Túraenduró az IKEA-ból
Teszt: Husqvarna Norden 901 - 2022.
Adatlap Husqvarna Norden 901 (889 cm3)
- Hengerűrtartalom: 889 cm3
- Hengerszám: 2 hengeres, soros
- Teljesítmény: 105 LE @ 8000 rpm
- Nyomaték: 100 Nm @ 6500 rpm
- Váltó: 6 seb. váltó
- Tengelytáv: 1513 mm
- Ülésmagasság: 854 mm
- Tömeg: 217 kg
- Tank: 19 l
- 5 700 000 Ft
Az osztrákok északias hangzású nevekkel is próbálják álcázni a tényt, hogy a svéd eredetű Husqvarna márkanév alatt néhány éve már skandináv dizájnba csomagolt KTM termékeket árulnak. És ez egyáltalán nem baj: a márka első túraendurója a széles körű felhasználás lehetőségét és a legmodernebb technikát kínálja azoknak a motorosoknak, akik szeretnének némi stílust csempészni a világjárásba.
Brand engineering – nincs igazán megfelelő kifejezés arra az autóipari módszerre, amivel eltérő - vagy akár azonos - piacokon ugyanarról a termékről több bőrt is le lehet húzni. Manapság a legtöbb autógyártó már a látszatra sem ad túl sokat, egy áttervezett hűtőráccsal le is tudják a márkaidentitás kérdését. Gondoljunk csak a Toyota/Suzuki kényszerhibridjeire, amelyeket minden bizonnyal a környezetvédelmi normák szorítása miatt hoztak létre. A Pierer Mobility Groupnál (KTM, Husqvarna, Gas Gas) azonban ennél sokkal szofisztikáltabban gondolkodnak. Tudják, hogy az igényes motoros egészen rafkós fogyasztó, neki a kétpálcás terméket nem lehet eladni pusztán marketingmaszlaggal.
Az olasz és német tulajdonost is megjárt Husqvarna, úgy tűnik, gondos gazdához került 2013-ban. Az első KTM-alapú neo retró gépekkel (Vitpilen, Svartpilen) újra beléptek az utcai szegmensbe, majd egy ideig az off-road és supermoto modelleken volt a hangsúly. Napjaink kétkerekű slágerterméke azonban egyértelműen a túraenduró. Ezt nemcsak a statisztikák támasztják alá, az európai nagyvárosokban és a kedvelt motoros útvonalakon is nagyrészt terepre is alkalmas gépek jönnek szembe, wannabe kalandorokkal a nyergükben. Más kérdés, hogy a legtöbb felhasználó életének legnagyobb kalandja maximum valamelyik szomszéd ország látványútjának meghódítása volt, és az épített utat maximum parkoláskor hagyják el.
Láttál már térdelő hipszert?
Aki a kényelmet keresi, nem érti a műfajt. A café racer a stílusról ÉS a csapatásról szól.
Tudják ezt jól a KTM brand managerei is, ezért kínálják két változatban a Norden 901 műszaki alapjait adó 890 Adventure szériát. Az alapváltozat rövidebb rugóúttal rendelkező futóműve nélkülözi az állítási lehetőségeket, ülése alig magasabb a csupasz Duke 890-nél. A szintén 21/18 colos felniken guruló, és sokkal komolyabb futóművel ellátott R változat viszont tényleg majdnem ready to race: 880 milliméter magas nyergében csak azok fogják magukat jól érezni, akik valóban sűrűn elhagyják az épített utakat. A Norden valahol a kettő között helyezkedik el számszakilag és műszakilag is: majdnem mindene állítható, de rövidebb rugóútja, vékonyabb teleszkópszárai és moderáltabb (állítható) ülésmagassága miatt is alkalmasabb az aszfaltos túrázásra.
Meg aztán sokkal inkább tűnik dizájntárgynak, mint a narancssárga, ütni való célgépek. Jelezném, nálam különösen betalált ez a neo retro irányzat – volt egy 401-es Vitpilenem, amit azóta is siratok. És ugyanazok a jellegzetes elemek köszönnek vissza a közepes túraendurón, mint kis cafe raceren vagy nagyobb scrambleren. Ugyanazzal a kettéosztott körfényszóróval kezdődik, és ugyanazzal az U alakú hátsó lámpával végződik, de a kettő között is sok ötletes forma és színkombináció található. Például a túrások egyik legkedveltebb, egyben egészen haszontalan extrája, a másfél méter magasan elhelyezett ködlámpa. Amivel maximum látszódni lehet jobban, nem pedig látni. Itt azonban nem kell utólagosan valami kókány laposvas konzolra szerelve nézegetni, mert a dizájn szerves része. Vagy a nagyon egyszerű vonalakkal operáló fekete oldalidom/tank együttes, amit az eltérő árnyalatú márkalogó, valamint a domborzati minta tesz a szem számára érdekessé. Ezzel erős kontrasztot alkot a neonzöld csík a fehér teleszkóp- és ülésidomokkal. Ez a testes túraenduróknál optikailag sokkal légiesebbé varázsolja a motort, még ha az a csík az ülés felső állásában nem is fut vonalban.
Mellesleg nemcsak a szemnek tűnik könnyedebbnek a Norden a többi európai vagy japán konkurensénél, hanem menet közben is. 217 kilós menetkész tömegével a kategória legkönnyebbjei közé tartozik, a potens 890-es sorkettes pedig igazi fun-bike-ot varázsol belőle. Konkrétan úgy áll kerékre az első két fokozatban, mint egy versenyenduró. Ehhez természetesen először meg kell találni a stílusodhoz passzoló beállításokat az egészen könnyen vezérlehető és látványos menüben.
Valahogy az európai gyártóknak sokkal jobban sikerül ezeket a rendszereket eltalálni, mert érintőképernyő nélkül is jóval egyszerűbb működtetni az Africa Twin téboly menüjénél, és a kezelő joystick is fényévekkel jobb a Yamaha tekerőjénél. Street, Rain és Off-road az alap, a paraméterezhető Explorer mód feláras. Én közúton is leginkább off-roadban használtam, főleg mert a harapósabb gázreakció mellett deaktiválja a hátsó ABS-t és az egykerék-kontrollt. Nem mintha én lennék a keresztbe csúszás netovábbja, de szűkebb kanyarokban vagy egy utcasarkon sokkal élvezetesebb némi slippel befordulni. Mellesleg az aktuális tapadásról is sokkal több az információ, ha úszik a hátulja.
És nemcsak az elektronika támogatja a huligánkodást, hanem a hetvenöt fokos főtengely-elékelésű sorkettes is. A 119 lovas Duke 890-ben is méltattam már ezt a blokkot, a Nordenben 105 lóerővel lehet gazdálkodni, avagy garázdálkodni. Ez az a teljesítmény, amivel már közúton is élvezetesen lehet motorozni, és csomaggal vagy két személlyel sem kell kétszer átgondolni egy előzést. A KTM-blokk mohón veszi a fordulatot, karakterisztikája sokkal virgoncabb a 850-es BMW GS-nél, vagy a jóval öblösebb Africa Twinnél. A széria gyorsváltóval nagyon egyszerű és élvezetes mindig a húsos középtartományban tartani, de a felső tartományban sem fogy el az ereje. Ráadásul a gyári kiegészítőként rendelhető Remus dob hangja miatt élmény folyamatosan röfögtetni.
Bár a futómű első ránézésre felső polcos holminak tűnik, a hátsó gátlón csak a húzófokozat állítható. Mondjuk az is több a semminél, és elöl a húzó-/nyomófokozat kézzel tekerhető. Viszonylag puha az alapbeállítás, a kellően harapós J. Juan radiális nyergek rendesen beültetik az elejét. De a Pirelli Scorpion Rally STR abroncsok egyébként is jelzik, hogy nem hegyi felfutóra való a setup. Ettől függetlenül a túraendurók felépítésükből adódóan igen jól teljesítenek hegyen, a Norden pedig futóművét tekintve is jóval agilisabb az átlagnál. Ülve és állva is játékosan mozog, csak utóbbi pozícióban kicsit szélesnek érződik. Merthogy az ülése is szélesebb és kényelmesebb a szokásos terep-nyergeknél. De akinek ez komoly gondot okoz, vehet hozzá keskeny egybeülést. Illetve fókuszált terephasználat esetén valószínűleg jobban jár, ha a 890 Adventure R szintén 890 millis ülésmagasságával és jóval hosszabb rugóútjaival kezd el barátkozni. Bár a blokk mellé nyúló 19 literes tank állítólag igencsak strapabíró anyagból készül, bukócső hiányában én kerültem a rizikósabb bevetést. Átlagos terepes vagy földutas barangoláshoz természetesen bőven van tartaléka a futóműnek. Ami viszont hiányzik, az a kézzel állítható hátsó rugó-előfeszítés. Ennél olcsóbb motorokon is adott a lehetőség, hogy egy mozdulattal a terheléshez lehessen állítani.
Mert túrázni általában sok csomaggal és/vagy két személlyel járnak a kalandorok. Szóval aki igazán ki szeretné aknázni a Norden képességeit, a bukásvédelem és egy komolyabb hátsó gátló mellett még érdemes beruháznia pár motyóra. A láncápolást jelentősen megkönnyítő középállvány mellett a markolatfűtés is feláras extra, és a műszerfal melletti USB-csatlakozót is elspórolták. Viszont a hosszú etapokon áldásos tempomatért nem kell külön fizetni. A plexi magassága sem állítható, gondolom, ezt a lehetőséget beáldozták a dizájn oltárán. A gyári puha táskák elég menők, vélhetően kiválóan ellátják funkciójukat. Én egyébként is a puhapakkok híve vagyok a fém dobozok ára és sérülékenysége miatt, de mindkét megoldás elérhető.
HJC V60 Scoby
A HJC idei újdonsága legalább annyira multifunkciós, retró és modern felépítésű mint a Norden. A hetvenes évek endurósisakjait idéző üvegszál-kompozit héj alatt a legkorszerűbb megoldások lapulnak. Kivehető és mosható, izzadságelvezető bélés, dupla D-gyűrűs szíj, beépített napszemüveg. A szemüveget vagy a sisak-kommunikációt használókra is gondoltak, mindkét eszköznek ki van képezve a hely.
A védelmi szintje a versenysisakokét idézi, mert vészhelyzet esetén a pofapárnái még levétel előtt eltávolíthatóak. Ráadásul a legújabb ECE 22.06-os szabvány szerint nemcsak bizonyos pontokon mérve, hanem a héj minden részén határérték feletti az ütéscsillapítás. Természetesen zajszintje jóval magasabb egy zárt sisakénál, országúton erősen ajánlott hozzá a füldugó használata. Ilyenkor a shieldet sem árt eltávolítani, mert nagyobb tempónál beleakad a szélbe. A sötétített napszemüveg elegendő szélvédelmet ad, de a bogarak néha alá tudnak keveredni. Viszont használható hozzá rendes krossz-szemüveg is.
Városban és terepes barangoláshoz azonban nagyon szeretem használni, mert nekem nagyon kényelmes, mindenhol felfekszik. Ugyanakkor nagyon könnyen lehet fel-/lehúzni. Az itt látható csontszínű Scoby grafika emeli ki igazán a retró formát a színes csíkokkal, de egyszínű kivitelekben is nagyon mutatós. Hosszú utakra mindenképp tartanék mellé egy zárt sisakot, de shield nélkül nemcsak endurókhoz, hanem cafe racerekhez vagy robogóhoz is simán el tudom képzelni.
Bár házon belül elég jól elkülönítették a Nordent a 890-es KTM-ektől, a piacon jó néhány konkurens modellből lehet válogatni: a Triumph Tiger 900 Rally selymes járású háromhengerese és komoly futóműve/féke miatt különleges, a kissé öregedő BMW F 850 GS elektromos hátsó futóművel és markolatfűtéssel megspékelve is jóval olcsóbb, a Honda Africa Twin 1100 pedig nagyobb blokkot ad kevesebb pénzért. De a Nordent egyébként sem azok a „világjárók” fogják választani, akik sokzsebes neonzöld kabátban, három dobozzal egyensúlyoznak a kocsik közt a Hungária körúton. Hanem azok, akik egy naked bike vagy cafe racer után/mellé szeretnének egy stílusos, de multifunkciós és modern gépet. A Husqvarnát minden bizonnyal a kezelhetőség mellett a dizájn adja el. Ha ez utóbbi felől nézem, akkor egyetlen igazi konkurense jelenleg csak a Ducati Desert X lehet. Amellyel műszaki paraméterekben is kísérteties a hasonlóság, csak azért meg két gurigával többet kérnek.
A mainstream modellekhez képest a Norden jóval hegyesebben viselkedik, már-már supermotós élvezeteket kínál. És tud valaki még egy aktuális bokorugrót mondani, amihez a farmer és a barna bőrdzseki is jól áll? Na ugye!