Bizonyítási kényszer

2009.05.13. 09:00

Annak érdekében, hogy az S 1000 RR futóművét minél rugalmasabban hozzá lehessen igazítani az útviszonyokhoz, hátul állítható rugóalapú, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítású központi rugós tag dolgozik. 130 mm a rugóút hossza, ebből 90 a pozitív, és 40 mm a negatív tartomány. A kapcsolódási pont excentrikus betétei lehetővé teszik, hogy 10 mm-rel megemeljük az S 1000 RR farát.

Az első futómű 46 mm külsőcső-átmérője meghaladja az általánosan elterjedt 43 mm-t, így lényegesen javulhat a motor fékezési stabilitása, és az első kerék pontosabb visszajelzést adhat a pilótának. A villa szárai könnyű kivitelű, két nagy átmérőjű golyóscsapággyal ellátott alumínium kormánytengelyen keresztül kapcsolódnak a kormánynyakhoz, és két darab könnyített, kovácsolt villahíd köti őket össze. A jármű magassága elöl is változtatható a belső csövek átfedésének módosításával. Ez a 15 mm-es tartomány 5 mm-es leengedést és 10 mm-es megemelést tesz lehetővé.

A fordított teleszkópvilla száraiban patronok, azaz önálló hidraulikus dugattyú/henger egységek vannak, és itt is állítható mind a rugóalap, mind a csillapítás húzó- és nyomófokozata. 120 mm a rugóútja, ebből 75 a pozitív, és 45 mm a negatív tartomány. Az egyszerű és egyértelmű használat végett 1-től 10-ig számozottak a teleszkópvilla fokozatai.

Az új S 1000 RR fékrendszere igazodik a motorhoz és a futóműhöz. Elöl két darab 320 mm átmérőjű, 5 mm vastag úszó ágyazású acél féktárcsát, valamint két darab radiális felfogatású, négydugattyús fix Brembo féknyerget találunk. A fékkartól fémfonatos fékvezetékek továbbítják a kézerőt. A hátsó fék 220 mm, és 5 mm a vastagsága.

A BMW S 1000 RR-hez kifejlesztett színválaszték a következő: ásványezüst metál, viharszürke metál és méregzöld fényezés. Extra felszerelésként a BMW Motorrad Motorsport gyári superbike-versenymotorjának színösszeállításában is kérhető az új S 1000 RR. Az idom alpesi fehér, magmavörös és csillagfürtkék, a lengővilla szürkére van eloxálva, a felnik pedig feketére fényezve.

Nem lehet letagadni: ebbe a motorba mindent beleraktak, amit a BMW jelenleg fel tud mutatni. Hogy ez a technika és igyekezet elég lesz-e a versenypályán és a közutak hétvégi meccsein, hamarosan kiderül – ez a márka már rég nem a botrányosan unalmas bokszerekről szól. Hála a jóistennek.

Műszaki adatok

Hengerűrtartalom (cm3): 999

Furat/löket (mm) 80/49,7

Névleges teljesítmény (kW/LE) 142/193, 13 000-es percenkénti fordulaton

Maximális forgatónyomaték (Nm) 112, 9750-es percenkénti fordulaton

Hengerek elrendezése és száma: négyhengeres, soros

Sűrítési viszony: 13:1

Szelepvezérlés: DOHC; különálló, alsó himbákkal mozgatott szelepek

Hengerenkénti szelepszám: 4

Szívó-/kipufogószelepek átmérője (mm): 33,5/27,2

Tengelykapcsoló: többtárcsás olajfürdős antihopping-kuplung, mechanikus működtetésű

Váltó: körmös kapcsolású, hatfokozatú

Váz fajtája: alumínium hídváz

Első futómű: fordított teleszkópvilla 46 mm külsőcső-átmérővel

Hátsó futómű: kétágú lengővilla állítható rugóalapú, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítású központi rugóstaggal

Első/hátsó rugóút (mm): 120/130

Utánfutás (mm): 95,9

Tengelytáv (mm): 1.432

Villaszög: 66,1°

Fékek elöl: ikertárcsa, Ø 320 mm, négydugattyús radiális fix féknyergek

Fékek hátul: szimpla tárcsa, Ø 220 mm, egydugattyús úszó ágyazású féknyereg

Felnik: öntött alumínium; elöl 3,50 x 17", hátul 6,00 x 17"

Gumik: elöl 120/70 ZR 17, hátul 190/55 ZR 17

Teljes hossz (mm): 2056

Teljes szélesség tükrökkel (mm): 826

Ülésmagasság (mm) 820

Saját tömeg feltankolva (kg): 204 (206,5 ABS-szel)

Megengedett össztömeg (kg): 390

Tanktérfogat: 17,5 l