LEGO - MACHO MÓDRA

2002.01.24. 09:02

A Harley olyan lego, melyet elsősorban felnőtt férfiak szórakoztatására találtak ki. Kapható hozzá extra markolat, lábtartó vagy kormány, vannak olyan cégek, amelyek vázat és blokkot is gyártanak a nagy vashoz. Joggal tehető hát fel a kérdés: ha vázat és blokkot cserélünk, attól az még Harley marad?

 
   
   

Ránézésre épített Harley-nak tűnnek, de saját márkanéven (pl. Titán, CMC, Zodiac, W&W) futnak. Ezek az alkatrészek mindig valami többet tudnak a Harley-Davidson által gyártottnál. A Daytec elsősorban chopper vázakat gyárt hosszabb tengelytávú, alacsonyabb motorok építéséhez. Az S&S a motorblokkok terén alkot nagyokat - és ezt szó szerint kell érteni. A Harley legnagyobb, legerősebb blokkján is bőven lehet még növelni hengerűrtartalomban és teljesítményben egy S&S tuning kittel.

 
   
 

A képeken látható motor első ránézésre szintén Harley-lowridernek látszik, valójában azonban egy hibrid, egy 1999-es Daytec Street Scene elnevezésű motor. A Daytec vázba épített 1840 ccm-es (112 köbincs) S&S motorblokkot S&S karburátorral szerelték, a primer meghajtást lánc, a hátsó kereket bordásszíj hajtja. A motorkerékpár 125 ló erejével bír, ezért aztán megzabolázásához nem árt egy tapasztalt zsoké.

A Daytec céget egyébként Phil és Karen Day alapította 1970-ben a kaliforniai Hesperia városban, egy sivatag kellős közepén. Eredetileg homokfújással és szinterezéssel foglalkoztak, majd 1993-ban kezdtek egyedi igényeket kielégítő motorvázakat gyártani. Az első évben 79 vázat készítettek, mostanra a szám 3500-ra nőtt. A Daytec filozófiája, hogy ha a vevő kifizet egy zsák pénzt egy vázért, ne kelljen hetekig azzal foglalkoznia, hogy alkalmassá tegye egy motor beépítésére.

 
   
   

Ezért aztán a Daytec vázak szinterezve, a megrendelő igényének megfelelő színben érkeznek az új tulajdonoshoz, a szükséges konzolok és megerősített csavarmenetek a megfelelő helyre hegesztve illetve fúrva várják a beépítendő elemeket. Ezeken kívül még néhány extra kiegészítővel is szolgál a cég. A tankot például kifejezetten a váz formájához igazítva készítik el a vevő kérésére. A cég legújabb terméke egy olyan primer-ház, amely 20%-kal erősebb a gyáriaknál, és beépített 1,27 cm-es eltolással gyártják, így a 230-as gumi is könnyedén belefér a hátsó lengővillába.

Esetünkben a csavar a dologban az, hogy egy vázakat gyártó cég egy blokkokat gyártó vállalat motorblokkjával szerel össze egy motorkerékpárt, amelynek saját márkanevet ad. És persze már sehol nincs a nagyapa - a Harley. Bár, ha át szeretnénk építeni az épített motort, akár Harley-alkatrészeket is vásárolhatnánk hozzá, hiszen a méretek passzolnak.

 
   
 

Persze hiába gyárt egy cég egyedi motort, ha az egy elvetemült motorépítő kezébe jut. Így aztán Szél Robi saját ízlésére alakította át a már amúgy is különleges bringát. Az átalakításra szerinte azért is szükség volt, mert a gép némi konstrukciós problémával küzdött. A művelet azzal kezdődött, hogy a Harley-szervizben darabjaira szedték az egészet. Miközben az új, Arlen Ness műhelyéből származó alkatrészek, olajhűtő, markolatok, indexek valamint a könnyűfém felnik megérkeztek, a titkos "konstrukciós hiba" is elhárult.

 
   
   

Az új alkatrészekkel együtt a gép teljesen új ruhát kapott. A festés a hatalmas teljesítményhez illően sportos. A fekete alapon fekete-fehér kockák, és egy kevés Harley-narancssárga szín díszíti a nyújtott tankot, és a sárvédőket. A végeredmény pedig egyszerűen tökéletes, valószínűleg bármelyik külföldi motorszépségversenyen megállná a helyét.

Az álommotor még újszerű állapotban van, ugyanis összesen 6000 mérföldet futott. Robi már 200 km/h fölötti sebességgel is ment vele, de ennél valószínűleg sokkal többet tud. Erre utal, hogy a gumit ugyanúgy eszi, mint egy speed-gép, a hátsót például 1000 kilométerenként kell cserélni.

 
   
 

A legtávolabbi pont a Faaker See volt, ugyanis az üléspozíció hosszú távon elég emberes. Bár hátsó ülés - ahogy az egy igazi macho motortól elvárható - nincs a járművön, hátsó lábtartót szereltek a motorra, és van valahol hozzá egy tapadókorongos kis ülőke is. Robi azonban még így is kénytelen kétszer meggondolni, melyik hölgyet motoroztassa meg, ugyanis a hátsó sárvédő kapacitása mindössze 50-60 kiló.