Új babérokért

2004.05.03. 12:47

Már az indítókulcs nagystílű dologról árulkodik: nehéz tömör fémfej, apró BMW logóval. Stílusában tökéletesen illeszkedik a képbe. Nincs rajta lyuk, vagy karika, nem lehet fölfűzni a pincekulcs mellé. Kérem szépen, ez a Montauk kulcsa, szenteljünk neki figyelmet!

 
  A név eredete
 
  Montauk nevet eredetileg az észak-amerikai Montauk indiánok viselték. A mai New York állam területén, a Long Island keleti részét népesítette be az eredetileg eléggé elszeparált törzs. Itt ma is található egy ilyen nevű település, mely jelenleg virágzó üdülőhely.

Kezdjük ott, hogy nekem egyáltalán nem tetszik, és igazából nem is értem mi keresnivalója egy BMW boxernek a Cruiserek között. Persze tudom, hogy az 1200 C jó pár éve fut, de hát annak sem örültem. Persze a szépség szubjektív, a piac pedig nagy úr. Ez után a két frappáns közhely után elvonatkoztatva, mégis úgy érzem, jó kis motor született. A hihetetlenül profi kidolgozás és a zseniális megoldások feledtették velem az utálatot.

Bárki, aki először találkozik vele, megütközik a méretén. Ahol egy Kispolszki könnyedén elfér, ott érdemes fontolóra venni az átjutást. Persze azért nem ilyen durva a helyzet, inkább csak a tudat. A mára már hagyományos BMW palalever- monolever kerékfelfüggesztés az elmúlt idők egyik legprofibb futóműve. Az extraszéles első telelever az 1200 CL-től származik. A számomra hihetetlen megoldású hátsó monolever - egykarú lengőkar, mely egyben kardántengelyként is funkcionál - baloldalról teljes egészében láthatóvá teszi az új alumínium felnit.

A kipufogók rövidek, még jóval a hátsó tengely előtt véget érnek. Ezt úgy tudja megtenni, hogy a két cső között - a hátsó kerék előtt - jókora összekötő dob helyezkedik el. Talán már túlságosan is halk, olyan, autós hangja van. Nem méltó egy Cruiserhez. Cserébe viszont tudja a legszigorúbb környezetvédelmi normákat, és a későbbiekben munkát ad a tuning-mestereknek is. Egy jobb érzésű cruiseres biztos lecseréli.

A nagy testtel a kocsik közötti bujkálás nem túl vidám. Olyan, mint ha egy bivalyerős rotációs kapával szlalomoznánk. A személyautók tükre fölött elfér a mi tükrünk, csak az egy szinten lévő kisbuszokkal kell vigyázni. Ha nyílt terepre, esetleg kanyargós útra érünk, akkor viszont élmény a motorozás. Kényelmesen terpeszkedünk, a plekszi is véd a széltől, nekünk csak a vidám döntögetésre kell koncentrálni. Az autópályás haladást valóban cruiseresre hangolták, mérésünk szerint 180-nál vége a menetnek. A gyári adatok ellenben csak 165 km/h végsebességet adnak meg.

Tovább kutatva a műszaki adatok között egy kicsit megriadhatunk. A teljesítménye 45 KW ötezernél. A motor tömege üresen 265 kg, menetkészen feltankolva, ebéd után körülbelül 360 kg. A 61 lóerővel nem tapossuk ki magunk alól a hegyet, de a már háromezres fordulaton leadott 98 Nm-rel kellemesen dinamikusan haladhatunk. Az ötsebességes váltóval keményen kell bánni. Előfordult, hogy néha ürest váltottam.

A gumik is méltóak a motor megjelenéséhez, mintha teherautó kerekek lennének. A H-D büszkén hirdette, hogy az új Sportsteren ettől az évtől a régi 130-as hátsó gumik helyett 150-esek vannak. Na a Montaukon elöl van 150-es, hátul pedig 170-esen gurulunk.

BMW fékekről beszélni csak felsőfokban lehet. Ez nincs másként a Montauknál sem. Tesztmotorunk integrált fékkel és ABS-szel volt szerelve. Az ABS működése szinte észrevétlen volt. Nem vagyok nagy rajongója, de egy ilyen nagy testnél valóban van létjogosultsága.

A legfontosabbat még nem is említettem, az pedig a vibráció. Pontosabban a rázkódás. Ráadásul szándékos. Megirigyelvén a konkurencia rezgéseit, a motort tervezetten nem csillapították. Úgy ugrál, mint a veszedelem. Jobbra, balra, ahogy egy csillapítatlan boxerhez illik. De ez nagyon jó, nagyon tetszett. Gázadásra egy kicsit kisimul és elrántja a gépet jobbra. Egy kicsit szokni kell.

A kormánykapcsolók a BMW-nél megszokott kialakításúak. A speciális irányjelző megoldást amennyire utáltam a megjelenésekor, mára annyira a kedvencem lett. Balra kanyarodáskor baloldalon pöckölünk, jobbra a jobb oldalon. Külön gomb van a kioldásra, ami egyébként is automatikus. Menet közben kb. 10 másodperc után automatikusan kikapcsolódik. Ha közben megállunk - pl. egy kereszteződésnél - akkor csak az újra indulás után szünteti meg a villogást. Én nagy index kintfelejtő vagyok, úgyhogy kedveltem ezt a megoldást.

Természetesen a markolatfűtés sem hiányozhat, és a könnyedén kapcsolható elakadásjelzőt is üdvözölni tudom. Extra helyre került az első ködlámpa kapcsolója, ahol még egy valami kapcsolója elfér. Elöl újdonságot is láthatunk, egymás alatt elhelyezett, különböző méretű fényszórókat. Az alsó, a kisebbik a reflektor.

Az 1200 C Montauk, speciális célközönséget céloz meg. Olyan területre téved, ahol a BMW csupán pár éve van jelen. Ráadásul komoly modellpalettával jelentkezett a Cruiserek közé. A Montauk ára ebben a kategóriában igazán versenyképes. Az alap 4,1 millió, a tesztelt lámpákkal ABS-szel, puha üléssel, stb. ékesített verzió 4,8 körül állt meg. Aki ilyesmire vágyik, annak bátran ajánlom, de én inkább az R 1200 GS-t választanám.

BMW 1200 C Montauk

Műszaki adatok: BMW R 1200 C Montauk

Motor: kéthengeres, nyolcszelepes, léghűtéses
Lökettérfogat: 1170 cm 3
Furat x löket: 73 x 101 mm
Sűrítési viszony: 10,0:1
Max. teljesítmény: 45 kW (61 LE) 5000 1/min-nél
Max. nyomaték: 98 Nm 3000 1/min-nél
Váltó: ötfokozatú, körmös kapcsolású, egytárcsás szárazkuplunggal
Üzemanyag- ellátás: injektor (Motronic MA 2.4)
Fékek: elöl 305 mm-es duplatárcsa, hátul 285 mm-es féktárcsa
Hosszúság: 2370 mm
Szélesség: 1120 mm
Kormányszélesség 980 mm
Tengelytáv: 1641 mm
Ülés magasság: 790 mm
Tömeg (feltankolva): 265 kg
Üzemanyagtartály: 17,5 liter
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 5,8 s
Fogyasztás (90 km/órás sebességnél): 4,6(l/100km)
Fogyasztás (90 km/órás sebességnél): 5,7(l/100km)

Alapára: 4 188 000 Ft