Vadkeleti Trike

2002.06.04. 16:38

Egy trike megjelenésének nagyon fontos látványeleme a motorblokk. Az esztétikus hajtóművet legtöbben a Volkswagen Bogár léghűtésű boxermotorjában találják meg. Külön kasztot alkotnak azok, akik látványos V motort építenek be, ők főleg Amerikában élnek, és Chevy vagy Ford blokkot használnak, és akad néhány Harley-Davidson is.

 
   
   

Vajon mit szólnának az amerikai trikerek, ha megjelenne ott ez a piros trike? Talán megjegyeznék, hogy egy-két részletet nem ártana jobban kidolgozni. Adnának néhány jó tanácsot, és a végén valaki talán megkérdezni, hogy honnan van ez a pofás kis V4-es motor? Akkor a trike tulajdonosa elmondhatná, hogy ezt valamikor egy orosz harckocsi indítómotorjának tervezték, amit egy ukrajnai gyár NSU licenc szerint gyártott autóihoz is felhasznált. Ez a kalandos történet már elég is lenne ahhoz, hogy az elkényeztetett amerikaiak elgondolkozzanak a vadkelet romantikáján.

 
   
 

Juhász Laci - az építő- 1998-ban látta meg az etalon trike-ot, egy VW blokkos Amerikából származó gép képében. Korábban is kacérkodott már az építés gondolatával, de ez a találkozás megadta a végső lökést a munkához. Valami mást akart. Egyébként is a V-motorok megszállottja, ezért az egyetlen szóba jöhető blokk a Zaporozsec volt. Ötven lóerejével erősebb a Volkswagennél, ráadásul sokkal olcsóbb is.

 
   
   

Megszületett fejben a terv. A fődarabokat összeszedte innen-onnan. Vett jó harminc méter acél zártszelvényt, és elkezdte kialakítani a vázat. A Zaporozsec blokkon szinte semmit sem változtatott. Az eredeti hajtáslánccal együtt lett beépítve, csak a kerékfelfüggesztés lett alacsonyabbra ültetve a rugóstagok és a lengéscsillapítók megrövidítésével. Az eredeti kerékagyra BMW felniket hegesztett kifordítva, erre kerültek fel a 250/50-15 méretű gumik.

 
   
 

Az első futóművel már nem volt ennyi gond, mert egy MZ villa került oda minden változtatás nélkül. A kormány valamilyen olasz túramotorról származik, közelebbit nem lehet róla tudni, de kizárásos alapon csak Moto Guzzi lehet. A tank valamikor egy Csepelé volt, és tíz centis szélesítéssel került fel a trike-ra.

 
   
   

Egy Skoda kulisszarendszere segít a sebességváltásban. Az alacsony építési mód miatt kevés a hely az ülés alatt, ezért az akkumulátor az első lábtartóhoz került, ami jót tett a súlyelosztásnak. Szintén Skodáról származnak a műszerek.

 
   
 

Néhány éve egy Zaporozsec motorral hajtott cruiser építésével kezdődött a valamikori szovjet autómotor karrierje. A Ravasz-műhelyben már szinte sorozatban készülnek ezzel a blokkal a chopperek, most pedig itt van ez a trike. Vajon mi jön még ezek után? És ha már minden ötletet kimerítettek, vajon kinek lesz bátorsága továbblépni - egy V8-as Tatra motorjával?