A Harley olyan lego, melyet elsősorban felnőtt férfiak szórakoztatására találtak ki. Kapható hozzá extra markolat, lábtartó vagy kormány, vannak olyan cégek, amelyek vázat és blokkot is gyártanak a nagy vashoz. Joggal tehető hát fel a kérdés: ha vázat és blokkot cserélünk, attól az még Harley marad?
Ránézésre épített Harley-nak tűnnek, de saját
márkanéven (pl. Titán, CMC, Zodiac, W&W) futnak. Ezek az
alkatrészek mindig valami többet tudnak a Harley-Davidson által
gyártottnál. A Daytec elsősorban chopper vázakat gyárt hosszabb
tengelytávú, alacsonyabb motorok építéséhez. Az S&S a
motorblokkok terén alkot nagyokat - és ezt szó szerint kell érteni.
A Harley legnagyobb, legerősebb blokkján is bőven lehet még növelni
hengerűrtartalomban és teljesítményben egy S&S tuning kittel.
A képeken látható motor első ránézésre szintén
Harley-lowridernek látszik, valójában azonban egy hibrid, egy
1999-es Daytec Street Scene elnevezésű motor. A Daytec vázba
épített 1840 ccm-es (112 köbincs) S&S motorblokkot S&S
karburátorral szerelték, a primer meghajtást lánc, a hátsó kereket
bordásszíj hajtja. A motorkerékpár 125 ló erejével bír, ezért aztán
megzabolázásához nem árt egy tapasztalt zsoké.
A Daytec céget egyébként Phil és Karen Day alapította 1970-ben a kaliforniai Hesperia városban, egy sivatag kellős közepén. Eredetileg homokfújással és szinterezéssel foglalkoztak, majd 1993-ban kezdtek egyedi igényeket kielégítő motorvázakat gyártani. Az első évben 79 vázat készítettek, mostanra a szám 3500-ra nőtt. A Daytec filozófiája, hogy ha a vevő kifizet egy zsák pénzt egy vázért, ne kelljen hetekig azzal foglalkoznia, hogy alkalmassá tegye egy motor beépítésére.
Ezért aztán a Daytec vázak szinterezve, a
megrendelő igényének megfelelő színben érkeznek az új
tulajdonoshoz, a szükséges konzolok és megerősített csavarmenetek a
megfelelő helyre hegesztve illetve fúrva várják a beépítendő
elemeket. Ezeken kívül még néhány extra kiegészítővel is szolgál a
cég. A tankot például kifejezetten a váz formájához igazítva
készítik el a vevő kérésére. A cég legújabb terméke egy olyan
primer-ház, amely 20%-kal erősebb a gyáriaknál, és beépített 1,27
cm-es eltolással gyártják, így
a 230-as gumi is könnyedén belefér a hátsó lengővillába.
Esetünkben a csavar a dologban az, hogy egy vázakat gyártó cég egy blokkokat gyártó vállalat motorblokkjával szerel össze egy motorkerékpárt, amelynek saját márkanevet ad. És persze már sehol nincs a nagyapa - a Harley. Bár, ha át szeretnénk építeni az épített motort, akár Harley-alkatrészeket is vásárolhatnánk hozzá, hiszen a méretek passzolnak.
Persze hiába gyárt egy cég egyedi motort, ha az
egy elvetemült motorépítő kezébe jut. Így aztán Szél Robi saját
ízlésére alakította át a már amúgy is különleges bringát. Az
átalakításra szerinte azért is szükség volt, mert a gép
némi konstrukciós problémával küzdött. A művelet azzal
kezdődött, hogy a Harley-szervizben darabjaira szedték az egészet.
Miközben az új, Arlen Ness műhelyéből származó alkatrészek,
olajhűtő, markolatok, indexek valamint a könnyűfém felnik
megérkeztek, a titkos "konstrukciós hiba" is elhárult.
Az új alkatrészekkel együtt
a gép teljesen új ruhát kapott. A festés a hatalmas
teljesítményhez illően sportos. A fekete alapon fekete-fehér
kockák, és egy kevés Harley-narancssárga szín díszíti a nyújtott
tankot, és a sárvédőket. A végeredmény pedig egyszerűen tökéletes,
valószínűleg bármelyik külföldi motorszépségversenyen megállná a
helyét.
Az álommotor még újszerű állapotban van, ugyanis összesen 6000 mérföldet futott. Robi már 200 km/h fölötti sebességgel is ment vele, de ennél valószínűleg sokkal többet tud. Erre utal, hogy a gumit ugyanúgy eszi, mint egy speed-gép, a hátsót például 1000 kilométerenként kell cserélni.
A legtávolabbi pont a Faaker See volt, ugyanis
az üléspozíció hosszú távon elég emberes. Bár hátsó ülés -
ahogy az egy igazi macho motortól elvárható - nincs a járművön,
hátsó lábtartót szereltek a motorra, és van valahol hozzá egy
tapadókorongos kis ülőke is. Robi azonban még így is kénytelen
kétszer meggondolni, melyik hölgyet motoroztassa meg, ugyanis a
hátsó sárvédő kapacitása mindössze 50-60 kiló.