Testre szabva

2004.04.07. 14:21
Milánóban, az őszi EICMA motorkiállításon mutatta be a Honda legrugalmasabb és sok tekintetben egyedülálló középkategóriás utcai motorkerékpárját, a CBF600-at és fejidomos verzióját, a CBF600S-t. Kíváncsiak voltunk, hogy mi vezette a németországi Honda R&D stúdiót, hogy a Honda egyébként is népes, hatszázas kategóriáját még egy, vagyis kettő, azaz négy új modellel gyarapítsa.

A TotalCar tesztjeiben alul végez egy autó, ha a villanyos ablak nem automata, ha az anyósülés nem elektromosan állítható, - persze nem csak előre és hátra, hanem fel, s le -, nem is beszélve a derék kellő és személyre szabott megtámasztásáról, és a kormány fokozatmentes állíthatóságáról.

Ugyanez a motorokra egyáltalán nem mondható el, pedig nincs még egy olyan közlekedési eszköz, ahol a mindennapos használhatóságban akkora jelentőssége lenne a vezető méreteinek, mint ahogy az a motorkerékpároknál van. A fix kormány-ülés-lábtartó helyzet sok gyakorló és leendő motorost kedvetlenített már el, akik magasságuknál fogva nem tudtak kényelmesen vagy biztonságosan motorozni a kiszemelt kategóriájú járművön.

A CBF600S különlegessége viszont éppen a rugalmasságában rejlik: végre egy motorkerékpár, melyen állítási lehetőségek garmada okoz meglepetést. Tekintet nélkül korra, nemre és méretre nagyon sok motoros fogja kezes és kényelmes motorkerékpárnak találni, hiszen az ergonómiára leginkább ható tényezők állíthatóak.

Az ülésmagasság 770-785-800 mm-es állomásokon rögzíthető, de mivel akinek a lába rövid, annak általában a karja is az, ezért az ülés állításával egyetemben 10 mm-rel közelebb illetve távolabb is kerül a motoros a kormányhoz képest. A Honda gondolt a kaszáspókokra is: a kormánytartó bakok 180 fokos megfordításával további 10 mm-rel távolabb helyezhető a kormány.

Tesztmotorunk a félidomos, azaz S verzió volt, melynek plexije további állítási lehetőségeket rejt magába, mert nyakhossztól függően vertikálisan 50 mm-rel állítható le és fel. Ez ugyan nem új megoldás, de aki már szenvedett a plexi mögötti légörvény okozta fejfájástól, az biztosan nagyra értékeli. Az idom mérete egyébként meggyőző, befeküdtem a plexi mögé és földöntúli csönd fogadott. Felegyenesedve már nem mondható el ugyanez, de a mellkas így is eléggé védett.

A formával igazság szerint barátkozni kell. Az őszi bemutatón inkább csak szürke egérkének tűnt a legújabb Fireblade mellett a CBF600S. A barátkozás a részletekkel kezdődött, majd egy-két nagyon jól eltalált fotót látva megtanultam előnyös szögből nézni. Ízlések és pofonok különböznek, de nekem már határozottan tetszik, főleg oldalról.

Az utas kapaszkodók zseniálisak, igaz itt a Honda egyik nagyon tutira dizájnolt motorja, a VFR800 adta a példát. Hátulról nézve a lámpa-irányjelző egység is jól sikerült, itt találunk a CBF-en valami újszerűt.

A CBF600S ugyanazt a soros, négyhengeres blokkot kapta, mint a 600-as Hornet, csak egy kicsit átdolgozva. A motort négy darab, az 1999-es CBR600F4-ről való, 34 mm-es karburátor táplálja. A szivató karját a porlasztó mellett a bal oldalán találjuk. Az őskori megoldás kicsit meglepett egy vadonatúj, 2004-ben bevezetett modellen, kicsit hozzászoktunk, hogy az elmúlt napokban már csupa injektoros, automata hidegindítóval ellátott motorkerékpárt teszteltünk.

Alacsony fordulatszámon kicsit öregurasan indul meg a CBF600. A maximális erőt (78 LE) 10 000-es percenkénti fordulatszámon adja le, de az 58 Nm-es nyomatékmaximum már 8000-nél érkezik. Harmadikban 160 km/h-nál tilt, míg végsebessége - óra szerint - két személlyel is 200 km/h felett van. A kuplungkar kellemesen puha, bár nem állítható, mégis kis kézzel is kényelmesen adagolható. A hatsebességes váltó a teszt kezdetén még nagyon darabosan működött, de ekkor még nagyon kevés km volt a motorban. Mire visszaadtuk a forgalmazónak a gépet, a váltóra sem volt panaszunk.

A rozsdamentes acél kipufogórendszer a jelenlegi divatirányzatnak megfelelő ovális dobban végződik. Egyedül a hangja nagyon gáz. Hogy pontosan fejezzem ki magam 5500-6500 percenkénti fordulat környékén elviselhetetlen. Alapjáraton még a csendes tavaszi szellő kellemes susogásával jár. Kis gáz, és a kipufogó duruzsolása igazi Honda vugy vugy muzsikává válik. A fordulatszámot emelve a motor elkezd sírni. Ez a fent említett fordulaton fordul válságossá. Ez a kevésbé elszán motorost azonnali felváltásra készteti, így számára ki sem derül, hogy milyen szépen lépeget a hatszázas. Pedig 7500 fölött már észen kell lenni, az addigi lustaságával szöges ellentétben viselkedik a motor - és a rémes hangokat is maga mögött hagyja.

A futómű - bár itt is tíz körömmel ragaszkodott a tervezőgárda a régi hagyományokhoz - meglepően kezes, sőt bizonyos határokig sportos stílust is lehetővé tesz. A klasszikus acél gerincváz szintén Hornet alapokat használ. Hátul az állítható előfeszítésű központi rugóstag felső pontja közvetlenül a vázhoz rögzített, ami hozzájárul a CBF600 1480 mm-es tengelytávjához. Elöl 41mm-es belsőcső átmérőjű, hagyományos teleszkópvilla dolgozik. A vezető lábtartójára szerelt koptatóbütyök és a lábtartó talpalás nem véletlen. Vad körforgalmazás könnyen súlycsökkentéssé fajulhat.

Az acél féktárcsákba (elöl dupla, hátul szimpla) elöl kétdugattyús, hátul egydugattyús munkahengerek harapnak. Tesztmotorunkat - a középkategóriás japán utcai motorkerékpárok között először - ABS-szel is felszerelték. Az első fék ABS-e - lehetett sóderes és nyálkás az aszfalt - nem volt érezhető, a hátsón azonban néha éreztem, hogy üt az ABS, és nem is a túl erőszakos fékezések során, hanem inkább meglepetésszerűen.

A hatküllős, rendkívül kecses kerék volt az első, amibe beleszerettem. A látványhoz az ikerküllők mellett a széles gumik is hozzájárulnak. Manapság egyre kevesebb motort szerelnek gyárilag központi állvánnyal, a CBF600-ról ez sem maradhatott le. Nagy hasznát vettük ennek a felszerelésnek.

A CBF600S fejidomos modell hat kilóval nehezebb, mint a csupasz verzió. Az idom szépen összefolyik az üzemanyagtankkal, az egységes hatást fokozza a két, idomba integrált irányjelző és a dupla fényszóró.

A műszerfal egy részből áll, a hatszögletű üveg alatt találjuk az analóg műszereket és a visszajelző fényeket. Az elektronikus sebességmérő órában folyadékkristályos kijelző kapott helyet, itt olvashatjuk le a napi és összesen megtett km értékeket. A másik oldalon, a fordulatszámmérő alatt a digitális órát találjuk.

A kényelem első osztályú, hosszú távon is. Felegyenesedett üléspozíció, 85 fokban hajlott lábszár. Minden tekintetben nagyon kényelmesnek találtam. Semmi küzdelem, nincs harc a fennmaradásért, nincs felesleges izgalom, csak földöntúli, eufórikus nyugalom. Olyan, mintha csináltak volna egy méretarányosan lekicsinyített Gold Winget. Kár, hogy a Silver Wing nevet éppen egy óriásrobogó bitorolja, mert szerintem alkalmasabb modellt találni sem lehetne, mely tovább vihetné a régi GL500 Silver Wing nevét. Kár, hogy nem kardános...

 
  A hasonlóság szembetűnő
 
   
 
   
 
A nyolcvanas évek elején Silver Wingnek hívták a Honda GL500-as túramotorját, a Gold Wing kistestvérét. A Honda GL500-as túragép a korához képest igen fejlett, vízhűtéses, keresztbe állított V blokkját a CX500-tól kapta. A mindössze 500 köbcentis motoron a túrahatást kényelmes ülés, valamint egy óriási idom kölcsönözte.

Csak az a kérdés, hogy mi a fenének készítette a CBF600-at a Honda, hiszen ez a motor leginkább saját modelljeinek konkurenciája? Meztelen verziója a hatszázas Hornettel indul versenyben, a valamivel konzervatívabb vásárlók kegyeiért. Idomos verzió is létezik a hatszázas darázsból. Középkategóriás túragépnek itt volt eddig is az NT650V Deauville, igaz, az V-kettes motorral, de ezt ritkán bánják a túramotorosok.

Honda CBF600S ABS

  • 1107
    Kéne:
  • 109
    Nem kéne:

Műszaki adatok:

Motor: négyütemű, soros négyhengeres, 16-szelepes, vízhűtéses
Lökettérfogat: 599,9 cm3
Furat x löket: 65 x 45,2 mm
Kompresszióviszony: 11,6:1
Teljesítmény: 57 kW 10 500 1/min-nél
Nyomaték: 58 Nm 8000 1/min-nél
Üzemanyagellátás: 34 mm-es, síktolattyús VP-típusú karburátor
Váltó: hatfokozatú
Első fék: 296 mm-es duplatárcsa, kétdugattyús féknyergekkel ABS-szel
Hátsó fék: 240 mm-es tárcsafék, egydugattyús féknyereggel ABS-szel
Futómű: elöl 41 mm-es teleszkópvillák 120 mm-es rugóúttal, hátul 7 fokozatban állítható előfeszítésű központi rugóstag, 125 mm-es rugóúttal
Első kerék: 17 x MT3,5" méretű, kétszer hatküllős, alumíniumöntvény
Hátsó kerék: 17 x MT5,00" méretű, kétszer hatküllős, alumíniumöntvény
Hosszúság: 2170 mm
Szélesség: 760 mm
Magasság: 1175 mm
Tengelytáv: 1480 mm
Villaszög: 26º
Utánfutás: 109 mm
Fordulókör sugara: 2,8 m
Hasmagasság: 130 mm
Ülésmagasság: 785 mm (ą15 mm)
Mért ülésmagasság középállásban: 800 mm
Száraz tömeg: 197 kg
Üzemanyagtank térfogata: 19 l
A CBF600S (félidomos) verzió színei: ezüstmetál, metálszürke, gyöngyház kék

Tesztmotorunk ára (ABS-szel): 1 920 000 Ft

A CBF600S ABS-t te is kipróbálhatod a Honda tesztkaravánon