Kezd elegem lenni Eric Buellből. Kitalálok valami különlegeset, erre ő elkezdi sorozatban gyártani. Így volt ez a rácsos lámpával és a meztelen motorra szerelt krossz kézvédővel is, és most meg itt az enduró Buell, amit én találtam ki.
Nincs mit szépíteni, az új Buellek nem a 180 felettieknek valók. A nagy emberek alatt elveszik a rövid tengelytávú tömör gép, és komikus képet mutat, és a sofőr sem érzi jól magát rajta. Ráadásul plusz személy szállítása hosszútávon csak elméleti opció. Ennek ellenére viselkedése miatt én nagyon kedvelem a Buellt, és alig egy éve - egy Buell CityX tesztelésekor - azon morfondíroztam, hogyan tudnám enduróvá alakítani. A futómű és a felépítés módosítással egy kicsit változnának az arányok, és nem néznék ki olyan idétlenül rajta. Ráadásul a nyomatékos motor miatt egyenesen terepre teremtetett.
Új és nagyon erős piacra betörni nagy merészség, ezért a tavalyi év végén csak pislogtam nagyokat, amikor bemutatták az Ulyssest. Minden vágyam teljesült. Az utcai harcos személyiségváltozáson ment keresztül, és egy nagyon szép, kulturált enduró lett a városi izéből. A menetpróba alatt sem kellett csalódnom, minden úgy alakult, ahogy elterveztem.
Nyeregbe pattanva azonnal eszeveszett kapálódzásba kezdtem. Vége az alacsony ülésmagasságnak, itt aztán kellenek a hosszú végtagok, de ne csodálkozzak, ezt akartam, elvégre endurón ülök. Az ülésmagasság: 841 mm, úgyhogy a család többi tagja csak a hátam mögé kényszerül. De kényszerülhet, ugyanis a Buellek történetének legkényelmesebb ülése most kivételesen a hátsó utas számára is használható.
A hátsó utas még háttámlát is kaphat, ha nincs túl sok csomagunk, ugyanis az Ulysses hódfarkú csomagtartója villámgyorsan rengeteg állásban rögzíthető, így akár függőleges helyzetben az utas kényelmét és biztonságérzetét is növelheti. Hátrahajtva sima csomagtartó, de utas híján a hátsó ülésre is hajthatjuk, így egyszemélyes utazáskor a csomagok elhelyezése tovább egyszerűsödik. Szóval nagyszerű kis készség, amit sajnos a hátsó doboztartó konzol miatt jelen esetben csak korlátozott pozíciókban próbálhattuk.
Ha már a dobozoknál tartunk, nézzük a gyári dobozrendszert. Ha nem vennénk észre, ez az extra finom kis utalás is egyben: íme egy Buell, amivel hosszabb útra is indulhatunk. Én veszejtettem már el hátsó dobozt menetközben, ezért erős fenntartásaim vannak a dobozrendszerekkel. Jó, ha ez ilyesmi könnyít az életünkön, nem bonyolít. Tehát ha le kell szedni, ne kelljen hozzá három ember és komoly műszaki előképzettség. Nem baj az sem, ha egyértelműen záródik, nem marad nyitva, arról nem is beszélve, hogy ne ázzon be. De ez talán egy másik cikk témája, a lényeg hogy a Buell dobozaival nem volt bajom. Egyszerű kivitel, és a dizájn sem túl radikális, de minden láda egy pillanat alatt leakasztható, amit én a teszt alatt gyorsan meg is tettem. Ha nem muszáj, ne rontsuk el az Ulysses szép vonalait.
A gyár szerint az Ulysses off-road használatra is alkalmas gumit kapott, amit erre a típusra fejlesztett a Dunlop (D616). Elvileg jó off-roadra, de csak annyira, amennyire egy Audi Allroad Quattro terepjáró. Terepre terep gumi való, mondhat tőlem bárki bármit. Maradjunk inkább annyiban, hogy olyan supermotogumi-féle, mármint a mintázata. A lényeg, az hogy országúton megállta a helyét, és csendes.
A futómű elemek látszólag hasonlóak a többi Buell modelléhez, de hosszabb a rugóút elöl és hátul is. Tengelytávja 1370 mm, vagyis 50 mm-rel hosszabb, mint a többi XB modellé. A hátsó villa is hosszabb lett, ugyanezt találjuk az új Lightning Long modellben is. Akár menet közben is állítható a hátsó Showa lengéscsillapító csillapítása, ami egy enduró esetében nagyon jó dolog. Az első - szintén profi Showa - 43 mm-es fordított teleszkópok minden tulajdonsága állítható.
Gyorsabb haladáskor - hiába a nagyobb tengelytáv - sajnos megmaradt a Buellek bizonytalansága. 160 felett nem szép az úttartás, imbolygós, labilis a gép. Hiába tudna többet a blokk, tartsuk be a sebességhatárokat, és akkor a futóművel sem lesz semmi bajunk.
Ugyanaz az 1203 cm 3-es, V2-es Thunderstorm motor hajtja, mint a többi nagy Buellt, csakhogy - ha ez egyáltalán lehetséges - még inkább az alsó fordulatszám-tartományt erősítették. Zseniális. Én ezt szeretem a Buellben a legjobban, minden apró bénaságot elnézek az élvezetes, nyomatékos motorozásért cserébe. Abban a tartományban, amikor a motorozás a legélvezetesebb, komoly erőtartalékokkal bír. 102 LE és 110 Nm hatezer környékén. Elégnek kell lennie.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jön: Benelli TRK 902 Explorer
Ezzel megérkezik a Benelli-féle túraenduró a 90+ lóerős motorok ligájába.