"Tizenkét évvel ezelőtt az ETZ-sek népes táborához tartoztam. Szerettem száguldozni. Aztán volt egy balesetem: nem adták meg az elsőbbséget, lábtörés, csavarozás fél év mankó. Egy időre elment a kedvem a száguldástól, akkor még azt hittem örökre."
Persze Csaba is úgy járt, ahogy előbb-utóbb
mindenki, akit már egyszer megcsapott a motorozás szele: rájött,
hogy nem tud motor nélkül élni. Elhatározta hát, vesz egy olyan
motort, ami nem megy gyorsan, mert a balesetből persze sokat
tanult, és azt is tudta már, hogy
nem motoron akar meghalni.
A Simsonban az tetszett meg neki, hogy olyan jó pöfögős hangja van, mint egy régi Hoffer traktornak. Persze akkor még nem értett hozzá műszakilag, tehát megvásárolta a gépet. Később persze kiderült, hogy nem is volt olyan jó vétel. A formáján és a hangján kívül minden rossz volt rajta, és ami nem, az is rozsdásodott, és a kipufogó, a felnik, a henger, a hengerfej kályhaezüsttel volt lefújva.
Első nekirugaszkodásra a motort kellett
felújítani, de pechére Csaba hallgatott egyik márkatársára, így
sikerült
a környék legnagyobb kontárját kifognia. A találkozásnak
egyetlen értelme az volt, hogy a szerelőnek volt egy vékony ARAYA
felnije, ami pont illett a felújítási tervbe. Persze Csaba minden
alkatrészből a legjobbakat vette, hogy "kokas" legyen a gép. A
főtengelyt felújította, Skoda dugót, gyűrűt kapott a blokk (utólag
erről is kiderült, hogy nem volt túl jó ötlet).
Aztán eljött az építés első napja. Aggódós
ügyfél révén Csaba személyesen részt vett a felújításon, de talán
jobb lett volna, ha nem is látja, amit új kedvencével művelt Mek
Elek. Elsőként a hajtókar dörzsárazás közben
mesterünk elejtette a főtengelyt, szegény tulaj, meg azt
hitte, szörnyet hal a látványtól. Később, mikor a csapágyakra
került a sor, Csaba megkérte a mestert, hogy úgy rakja a helyükre
őket, hogy a házat felmelegíti, hogy az kitáguljon, így könnyen a
helyükre csúszhatnak a gyűrűk. Ezt meg is tette, de azért biztos,
ami biztos még a kalapáccsal is adott nekik... A lényeg, hogy
gondos bejáratás után sem lett a masina jobb, mint előtte volt.
Nem sokkal a motor elkészülte után Csaba
megismerkedett Galgóczi Lászlóval, akinek
egy majdnem teljesen eredeti Simsonja van, teljes egészében
maga restaurálta. Ez a motor már több, mint 40 000 km-t ment
utassal, utánfutóval a felújítás óta - nem semmi egy közel 50-éves
motortól! Mivel vesztenivalója nem volt, és az új barát
megbízhatónak tűnt, télen ismét hozzáfogtak a felújításhoz: fúrás,
új csapágyak, Csepelen csináltatott hozzá dugót az eredeti
mintájára, és új, német gyűrűket vett. A szelepek sok utánjárást
igényeltek, míg végül kiderült, hogy a Toyota valamelyik típusáé jó
bele.
Szisztematikusan az egész motor fel lett újítva
újra. A motor, a váltó, a hátsó hajtás, a kardán mind átesett
valami javításon. Mikor elkészült, kapott egy metál fényezést,
aminek
az ára elég húzós volt. A krómozást Csepelen csinálták, a
kerekeket a vésztői küllőgyártók fűzték. A kipufogó rozsdamentes
anyagból készült, a villaszögmódosító pedig 20-as kazánlemezből.
Mindkettő Oláh József munkája. A kormány 90 cm-es cső, MZ karokkal
és kerékpárra való szivacs markolattal. Utoljára a Pannónia
karburátort cserélte le Csaba egy Dellorto-ra, amire alumíniumból
kellett csináltatni egy légszűrőházat.
A kész gép egy kisebb vagyonba, és két évnyi
munkába került, de megérte. Motoros rendezvényeken Sirokon,
Újszilváson, Tokajban, Kunmadarason, Debrecenben sokan megállnak,
és
pár percet elidőznek mellette. Idén pedig Sirokon egy 2.
helyet sikerült megcsípni a szépségversenyen.
Persze a száguldozás iránti vágy sem múlt el
nyomtalanul. Csabának a baleset előtt volt egy álma, hogy a
HUNGARORING-en motorozik. Ez
az álom nemrég be is teljesült, ugyanis vett egy GSX-R 750
SRAD-ot, ami egyesben tud közel annyit, mint annak idején az ETZ.
Ezzel a motorral már nem probléma a száguldozás, de tapasztalt
fejjel már nem az országúton, hanem a hungaroringi nyílt napon éli
ki Csaba a szenvedélyét. Az élménynek annyira a hatása alá került,
hogy mindenkinek azt ajánlja, próbálja ki magát a versenypályán,
akkor nem lesz kedve senkinek az országúton száguldozni.
Technikai adatok:
Motor: 1957-es 250 Simson Sport
Első kerék: Pannónia dob, Araya felni, ETZ sárvédő, teló.
Karok: MZ
Tank: NSU
Karbi: DELLORTO, rotációs kapa papírszűrő
Hátsó sárvédő: Trophy MZ első sárvédő
Hátsó teló: ETZ
Hátsó lámpa: Pannónia
Hátsó felni: Jawa