A magányos farkas disco motorja

2002.12.13. 10:15

Testmagassága 190 cm. Cipőmérete: 47-es. Foglalkozása: diszkótulajdonos. Motorja: nagyon hosszú, nagyon narancssárga és nagyon-nagyon Harley.

 
   
   

Az alsóőrsi Harley-Davidson fesztiválon kétség kívül volt mit nézni, és most nem csak a kánikula miatt lengére vetkőzött hölgyekre gondolok. A rengeteg gyönyörű gép közül az ember sajnos még mindig egyből kiszúrja a külföldi masinákat, amelyeken az igényes kidolgozás mellett sokat dob a jelentős anyagi ráfordítás is. Ezt a gyönyörű, hosszú, lapos lowridert a Nomád Erotic Cirkusz előtt (hol máshol) láttam meg. Körbejártam, lefotóztam, és mit látok? Magyar rendszáma van!

 
   
 

Először nem hittem a szememnek, de mi tagadás, hatalmas kő esett le a szívemről, hogy nem kell elővennem a használat híján itt-ott megkopott angol nyelvtudásomat az interjú kedvéért. A szerencse pedig ismét mellém szegődött, mikor kiderült, hogy a tulajdonos után sem kell a nomád cirkusz kiéhezett közönsége között kutatnom, hiszen pár lépéssel odébb állt, bár ahogy a kezében lötyögő korsó sört elnéztem, már szívesen leült volna.

 
   
   

Ahogy a talajszinttől 190 centire magasodó figurát végigmértem, kezdtem érteni, miért ilyen hosszú ez a motor. A 47-es lábra méretezett, a kecskeméti King Machine motorépítő műhelyben megtoldott váltó- és fékpedálokat sem valószínű, hogy más biztonságosan tudná kezelni. Ahhoz, hogy a motor hosszúságában is arányos, és esztétikus maradjon szükség volt néhány változtatásra, ami az első futóművet, és magát a vázat érintette.

 
   
  Az eredeti állapot

A 2001-es születésű Harley-Davidson Softail Standard Twin Cam (szép hosszú neve van) nem sokkal az után, hogy új gazdájához került, saját bőrén érezhette a flex erejét, és sok más társához hasonlóan hónapokat töltött darabokban különböző műhelyekben. Ahhoz ugyanis, hogy a tulajdonosa, Pasku János által megálmodott formáját hozni tudja, a vázat meg kellett toldani. A tank alatt 10 centit pótoltak a bölcsőhöz, amitől kialakult az a kis levegős rész, ami sok Harley-tulajdonos álma. Ahhoz, hogy a motor még hosszabb legyen, a villanyakat 10 fokkal ki kellett dönteni.

 
   
   

Furcsán nézett volna ki a motor az eredeti teleszkópokkal, a blokk alja pedig a földet súrolta volna. A King Machine-nál készült 35 mm vastag alumínium kormánykiflikbe - amelyek a gyárinál nem csak szebbek, de 80 mm-rel szélesebbek is - a megtoldott széria teleszkópok kerültek vissza, a kiflik között alumínium csővel vastagítva.

 
   
 

A hátsó sárvédő és a hatalmas, 230/80-as Avon gumi közötti diszkrét kis rést a softail teleszkópok leültetésével érték el. Az eredmény optikailag tökéletes, de a két centis rugóút motorozás közben inkább hardtail (merev vázas) érzetet ad, alighanem csak a gumi rugózik. Bár az első kerék méretét tudatosan választották, a 16 x 3"-os Rick's első felni és a 130/80-as Avon gumi együtt olyan hatást kelt, mintha kisebb lenne a szintén Rick's gyártmányú 15 x 7,5" hátsó keréknél. Lehet, hogy mégis jobban állt volna a motornak a 21-es chopper kerék, vagy a hátsó gumi lehetne kevésbé peres. Na mindegy, legközelebb majd szemből fotózom.

 
   
   

Ahhoz, hogy a legeslegszélesebb Avon hátsógumi beférjen, a lengővillát is át kellett variálni. A primer deklit 55 mm-rel toldották meg, a kihajtás 20 mm-rel került kijjebb, így már a hátsó bordásszíj is befért, és ami nem utolsó szempont, egyenesen fut. A hátsó sárvédő műanyagból készült, és fémmel merevítették meg, hogy ne szakadjon le a sofőr súlya alatt. Úgy látszik, nem akarták, hogy a fém domináljon benne, ezért hátsó ülés híján utas szállításra esélyt sem adtak - a csajozós program kilőve.

 
   
 

Egy ilyen hosszú motornál nem kell félni, hogy a motor egy erősebb fékezéskor első kerékre emelkedik, vagy netán induláskor hátsó kerékre áll. Azért valahogy mégiscsak meg kell regulázni az elszabadult lóerőket, ezért a hátsó féken változtattak. A négydugattyús Billet féknyereg egy viszonylag kis átmérőjű tárcsát szorít nagyon hatásosan. A gyári elsőfék szépen felpolírozva került vissza.

 
   
   

A külső megjelenéshez hozzájárul még a gyárinál szélesebb, szépen ívelt, nyújtott, fém üzemanyagtartály, a borzasztó széles kormány, a jelzés értékű, fém első sárvédő, a katalógusból rendelt tükrök, markolatok, és kormányindexek. A valódi, semmivel össze nem téveszthető Harley-hangot a teljesen üres, egyedileg készült kipufogódobok biztosítják. Az ülés nyár elején, - amikor a képek készültek - még nem volt kész, de én azóta már láttam. Az egyedi, egyszemélyes nyereg szépen követi a motor vonalvezetését, bár ránézésre nem tűnik túl kényelmesnek. Gondolom, nem is ez volt az elsődleges szempont.

 
   
 

Ezen a ponton még jól el lehetett volna rontani a motort egy giccses fényezéssel, de a keszthelyi Club of Colors diszkó tulajdonosa akkora baklövést nem követhet el, hogy egy ízléstelen motorral járkál. A Harley-hoz illő metál-narancssárga alapra az ízléses, nonfiguratív mintát Szittár Antal fújta airbrush technikával. Nem is kell külön felhívnom a figyelmet arra, hogy a szép formájú, King Machine sárvédő konzol milyen jól passzol ehhez a fényezéshez, ahogy a baloldalra kihelyezett rendszámtábla tartó is illik a lowrider stílushoz, és nem csúfítja el a motor hátulját sem.