Kakukktojás a veteránok között

2002.07.29. 08:56

Az Old Motors tavaszi Veteránmotor Szépségversenyén volt egy kakukktojás, egy épített P20-as, mely igencsak elütött sajátságos technikai megoldásaival a kiállított gyári állapotú gépektől. Noha a 21. századi kitétel talán jogosan mondható túlzónak, mégis, Jakab Zsolt Pannóniája a mai, főként látványelemek felvonultatásával operáló motorkerékpár-átépítések sorában igazi technikai csemege.

 
   
   

Megkértem a konstruktőrt, hogy a motor bemutatása előtt mondjon magáról és a előzményekről néhány szót:
Nevem: Jakab Zsolt, 1973-ban születtem. Autószerelő szakközépiskolát, majd gépésztechnikumot végeztem. Jelenleg Gödöllőn egy márkaszervizben vagyok műhelyvezető. Első motorom egy Simson volt, amelyet nyolcadikos koromban átalakítottam négysebességessé. 15 évesen mentem először egy P21-es Pannóniával, a hangja és menettulajdonság sportos jellege mély nyomot hagyott bennem. Akkor döntöttem el, hogy vennem kell egyet! 16 éves koromban összeépítettem 2 db P20-as blokkot. A 4 hengeres P20-as beindult és működött. A sok kételkedőnek leesett az álla, amikor motoroztam vele, de még foglalkoztatott a gondolat, hogy a hűtési problémákat megoldjam. Eközben több P21-esem volt, amelyeken kijavítottam a gyári hibákat, pl. volt amelyik ETZ, és volt amelyik JAWA generátoros volt, a töltési és gyújtási problémák kiküszöbölése érdekében. Ismertem a Fuchs-féle vízhűtéses megoldást, és csináltam egy vízhűtéses 2 hengerest. Elkészült egy négyhengeres vízhűtéses változat is de nem került beépítésre, mert a 4 hengeres változat nagyon széles és nem olyan jól motorozható. Ezért a teljesítmény növelésén gondolkodtam.

 
   
 

Hogyan született a vizhűtéses Pannónia?
Először hengermembránost készítettem. Saját öntőmintát kellet csinálnom a membránháznak. A vashengerbe csavaroztam fel, de nem vált be, mert a víz belefolyt! Ezért került sor a jelenlegi bevált megoldásra. A blokkra felhegesztettem az általam öntetett membránházat, amely 6 nyelvű karbon membránt tartalmaz. Alumínium hengerről levágtam a szívónyílást, a bordákat eltávolítottam, és a szívórész helyére felömlőket hegesztettünk. Így a henger 6 felömlő nyílást és egy ovális kipufogó nyílást tartalmaz (olyan, mint egy ementáli sajt). A saját méretezésű kipufogóval a motor 14000-et forgott, de ezt a fordulatot nem bírta a beépített Yamaha RD-350-es hajtókar és a JAWA generátor sem (leszakadt a forgórész tekercselés). A fordulatot lejjebb kellett vinni, mert a motor középtartományban gyenge volt 9500-tól indult.

Másik hüvelyt készítettem, összesen 4 pár hüvelyverzió készült, mire az arany középutat megtaláltam. A hajtókart kicseréltem Yamaha TZ250-re, amelyet szintén én illesztettem, centíroztam, és átalakítottam a hajtókar csapágyazását is. Mindegyik motoromat tuningoltam, ez rengeteg hengerembe és dugattyúmba került. Minden spórolt pénzem ráment.

 
   
   

Mi lett az eredménye ennek a tömérdek munkának?
Osztott kipufogóval a motor teljesítménye több 40 LE 12800 1/min fordulatnál. A maximális nyomaték 10800 1/min körül van, de 7500 és 12500 között ultrabrutálisan megy. Végsebessége 170 km/óra. Alsó fordulat tartományban is meglepően rugalmas. A fejlesztés közben persze állandó kuplung és lánchajtási, illetve menesztési problémákkal küszködtem - a cross CZ lánc elszakadt, a P20 lánckerék-menesztő csapok kitörtek. A menesztési problémát Cagiva hátsó kerékkel oldottam meg. A kuplungba 7 db lamella került az 5 helyett. A gyújtás YAMAHA Jog, a karbi NSR-250-é, a váltó gyári maradt. Az első fék ETZ tárcsafék 16" kerékkel. A hűtővíz 70 celsius fokos, amit elektromos vízpumpa keringet. A farokidomot, a hengerfejet és az óratartót Fuchs barátom mintája alapján öntettem.

 
   
 

Ugye jól tudom, hogy ezt a motort a mindennapi életben is használod?
Igen. Sikerült rá megkapni az átépítési engedélyt, van műszakija.

Hogyan tovább?
A fejlesztés folyamatos. Ennek eredményeként a májusi börzére már egy "Light"-os verzióval voltam kénytelen elmenni, mivel más karbival kísérleteztem és kiolvadt a dugattyú. Így most a gyári vas hengerből átalakított négyfelömlős henger került a motorra - természetesen maradt a karterszívás. A teljesítmény alig csökkent, viszont sokkal rugalmasabb lett a gép.