Ha valaki endurózásról beszél, a KTM azonnal bevillan a képbe. Az osztrák motorgyártó 1953. óta készít motorkerékpárokat, hírnevét a terepmotorok világában alapozta meg. Az enduró- illetve krosszmotorok éppen ezért mind a mai napig a szíve csücske a mattighofeni tervezőbrigád mérnökeinek. 2008-ra szinte minden kétütemű modellt alaposan kezelésbe vettek, azonban a nagy durranás a négyütemű 450 és 530 EXC-R motor lesz.
A KTM gyár legutolsó nagy átalakulása, azaz a 90-es évek eleje óta fennhangon hirdeti mindenhol, hogy igazi off-road motorokat készít, nem pedig utánzatokat. A jelmondat is ezt tükrözi: "Ready to Race", azaz versenyre készen. A gyár minden enduró- vagy krosszmodellje azonnal benevezhető terepversenyre, azt nyújtja, amire az off-road motorosnak szüksége van. Nem véletlen talán, hogy tavaly ismét minden Enduró világbajnoki cím a narancsosokhoz került.
A KTM mérnökei folyamatosan dolgoznak a fejlesztéseken, és évről évre javítanak valamit a motorokon. Az EXC endurósorozat 2008-ra kompletten új vázat és hipermodern, trendi idomzatot kapott. Ezenfelül a kétütemű modellek részben megújultak, a négyütemű gépek közül pedig a kettő nagyobbik megkapta a vadonatúj XC4 blokkot. Minden 2008-as EXC modell teljesíti az Euro3-as környezetvédelmi normákat.
A KTM előzetes, 2008-as modelltájékoztatójából kiderül, hogy a váz minden EXC sorozatú gépnél megváltozott. Új, ovális oldalsó csövek, új csőméretek jellemzik a fekete színű, króm-molibdén vázat, amely könnyű, egyben nagyon stabil. A segédváz alumíniumból készült, és optimalizálták a vázhoz kapcsolódó pontjainál. Az első futóművet továbbra is a KTM közeli White Power (WP) szállítja, 48 mm-es belsőcső átmérővel, fordított kivitelben. Kisebb súrlódási ellenállás, jobb visszajelzés és nagyobb csillapítási tartalék jellemzi az új teleszkópokat. A beállítások természetesen változtak, és a telók szorosabban illeszkedő műanyag protektort kaptak.
Az öntött alumínium hátsó lengővilla jobban megfelel merész kanyarvételeknél, plusz jobb tapadást biztosít a guminak, egyben komfortosabb. A módosított PDS rugós tag felfüggesztés geometriáját optimalizálták, és új láncvédőt szereltek a lengővilla alá. Hátra a jól ismert, mindenféle paraméterében állítható WP rugós tag került. A nagy és a kis sebességű nyomófokozati csillapítás mostantól külön állítható, és a külső ház alumíniumból készül.
A kerékagyakat CNC eszterga faragta ki, beléjük könnyű küllőket illesztettek, hogy csökkenjen a rugózatlan tömeg. A fekete felniket az Excel szállítja, az ultra-könnyű hullámos féktárcsák a Brembótól érkeztek, ezek teljesítménye csúcsszínvonalú, és jó az öntisztuló képességük. Elöl úszóágyazású, kétdugattyús féknyereg lassít, hátra egyetlen dugattyú került szintén hullámos féktárcsával. A KTM mindig is jó volt hűtőkben, köszönhetően a gyár hátterének. Most egy újfajta integrált hűtőegység dolgozik a gépeken, amelynek összekötő csöve a hengerfejtől jön át a váz-háromszögön, majd egy T-elosztóval csatlakozik a hűtőradiátorokba. Ez könnyebb szerelhetőséget és helytakarékosságot jelent.
A kormány minőségi alumínium darab, négy különböző pozícióban rögzíthető a pilóta kívánalmának megfelelően. A berúgókart áttervezték, könnyű, alumínium darab került ide, műanyag taposóval. A kuplung a KTM-től megszokott módon hidraulikus üzemű. Az alumínium kipufogódobokat az áttervezett blokkok követelményeihez igazították, és a hangzása sem múlja felül a törvényekben megengedett értéket. Az EXC-k teljesen új idomokat kaptak. A műanyag elemeknek nemcsak az ergonómiája jobb, de divatosak a KTM új off-road generációjának megfelelően. A kétkomponensű műanyagból készült lámpamaszk, a láncvédő és az első sárvédő minőséginek hat, egyben merev, ellenáll a sérüléseknek.
Az öntött oldalsó spoilereknél a matricákat a műanyagba ágyazták, ezzel fokozva az elemek strapabírását. Az első idomon a kivágások a hűtőkről vezetik el a hőt, míg hátul épp a friss levegőt irányítják a légszűrőházba. A hátsó sárhányóba LED-es zárófényt integráltak. A rendszámtartó egység és az irányjelzők könnyedén leszerelhetők, amint közeleg a hétvégi verseny ideje. Az új első lámpa karcálló műanyagból készül, igen keskeny alakja teljesen új formát kölcsönöz az EXC fejrészének.
Az üzemanyagtankot a kedvezőbb ergonómia érdekében tervezték át. Jobb a térdkapcsolat, és a bajonettzáras tanksapka biztosan a helyén marad a terepen is, miközben könnyen tudunk tankolni, ha erre kerül a sor. A levegőszűrő kapacitása megnőtt, ezzel elegendő friss levegő juthat az erősebb motoroknak, miközben formája keskenyebb lett, ezzel is könnyítve a térdkapcsolatot. 2008-tól végre nem szükséges szerszám a légszűrőbetét cseréhez.
A közös karosszéria, váz- és futóműelemek után nézzük egyenként, melyek a 2008-as EXC motorok újdonságai.
Az oldalról ajánljuk
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.