Nincs olyan ember, aki kényszerű kerékpározás közben nem gondolt volna rá, milyen nagyszerű lenne, ha egy motor néha átvenné a pedálozás keserves kínjait. A vágy immáron másod ízben is testet öltöt Magyarországon. Ismét segédmotort barkácsolhatunk a biciklinkre.
A Dongó |
A hatvanas években forgalomban volt egy kicsi,
38 köbcentiméteres segédmotor, a Dongó. Kerékpárra szerelték, és
dörzskerékkel hajtotta a hátsó kereket. Acél hengere volt, és
rettenetes rossz gyújtása. Állandó dörzskerék hajtása révén csak
folyamatos haladásra lehetett használni.
Két falu között nagyszerű volt, ekkor csak a gyertya csere
miatt kellett megállni. A városban használhatatlan, mert minden
megálláskor egy dekompresszor segítségével le kellett állítni a
motort. Csak álló helyzetben lehetett megszüntetni a gumikerék és a
kismotor közti kapcsolatot.
A restaurált Dongót, nem sikerült beindítanom soha |
A Dongó szinte teljesen az olasz Mosquito
másolata volt. Hogy mi módon sikerült olyanra, talán már soha nem
tudjuk meg.
Minôsége pedig említésre sem méltó. Én több darabból
próbáltam egyet eredeti állapotúra összehozni, de működésre soha
sem bírtam. Ami manapság üzemel, az nem eredeti gyújtással fut.
A Dongózás élményérôl a huszonegyedik században
sem kell lemondanunk. Egy
jóval korszerűbb és megbízhatóbb modell hazánkban ismét
kapható. A Bernardi mini kerékpármotor kísértetiesen hasonlít a mi
Dongónkra.
A Mosquito továbbfejlesztése szinte ugyan úgy
néz ki, és a meghajtási elv is azonos.
Kerékpár vázra erôsített, egy hengeres, kétütemű motor egy
dörzskerék segítségével hajtja a kerékpár hátsó kerekét.
A motor immáron 48 köbcentiméteres, 1.8 Lóerôs.
Egy röpsúlyos kuplung gondoskodik a kényelmes közlekedésrôl. A gáz
elvételével megállhatunk, a motor leállítása nélkül. A
gyújtás teljesen elektronikus, így megúsztuk a Dongó még egy
betegségét. A modernizálások mellett a henger is alumínium lett,
így a motor súlya a Dongó 7 kg-jával szemben csupán 5.3 kg.
Bármilyen kerékpárra akár
házilag is könnyen felszerelhetjük, amelyiken van
oldaltámasz rögzítô fül az alsó villaszárnál. A pedálagy alá kerül
a motor, amit egy karocska elfordításával kapcsolhatunk a kerékhez.
Lekapcsolt állapotban hagyományos módon kerékpározhatunk.
Az üzemanyag tartály, mint egy hátsó
csomagtartó kerül az ülés mögé. Űrtartalma 3 liter. A kismotor
átlagosan 2 litert fogyaszt 100 km-en, így akár
egy nyarat is átmotorozhatunk egy tank benzinnel.
Ha belelendültünk, 45km/ó sebességgel is
suhanhatunk egyenes úton.
Emelkedôn viszont ne várjunk csodát, nem árt, ha
pedálozással segítünk a segédmotornak.
Egy éve kapható hazánkban. Megbízhatóságát mi
sem bizonyítja jobban, hogy a szervizben azóta egy darab
dörzskerék cserére volt csak megrendelés.
Az egységcsomagot 90 ezer forintért
vásárolhatjuk meg. Egy kartonban mindent megtalálunk, ami az üzembe
helyezéshez szükséges, a karoktól az extra támasztóig valamennyi
alkatrészt.
Két óra alatt menetkész állapotba hozhatjuk, ha ezt a
bringánk műszaki állapota lehetôvé teszi. A szerviz szerint az
átalakítandó kerékpárok rendbehozása mindig több idôbe telt, mint a
kismotor felszerelése.
Van ennél segédmotorabb segédmotor? - így
természetesen hivatalosan is segédmotornak minôsül, ezért vezetôi
engedély és
bukósisak viselése kötelezô. :o)
Hegyikerékpárra szerelve, kompletten,
menetkészen is megvásárolhatjuk. Akkor az ára 125 ezer forint
Megint nincs Dongó (2002. november 8.)
Sajnos a Dongó-őrülteknek egy rossz hírrel tudunk szolgálni: a Bernardi gyárat a Peugeot megvette. Ezzel leállították kismotoruk sorozatgyártását és a jövőben csak alkatrészeket fognak gyártani, a Peugeot gyári beszállítói lettek.
De van egy jó hírünk is: A magyar kereskedő a Dongó helyett egy másik moped forgalmazásába kezdett: a Törökországban gyártott RAMZEY-ből már több darab érkezett. Hamarosan részletes tesztben számolunk be róla oldalunkon.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.
- Hírek
3 hónapon belül 2 visszahívást kaptak a hibrid Kawasakik
Komoly probléma miatt hívták vissza a Z7 Hybrid és Ninja 7 Hybrid modelleket, ráadásul ez rövid időn belül a második akció.