A Nóbik-műhely egyik sarkába lerakta Sanyi a blokkot, és szó szerint elkezdte építeni köré a motort. A közeli vaskereskedésben már előre köszöntek, és megszokott látvány volt, amint csövekkel a vállán hazafelé baktat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Sokan a szívükhöz kaptak, mikor meglátták ezt a motort a
Devils Motor Show színpadán. Egyesek azért, mert ilyen stílustiszta
choppert nem sűrűn építenek, mások meg azért, mert a blokk egy
muzeális értékű járműből származik.
Hát igen, ebben bizony egy Horex motor dolgozik, aminek legutolsó példányai is jóval túl vannak már a veteránkoron. Egy megszállott motor-restaurátor számára nincs nagyobb bűn annál, ha egy öreg járművet az eredeti állapotra történő restaurálás helyett átépítenek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Még mielőtt valaki elhamarkodott ítéletet
mondana Sárközi Sándorról, meg kell védenem őt. Bevallom,
először én is szentségtörést emlegettem. Megismertem a
Machete születésének történetét, ami nem más, mint egy technikai
emlék új életre keltésének nagyszerű története.
Szó nincsen átépítésről. Csak építésről, aminek mindössze egy szerencsés véletlen folytán megtalált 1948-as Horex motorblokk volt az alapja. Egy motorblokk. Semmi több. És ami most következik, abban semmi túlzás nincs: az összes többi Sanyi saját keze munkája. Nem érdemes tételesen felsorolni a dolgokat. A váztól a kerekekig.
A szereplők Orosházán élnek, és nagyon jó barátok. Sárközi Sanyi a Nóbik család autószerelő műhelyében egy ládában lelt rá egy motorblokkra, ami darabokban volt bedobálva egy ládába. A családfő az egész ládát odaajándékozta Sanyinak, hogy kezdjen vele azt, amit akar. Jellemző a motorblokk állapotára, hogy a váz le volt vágva róla, a csőváz darabjai ott meredeztek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor (már ami megmaradt belőle) 1948-az évjáratú 400 köbcentis Horex Sport. A Sport megnevezést a 350-es változatnál nagyobb teljesítménye miatt kapta.
Természetesen az első tennivaló a blokk teljes felújítása. Nyolc hónapig tartott, amíg az utolsó csavarig elkészült. A legnehezebb a gyújtásrész szerelése volt, mert az eredeti alkatrészek már olyan állapotba kerültek, hogy azokat már lehetetlen volt felújítani. Ezért egy MZ gyújtás került fel. Meg kellett oldani a forgásirány-váltás problémáját, mert az eredeti helyén az alaplap a blokk jobb oldalán volt, a Horexen viszont balra került. A felújítás után rakta fel a Weber karburátort, ami a saját készítésű szívócsonkkal és a felfelé álló légszűrőházzal úgy áll a motor oldalán, mint egy szobor. A hosszú szívócsonk miatt gondoskodni kellett arról, hogy ne csapódjon le benne a benzin-levegő keveréke, ezért úgy szerelte fel a légszűrőházat, hogy a tank alól meleg levegőt tudjon szívni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezután indult be az igazi munka. A Nóbik-műhely
egyik sarkába lerakta Sanyi a blokkot, és szó szerint elkezdte
építeni köré a motort. Először a kerekek készültek el. A hátsó egy
Volkswagen Bogár 15"-os felnijéből lett átalakítva, amire 195-ös
gumi került. A féktárcsa C45-ös lemezből lett kivágva, amit egy
olasz Grimeca féknyereg szorít. Az első kerék felnije D.I.D.,
ugyanaz a gyár terméke, ami a láncokat is gyártja. Ebbe egy
ismeretlen származású kerékagy van beküllőzve.
Fék nincs, ami még változhat, de a hiánya sem nagy hiba,
mert egyrészt a motor súlyának legnagyobb része a hátsó kereket
terheli, másrészt a chopper-stílusban nem ismeretlen a fék nélküli
első kerék. A Szelíd motorosokban Henry Fonda gépe is fékezetlen
első kerékkel volt összerakva.
Az első villa csillapítás nélküli, paralelogramma rugózású. Varrat nélküli 3/4 collos csőből van összehegesztve. Ez a motor névadója is. A bozótvágó késre emlékeztető forma tudatosan lett kialakítva, utalva ezzel a chopper szó eredeti jelentésére is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A váz a blokk felújításához képest igen rövid
idő alatt összeállt. Mindössze két hónap alatt hegesztette egy
sablon szerint a blokk köré. Anyaga szintén varrat nélküli húzott
cső, de a villánál vastagabb, egy collos.
A közeli vaskereskedésben már előre köszöntek Sanyinak, és
megszokott látvány volt, amint csövekkel a vállán hazafelé baktat.
Innen már az apróbb stíluselemek kialakítása, szinte csak szobrászkodás volt. Például a sárvédő, ami nem kevesebb, mint hét darabból áll. Egy MZ sárvédő szélei lettek levágva, és a végleges forma minőségi műszercsőből, acéllemezből, 4 milliméteres köracélból és sok-sok CO-huzalból lett kialakítva.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy horpadt Intruder tankot vágott szét Sanyi,
de az egyengetés után nem kiszélesítve, hanem
a szokással ellenkezően keskenyítve lett, de így sokkal
jobban illik a Machete stílusához. A betöltőnyílás helyére egy
menetes rész lett hegesztve, amire egy bronzból készült tanksapkát
lehet csavarni. A tartály nagyobb lenne ugyan, de a viszonylag
meredek állása miatt csak 8 liter benzin fér bele, ami később nem
is bizonyult annyira kellemetlennek, mert a Horex csak 4 liter
benzint fogyaszt száz kilométerenként.
Az olajtartály és az akkumulátor doboza a harmadik próbálkozásra sikerült. Ide került a Machetén található egyetlen műszer, ez az olaj hőfokát méri. Szintén sokadik próbálkozásra állt össze a hét darabból összehegesztett kipufogócső. Csak egészen közelről megnézve lehet felfedezni rajta az illesztések nyomait, először egy darabból hajlítottnak tűnik. Ez a kidolgozás egyébként az egész Machetére jellemző, mert ahol csak lehetett, rézzel eltüntettek minden hegesztési varratot, és még a festés előtt teljesen le lett csiszolva minden felületi egyenetlenség a vázon.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az alapozás során nagyon minimális, mindössze
néhány dekagramm glettet használtak fel.
A kormány a vázzal megegyező vastagságú cső, és magában rejti a gázbowdent. Még hátra van a kuplungbowden elrejtése (már elkészült a helye).
A Machete eredetileg kék lett volna, de hirtelen túl sok lett az ilyen színű épített motorból, ezért inkább zöldet tervezett Sanyi. Aztán ilyenből is túl sokat látott, ettől is elment a kedve. A sárgától először idegenkedett, de aztán nagyon bevált. A gyöngyház alapozású sárga még feltűnőbbé teszi a Machete vékony vonalait, és nem számít mindennaposnak...
Technikai adatok
Motor: Horex Regina (1948). Szárazkarteres, alulvezérelt, felül
szelepelt motor négyfokozatú váltóval. Hengerűrtartalom: 400 cm3
Porlasztó: függőleges áramlású módosított Weber karburátor egyedi
szívócsővel és légszűrőházzal
Első kerék: 21"-1,6 D.I.D. alumínium felni 90/90 21-es gumival
Hátsó kerék: 15" Volkswagen felni 195/65 R15-ös gumival
Fék (csak hátul): Grimeca úszó ágyazású féknyereg 2 dugattyúval.
Tárcsa átmérője: 250 mm
Tengelytáv: 1950 mm
Teljes hossz: 2800 mm
Ülésmagasság: 520 mm
Hasmagasság: 90 mm
Kormányszélesség: 880 mm
|