A 007-es ügynök saigoni küldetése alkalmával ízelítőt adott a BMW R 1200 C motorkerékpárok manőverezhetőségéből, tűrőképességéből. Az ősszel debütáló R 1200 CL-en a kém kibővített fegyvertárral szállhat harcba az összeesküvőkkel, de sajnos nincs a világon olyan motor, ami túlélné, ha James Bond használja.
Jól megy a BMW motorgyártó részlegének. A
kék-fehér propelleres márka az autó értékesítések terén sem
panaszkodhat, de a motorok piacán még ennél is nagyobb sikereket
ért el az utóbbi években. A BMW 2001-ben összesen 84 713 darab
motorkerékpárt gyártott, és ezzel zsinórban kilencedik rekordévét
zárta. Mindezek ellenére nem ülnek babérjaikon, hanem egyre másra
mutatják be alapmodelljeik újabb és újabb változatait.
A legfrissebb darab a közelmúltban leleplezett BMW R 1200 CL, a
korábban James Bond motorjaként ismert R 1200 C-re épül.
A BMW 1997-ben mutatta be első kétkerekű cruiserét, az R 1200 C-t. Az egyedülálló megoldásként alkalmazott kéthengeres boxermotornak és összetéveszthetetlenül egyedi külsejének köszönhetően sikeresen foglalta el helyét a BMW által korábban nem képviselt piaci szegmensben. Az R 1200 C Classic modellváltozat mellett eddig a csaknem azonos műszaki felépítésű, de színében, formai megoldásaiban és felszereltségében eltérő Avantgarde és Independent alkotta a cruiser-kínálatot.
A 2003-as modellévben mutatkozik be a sorozat
új tagja, az R 1200 CL luxusmotor, amely a szeptemberi müncheni
INTERMOT-on ünnepli világpremierjét, és előreláthatólag 2002 őszén
kerül piacra. Megalkotásakor az az alapgondolat vezette a
tervezőket, hogy
túramotoros vonásokkal vegyítsék a cruiser jelleget..
Műszaki alapjául az R 1200 C szolgált, ám lényegében csak motorját,
hátsókerék-hajtását, vázát, tankját és felszereltségének néhány
elemét vette át az újdonság.
Külsejének egyik meghatározó eleme a kormányt
körülölelő túraborítás, amelynek vonalvezetése szinte egybeolvad a
különálló oldalsó idomokkal.
Elöl süllyesztett négy darab fényszóró - kettő tompított,
kettő távolsági fényt ad - összetéveszthetetlen, egyedi külsővel
ruházza fel a kétkerekűt. A szélvédő felső szegélyének
aerodinamikus, hullámos kialakítása úgy áramoltatja a levegőt, hogy
a motorost a lehető legjobban védje a menetszéltől. Ugyanakkor a
középső mélyedésen át bármikor szabadon kilát előre, azaz az üvegre
rakódott víztől és szennyeződéstől függetlenül mindig élesen látja
az utat.
A hátsó rész látványát a vázzal szilárd
kapcsolatban álló,
beépített kemény oldalkofferek és az egyúttal utas
kapaszkodóként szolgáló, íves csomagtartóra szerelt központi koffer
határozza meg. Az R 1200 CL három színben lesz kapható: gyöngyezüst
metál, caprikék metál fekete ülésekkel és mojavebarna metál barna
üléshuzattal (igény esetén feketével).
Az 1170 köbcenti hengerűrtartalmú bokszermotor (61 LE; 98 Nm 3000 ford./perc értéken) változatlanul került át az R 1200 C-ből az R 1200 CL-be, a váltó azonban új fejlesztés. A boxermotoros BMW-k módosított új hatsebességes váltóművét kapta meg a luxuscirkáló, ahol az utolsó fokozat kímélő jellegű.
Az alumínium váz csekély változtatásokkal
került át az R 1200 C-ről. A BMW-k egyedi futómű rendszerét az R
1200 CL sem nélkülözi. Szélesebb távolságban állnak az első
Telelever felfüggesztés villái, hogy
elférjen a 150 mm széles első kerék. Hátul kényelmes
rugózást biztosító adaptív rugóstag teremt kapcsolatot az úttal.
Rugóútja a többi cruisertől eltérően 20 mm-rel gyarapodott,
összesen 120 mm hosszú. A mindenkori súlyterhelésnek megfelelően,
hidraulikus úton állítható a rugóelőfeszítés. Vastagabb lett a
Monolever hátsólengővilla, ez nagyobb átmérőjű hátsó féktárcsa
használatát engedélyezi. Elöl 305 mm átmérőjű duplatárcsás EVO-fék
lassítja, hátul a K 1200 LT-ről átvett 285 mm-es szimpla tárcsa
emészti fel a mozgási energiát. Természetesen BMW Integral ABS is
rendelhető hozzá.
A vezető és az utas különálló üléseket kapott. A
deréktámasszal ellátott első ülés 745 mm magas. Az utasé ennél
jóval magasabban helyezkedik el, háttámláját egybeépítették a hátsó
csomagtartóval. A krómozott felületű, széles kormányt úgy
választották meg, hogy a lehető legkényelmesebben tudja használni a
vezető.
Újdonságnak számít a teljesen tokozott kivitelű, gondozásmentes zselés akkumulátor. A fordulatszámmérő és a kilométeróra elektronikus kivitelben, új számlappal kapott helyet a műszerfalon, akárcsak az analóg időmérő óra. Az alapfelszereltség része a második csatlakozódugalj.
A bőséges széria-felszerelés mellett olyan extrák rendelhetőek
hozzá, mint a markolat- és ülésfűtés, a puha kárpitozású
ülések, a krómdíszítés vagy a CD-lejátszós rádió. Ezeken kívül
magas szélvédő és riasztóberendezés szerepel az extrák kínálatában.
Az igény esetén utólag felszerelt különleges kiegészítőkkel -
utasháttámla és -lábtartók, bukócsövek, hátsó bukócsövek, belső
táskák oldalkofferekhez, pohártartó, fedélzeti kommunikációs
rendszer és CB-rádió-antenna -, bármikor tovább csinosítható a
motorkerékpár.
Áráról egyelőre nincs konkrét információnk, de nyilvánvalóan az R 1200 C áránál valamivel többe kerül majd a BMW új luxuscirkálója.
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Az arany mindig fénylikBemutató: Kawasaki Z900 RS SE
Ha a konkurenciát nézzük, mindenki körbelövi: vagy retróbb de kevésbé feszes vagy sportosabb de kevésbé retró, mint a Z900 RS SE.