Az Old Motors tavaszi Veteránmotor Szépségversenyén volt egy kakukktojás, egy épített P20-as, mely igencsak elütött sajátságos technikai megoldásaival a kiállított gyári állapotú gépektől. Noha a 21. századi kitétel talán jogosan mondható túlzónak, mégis, Jakab Zsolt Pannóniája a mai, főként látványelemek felvonultatásával operáló motorkerékpár-átépítések sorában igazi technikai csemege.
Megkértem a konstruktőrt, hogy a motor bemutatása előtt mondjon
magáról és a előzményekről néhány szót:
Nevem: Jakab Zsolt, 1973-ban születtem. Autószerelő
szakközépiskolát, majd gépésztechnikumot végeztem. Jelenleg
Gödöllőn egy márkaszervizben vagyok műhelyvezető. Első motorom egy
Simson volt, amelyet nyolcadikos koromban átalakítottam
négysebességessé. 15 évesen mentem először egy P21-es Pannóniával,
a hangja és menettulajdonság sportos jellege mély nyomot hagyott
bennem. Akkor döntöttem el, hogy vennem kell egyet! 16 éves
koromban összeépítettem 2 db P20-as blokkot. A 4 hengeres P20-as
beindult és működött. A sok kételkedőnek leesett az álla, amikor
motoroztam vele, de még foglalkoztatott a gondolat, hogy a hűtési
problémákat megoldjam. Eközben több P21-esem volt, amelyeken
kijavítottam a gyári hibákat, pl. volt amelyik ETZ, és volt amelyik
JAWA generátoros volt, a töltési és gyújtási problémák
kiküszöbölése érdekében. Ismertem a Fuchs-féle vízhűtéses
megoldást, és csináltam egy vízhűtéses 2 hengerest. Elkészült egy
négyhengeres vízhűtéses változat is de nem került beépítésre, mert
a 4 hengeres változat nagyon széles és nem olyan jól motorozható.
Ezért a teljesítmény növelésén gondolkodtam.
Hogyan született a vizhűtéses Pannónia?
Először hengermembránost készítettem. Saját öntőmintát kellet
csinálnom a membránháznak. A vashengerbe csavaroztam fel, de nem
vált be, mert a víz belefolyt! Ezért került sor a jelenlegi bevált
megoldásra. A blokkra felhegesztettem az általam öntetett
membránházat, amely 6 nyelvű karbon membránt tartalmaz. Alumínium
hengerről levágtam a szívónyílást, a bordákat eltávolítottam, és a
szívórész helyére felömlőket hegesztettünk. Így a henger 6 felömlő
nyílást és egy ovális kipufogó nyílást tartalmaz (olyan, mint egy
ementáli sajt). A saját méretezésű kipufogóval a motor 14000-et
forgott, de ezt a fordulatot nem bírta a beépített Yamaha RD-350-es
hajtókar és a JAWA generátor sem (leszakadt a forgórész
tekercselés). A fordulatot lejjebb kellett vinni, mert a motor
középtartományban gyenge volt 9500-tól indult.
Másik hüvelyt készítettem, összesen 4 pár hüvelyverzió készült, mire az arany középutat megtaláltam. A hajtókart kicseréltem Yamaha TZ250-re, amelyet szintén én illesztettem, centíroztam, és átalakítottam a hajtókar csapágyazását is. Mindegyik motoromat tuningoltam, ez rengeteg hengerembe és dugattyúmba került. Minden spórolt pénzem ráment.
Mi lett az eredménye ennek a tömérdek munkának?
Osztott kipufogóval a motor teljesítménye több 40 LE 12800
1/min fordulatnál. A maximális nyomaték 10800 1/min körül van, de
7500 és 12500 között ultrabrutálisan megy. Végsebessége 170 km/óra.
Alsó fordulat tartományban is meglepően rugalmas. A fejlesztés
közben persze állandó kuplung és lánchajtási, illetve menesztési
problémákkal küszködtem - a cross CZ lánc elszakadt, a P20
lánckerék-menesztő csapok kitörtek. A menesztési problémát Cagiva
hátsó kerékkel oldottam meg. A kuplungba 7 db lamella került az 5
helyett. A gyújtás YAMAHA Jog, a karbi NSR-250-é, a váltó gyári
maradt. Az első fék ETZ tárcsafék 16" kerékkel. A hűtővíz 70
celsius fokos, amit elektromos vízpumpa keringet. A farokidomot, a
hengerfejet és az óratartót Fuchs barátom mintája alapján öntettem.
Ugye jól tudom, hogy ezt a motort a mindennapi életben is
használod?
Igen. Sikerült rá megkapni az átépítési engedélyt, van
műszakija.
Hogyan tovább?
A fejlesztés folyamatos. Ennek eredményeként a májusi börzére
már egy "Light"-os verzióval voltam kénytelen elmenni, mivel más
karbival kísérleteztem és kiolvadt a dugattyú. Így most a gyári vas
hengerből átalakított négyfelömlős henger került a motorra -
természetesen maradt a karterszívás. A teljesítmény alig csökkent,
viszont sokkal rugalmasabb lett a gép.