Vegyünk a hátunkra egy orosz csôvázas hátizsákot, aminek a tetejére egy négyszemélyes sátrat szíjaztunk, majd robogóra ülve induljunk meg a Körúton. Ilyesmi érzés a C1-el motorozni.
A BMW megpróbálta a robogózást a lehető
legbiztonságosabbá tenni. A C1 váza egy csavarodásálló könnyűfém
ötvözet, vállvédôvel és a tetô vonalában futó bukókerettel. Az elsô
sárvédô alá diszkréten energiaelnyelô anyagot építettek. Hirtelen
fékezéskor elöl és hátul ABS szorgoskodik, miközben a riadt
motorost
négypontos biztonsági öv szögezi ez üléshez. (Az ABS minden
C1 típushoz csak extraként rendelhetô 143.449,- FT ért)
A tesztek tanúsága szerint a biztonsági rendszer igen hatékony. Rendhagyó módon sikerült megnyerni a hatóságokat, így a C1-re hazánkban sem kötelezô a bukósisak. Frontális ütközéskor valószínűleg tényleg hatásos a biztonsági rendszer, de mi a helyzet, ha oldalról találják el az ülésbe szíjazott tehetetlen sofôrt?
Mégis, amikor elindultam, nem a biztonságérzet
rajzolt arcomra mosolyt. Fantasztikus jármű. Érdemes minden
motorozási tapasztalatot feledve tiszta lappal indulni, és
elôször egy parkolóban gyakorolni.
Helyezkedjünk el az ülésben - biztonsági öv jobbról, öv balról -, aztán jöhet az indítás. Persze be lehet indítani elôbb is, de addig nincs suhanás, amíg az övek be nincsenek kapcsolva. A C1 vigyáz ránk. Öv nélkül csutka gázra is csak araszolgat.
Két karral lehet a parkolás üzembôl ismét két
kerékre állítani. Egyik kar az elsô kereket helyezi az útra, a
másik a sztendert hajtja fel. Ezek után indulhatunk
reménykedve, hogy nincs a holttérben semmilyen kárt okozó
objektum.
A tesztmotorunk egyhengeres 15 lóerôs 125
ccm-es volt, de készül a C1 2OO - 18 lóerôs 176ccm-es változatban
is. A katalógus szerint az elôbbi végsebessége 1O3km/ó az utóbbié
112km/ó. A motor injektoros, vízhűtéses, négyszelepes, két
vezérműtengellyel, digitális vezérléssel, háromutas katalizátorral.
Mi kell még? Esetleg az, hogy egy kicsit haladjon.
A végsebességet nem próbáltam, de városban nem
túl dinamikus. A gond valószínűleg az, hogy a C1 üresen a maga 185
kg-jával
ugyan olyan nehéz, mint egy Honda 900 CBR, ami a 15-tel
szemben 130 Lóerô. A legdurvább mégis a hangja. A helyett, hogy
csendben suhanna, világra kürtöli erôtlenségét.
Persze egy robogó nem száguldozásra született. De akkor legalább a gangra föl tudjam vinni. A kapun azért betuszkoltuk, had riogassa a szomszédokat.
A C1 mindezek ellenére
a legvidámabb motor. Ha megszoktuk, fantasztikus élmény a
motorozás. Látványos döntögetéseket végezhetünk, bár ennél nagyobb
attrakciókra ne számítsunk. Az ABS kegyetlenül beleszól minden
streetfighter akcióba.
Nincs kizárva, hogy egy utast ültethessünk mögénk. De akkor csak extra ülésen és bukósisakban kuporoghat a bukókeret mögött. Még látványnak is riasztó. Csajozás kizárva.
Zárható a csomagtartó és a kesztyűtartó is.
Fejünk fölé aktív hangszórókat rendelhetünk, amire akár CD
lejátszó is csatlakoztatható. Szintén extra tartozék a fedélzeti
számítógép, ami a digitális kerékpár-sebességmérôhöz hasonlóan
működik, és az utazási adatokon kívül ébresztôóraként is szolgálja
a kempingezô C1-es sofôrt.
Ha télen is szeretnénk próbára tenni
egyensúlyérzékünket, akkor a hideg napokon ülésfűtés és markolat
melegítô kényeztethet el, persze ez is extraként. Ezen kívül akár
C1-es nadrágot is rendelhetünk, ha igazán a motorhoz
szeretnénk öltözni.
Nem szabad elfeledkeznünk a
kiemelhetô napfénytetôrôl. Itt viszont döntés elôtt állunk,
ugyanis a motoron nem tudjuk elhelyezni. Ezért vagy a helyén marad
és csak kicsit megemelve irányítjuk arcunkra a menetszelet, vagy
otthon hagyjuk, esélyt adva a megázásra.
Minden megérkezés a látványosság erejével hat.
Amíg rögzítjük a gépet és az övektôl szabadulunk, szinte mindig
rövid technikai ismertetôt is kell adnunk az érdeklôdôknek.
A tömeget csak a vételár ismertetésével oszlathatjuk.
Egy C1-gyel más a motorozás. A szó szoros értelmében. A
hiányosságokért cserébe rengeteg olyasmit kapunk, ami egy normál
motoron elképzelhetetlen. Úgy ülhetünk robogóra, mintha autóba
ülnénk. Nem kell védôruhát és sisakot cipelni a tárgyalásra. Nem
csapódnak muslicák az arcunknak, nem spriccel sár a tarkónkra. És
ami a legfontosabb, van egy
kék fehér embléma az oldalán.
A teszt tanulságai alapján elkészítettük a C1 javított , ideális változatát a C2-t :o)
|
Tesztmotorunk műszaki adatai:
Egy henger, négy ütem, négy szelep
125 ccm 56,4 mm furatátmérô, 50mm löket
11 kW (15 LE) teljesítmény 9250 fordulaton
12 Nm nyomaték 6500 fordulaton
Vízhűtés elektromos ventillátorral
BMS (BMW Management System) motorvezérlés
3 utas katalizátor oxigén szenzorral
Folyamatosan változó sebességvezérelt szíjas erôátvitel
Maximális sebesség: 103 Km/ó
Fogyasztás 2,9 l/100km
400W-os generátor, 12V/14 Ah-s akksi
Elöl hátul 220mm átmérôjű féktárcsák két dugós úszó
féknyergekkel
Elöl 13" hátul 12" könnyűfém felni.
Hossza: 2075 mm
Szélessége: 1026 mm
Magassága: 1766 mm
Ülésmagasság: 701 mm
Üzemanyagtartály 9 literes
Üres súly 185 kg maximum 360 kg
Tesztmotorunk extrái: ABS, risztó és immobilser, mobiltelefon
tartó, csomagtartó háló, csomagtartó keret.
Az árak:
C1 - 1.828.575 Ft
C1 Families' Friend - 1.924.202 Ft
C1 Executive - 2.004.877 Ft
C1 200 - 1.961.761 Ft
C1 200 Families' Friend - 2.026.434 Ft
C1 200 Executive - 2.112.666 Ft
Alternatívák: Benelli Adiva - 1299.000Ft