Nem ölték ki belőle a tüzet

Használt: Aprilia ETV1000 Caponord – 2002.

2020.02.23. 08:19

Adatlap Aprilia Etv 1000 Caponord (998 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 998 cm3
  • Hengerszám: 2 hengeres, V
  • Teljesítmény: 98 LE @ 8300 rpm
  • Nyomaték: 97 Nm @ 6300 rpm
  • Váltó: 6 seb. váltó
  • Tengelytáv: 1560 mm
  • Tömeg: 254 kg
  • Tank: 25 l

Aki egymillió forint környékén keres nagy túraendurót, előbb-utóbb belefut a Capornordba - és aztán jellemzően nem veszi meg, mert bizalmatlan az olasszal. Pedig nincsenek súlyos gondjai, és a Varadero–V-Strom vonalnál messze érdekesebb motor.

tolto3.gif

A formát imádom, olyan, mintha a tervezők azt a parancsot kapták volna, hogy rajzoljanak egy Varaderót, csak nézzen ki jobban. Az éles formák, a bátran szögletes idomok lassan húsz évesek, de egyáltalán nem fáradt el a forma, nem tűnik elavultnak. A masszív alumínium váz, a polírozott alu lengővilla, a vaskos teleszkópszárak és a peremküllős kerekek pedig bizalmat ébresztenek, minden szögből minőségi alkatrészek köszönnek vissza. 

A műszaki alapok a Milléből, a Tuonóból és a Futurából jönnek – a Rotaxtól származó ezres V2-esbe azonban mélyen beletúrtak, hogy a hangolása megfeleljen egy túraenduróhoz. A csúcsteljesítményből jócskán visszavettek, a 128 lóból 98 maradt, az 51 mm-es Denso befecskendezőt pedig 47-es Segamra cserélték. Tohonya így sem lett, sőt, kimondottan sportos a karaktere, a rövidlöketű blokk nem ellenkezik, vígan forog, a csúcsteljesítményt 8300-nál adja le. Háromezer alatt nem is érzi jól magát, olyankor hajlamos rángatni, de utána magára talál, és kellemesen húz.

Kapcsolódó
Ha pokolra jutok, akkor is kell

Ha pokolra jutok, akkor is kell

Olasz? Stimmel. Sportos? Mi az hogy! Tizenévesen megbízható? Ööööö...

A tökéletesre balanszolt, 90 fokos hengerszögű Varaderóhoz vagy V-Stromhoz képest nagyon más a járása. Sokkal nyersebb, reszelősebb, és ugyan a vibrációkat a két kiegyensúlyozótengely elég jó hatásfokkal elnyeli, a japán motorokhoz szokott fülnek baljós a hangok jönnek a hatvan fokos V2-esből. A száraz karteres kenésnek köszönhetően úgy tudták mélyre építeni a blokkot, hogy nem kellett feláldozni a hasmagasságot, és a vázzal is trükköztek, középtájon beletettek egy törést, hogy a nyereg alacsonyabban lehessen – így megoldották, hogy 180 centi felett is kényelmes, de a rövid lábú, digó alkatú motorosoknak is biztos a talajfogás.

Amikor arról beszélek, hogy valamiben benne van a tűz, akkor olyasmire gondolok, mint amit a Caponord tud. A hivatalos teljesítménycsúcs után sem kókad le, hanem lelkesen tovább forog, és ha lehet, az előadásmódra rátesz egy lapáttal. 9000-nél még ott van benne a dög, ekkor ér a fordulatszám mutatója a piros zónához, de még nem veszi el a gyújtást, egészen 10 ezerig, vagyis a skála végéig elforog, miközben az izgalom egyre feljebb mászik a gerincvelőn.

A Brembo fékek a hírükkel ellenben jók és a futómű sem marad el a japán konkurensekétől – érezni, hogy alapvetően aszfaltra hangolták, és ugyan egészen jól megbirkózik a földutakkal, de attól ez még egy nagyon kényelmes hosszútávú túramotor. És mint ilyen, a szélvédelme pompás, a tesztút alapján simán bevállalnék rajta egész napokat is.

Pár kilométer alatt lebontja az előítéleteket, és amikor már nem aggódsz amiatt, hogy szét fog esni, sorban tűnnek fel a jó dolgok: az állítható kezelőszervek, a hidraulikus kuplung, a remek egyenesfutás. Tíz perc után már tökéletesen otthon érzem magam rajta, mintha évek óta együtt túráznánk. Az üléspozíció ideális, kényelmes, de nem tatás; a Caponord minden mozdulatában benne van az a fajta feszesség, amely valahogyan az összes olasz motorban ott bujkál. Miért is ne lenne feszes, a csodálatos, alumínium váz sportmotorosan merev és a vaskos, 50-es teleszkópvillák sem hajladoznak.

A közhiedelemmel ellenben a Caponord egyáltalán nem megbízhatatlan, viszont vannak ismert típushibái, amelyek mostanra vagy kijöttek, és elhárították a korábbi tulajok, vagy az adott példányt a gyártási szórás miatt nem érintik. A kilométereket jól bírja, a gondok nem is a futással függenek össze, hanem az elektromos rendszer gyenge pontjaival. Az egyik ilyen a feszültségszabályozó, amely egyébként megegyezik a 2007-es CBR600RR és 1000RR-ben lévővel, de az csak félmegoldás, hiszen az alultervezettséget nem oldja meg - a szakértők ezért vagy az előző Gold Wing feszültségszabályozóját építik be, vagy beszereznek egy Shindengen FH012AA feszültségszabályozót – ha a név nem is mond semmit, ők a legtöbb márka gyári beszállítói. Ezen kívül megoldás lehet az eredeti feszültségszabályozó csatlakozóinak eltávolítása és direkt bekötése.

A másik gyenge pont az önindító relé pusztulása – ha nem indul a motor, vagy ha éppen ellenkezőleg, nem lehet leállítani, érdemes erre gyanakodni. Az utóbbi esetben előfordul, hogy hiába veszed le a gyújtást, és húzod ki a kulcsot, továbbra is jár, ilyenkor csak az akkumulátor lekötése segíthet (először a negatívat, aztán a pozitívat kell). Ez azért fordulhat elő, mert az indítómotorra egyenesen van rákötve az indítórelé, így képes mechanikusan leragadni. A gyanús relét multiméterrel lehet ellenőrizni, ha kiszerelve nincs rajta ellenállás, még mehet vissza, de lélekben fel kell készülni a hamarosan bekövetkező cserére.

A kipróbált példány órájában 50 ezer kilométer volt, az állapotára pedig azt szokás mondani, hogy őszinte. Sérülésből csak a használat során adódó karcokat találni, tipikusan álló helyből eldőlés nyomai láthatók rajta, illetve az oldaldobozban akadhatott el felszálláskor párszor a csizma. Egy felvillanó check engine miatt akciós áron (gyújtótrafó hibát észlelt), 820 ezerért ment el a teszt után egy nappal – nem gondolom, hogy rossz bolt volt. Ebben az ársávban korai V-Strom 1000-esek, karbis Varaderók és TDM900-asok bukkannak fel, illetve elvétve egy Triumph Tiger 955 vagy egy Ducati 1000 DS alkalmi vételként - ilyen mezőnyben a Caponord egyáltalán nem rossz ajánlat.

A tesztmotort a Motortrade Kft-től kaptuk.

Az oldalról ajánljuk

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
  • Hírek

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t

Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.

tegnap, 13:29
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25