A nagy kaland

2002.06.24. 09:11

A névválasztás most jól sikerült. A BMW telephelyén többször is körbejártam a motort, és már tudtam, tényleg kaland lesz a motorozás.

 
   
   

21 évvel ezelőtt a BMW új stílust teremtett - megszületett az első nagyköbcentis endúró gép, az R80 GS. Számtalan Párizs-Dakar győzelem után a GS sorozat a BMW egyik legsikeresebb szériájává vált, napjainkig több mint 146 000 darabot vásároltak meg belőle.

 
   
 

Szemerkélő esőben tettem meg az első óvatos kilométereket. A pálya simán ment, ezért bátran támadtam az erdei útnak. Addig nem is volt különösebb gond, amíg egy vasúti holtvágány nem keresztezte utam. Nincs baj, gondoltam balgán, majd csak átszökkenek. Hát nem úgy van az. Az már biztos, hogy a hazánkban rendszeresített vasúti sínpár nyomtávja megegyezik az Adventure tengelytávolságával. Ez azt jelenti, hogy beragadtam. Első kerék a sínpár között, aztán se előre, se hátra, miközben a hátsó kerék szépen ásta el magát. Nem szeretném részletezni közel egyórás heroikus küzdelmem a 300 kilóval, a lényeg az, hogy egy két véraláfutás árán ugyan, de kiszabadultam. És nem ez volt az utolsó kaland a BMW-vel.

 
   
   

Másnapra elállt az eső. A sóskúti dombság hívogatóan villódzott a napsütésben, és száraznak tűntek a földutak, ezért immáron két személlyel indultunk neki. Minden simán is ment, amíg egy meredély alján az utat teljes egészében elfoglaló bizonytalan mélységű pocsolya utunkat nem állta. Az előző nap tapasztalatával óvatosabban, de nem kisebb megpróbáltatásokkal sikerült kiverekedni a szorult helyzetből.

Most már tudom, hogy az Adventure-ra is úgy kell felkészülni, ahogy azt ejtőernyősök is teszik. Egész télen tantermi edzéseket tartanak a kondíció javítására és az állóképesség megtartására. Aki Adventure-t vesz, nem lehet puhány.

 
   
 

Igazán az országúton érzi jól magát. Kitűnő áttételezésének köszönhetően észre sem veszem, és már is a megengedettet jócskán túllépve suhanok. Kordában kell tartani magam, annyira élvezetes a száguldás. A kitűnő futómű könnyedén veszi az út hiányosságait. A Tököli út örömmotorozás. Nekem nagyon tetszik a BMW mind első, mind hátsó futóműmegoldása. Az R1150 GS-hez hasonlóan elöl Telelever, hátul Paralever lengéscsillapítók dolgoznak. A rugóutakat 20 mm-rel megnövelték, elöl 210 mm-re, hátul 220 mm-re. Könnyű a rugó-előfeszítés beállítása, elöl a szerszámkészletben lévő célszerszámmal, hátul hidraulikusan, míg a csillapítást nagyon praktikusan, hátul egy tekerőgombbal tudjuk állítani 40 állásban, akár menet közben is.

 
   
   

Az Adventure a BMW EVO fékeit kapta, amit 2001-től alkalmaznak BMW motorokon. A féknyergeket a főfékmunkahengerrel műanyag bevonatú fém fékcsövekkel kötötték össze. Ezzel az egyébként is megnövekedett fékerőt állandó értéken tudja tartani. Ha még ez sem lett volna elég, elöl-hátul ABS könnyíti meg a biztonságos megállást, amely azért kikapcsolható. Ez célszerű is, ha terepen kívánjuk használni a motort.

 
   
 

Boxermotor és kardánhajtás: ebben a tudatban kell a motorra ülni, és akkor nem érhet meglepetés. Az Adventure az R1150 GS blokkját kapta. A gyár ajánlása szerint bármilyen benzinnel elketyeg, mindegy mit kap a fanatikus világjáró. A váltón változtattak egy kicsit, az első és a hatodik fokozat rövidebb lett, hogy a kalandosabb helyzetekből is könnyedén kiverekedje magát a motor. A kellemetlen rezgések ötezres fordulat körül jönnek. Utasom hátulról minden alkalommal diszkréten jelezte, ideje lenne már váltanom a következő fokozatot.

 
   
    A keresztbe fűzött küllőknek köszönhetően nem kell belső

A városba érve vége az ámokfutásnak. Csak óvatosan, nagy figyelemmel tolakodhatunk az autók közül. Egy rossz mozdulat, és ízléses csíkot rajzolhatunk a boxer magnézium hengerfejével a mellettünk lévő autó oldalára.

A boxer BMW-ken alkalmazott furcsa irányjelző-kapcsoló megoldást a teszt végére nagyon megszerettem. Régebben csak fújtam rá, de ha belejön az ember, boldogan kapcsolgatja, és a városi szlalomban is szabályosan használni tudja.

 
   
 

A BMW Adventure-rel furcsa a helyzet. Terepre nehézkes, városban borzalom, országútra van jobb is. De pont ez a vonzereje. Olyan, mint a katonaság, amikor átélem, úgy érzem, nem lehet borzalmasabb. De visszagondolva nosztalgiát érez az ember. A motort visszaadtuk. Csak néhány, de kalandos napot éltünk meg együtt. De mégis nagyon szeretném, ha egy Adventure pihenne a garázsban.

Technikai adatok:

Motor: levegő/olaj hűtéses, négyütemű boxer
Furatx löket: 101 mm x 71,5 mm
Lökettérfogat: 1130 cm3
Maximális teljesítmény: 85 LE 6750 1/min-nél
Maximális nyomaték: 96,3 Nm
Kompresszió: 10,3:1
Kuplung: Egytárcsás szárazkuplung
Váltó: 6 sebességes
Váz: 3 részből álló váz
Első rugózás: Telelever központi rugóstaggal, 5 különböző előfeszítési lehetőség
Hátsó rugózás. Paralever lengőkar kardántengellyel egybeépítve, központi, több fokozatban állítható rugóstaggal.
Első fék: 300 mm-es úszóágyazású féktárcsák négydugattyús féknyergekkel. ABS II rendszer
Hátsó fék: 280 mm-es féktárcsa egy kétdugattyús féknyereggel
Kerekek, elöl/hátul: 2.50 x 19 MT-H2 / 4.00 x 17 MT-H2 keresztküllős kerekek
Gumik, elöl/hátul: 110/80-R19 / 150/70-R17 tömlő nélküli gumik
Hossz: 2196 mm
Szélesség: 920 mm (tükrökkel)
Szabad magasság: 200 mm (terheletlenül)
Üzemanyag tank: 22 liter
Ülésmagasság: 860 mm

T Cím.
Mit vártok egy 240 kg géptől.
A min motoros súly 100kg alatta csak szenvedés a közlekedés. Motorozni meg kell tanulni. Szerencsére nekem van ilyen motorom is ,tapasztalatom szerint a mindennapi használatra a legalkalmasabb, igaz 120kg fölötti "versenyző" vagyok így kezes a szerkezet.
Tanácsom :
Donornak speed gép .
Adventure motorozni tudó, őrültnek.
Sz.S.