Csak a gyors német a jó német

2005.09.12. 09:25

Több mint egy éve ismét jelen van Magyarországon az MZ, de a helyzet azóta mit sem változott. Minden megállás, minden tankolás után tíz perc beszélgetésre számíthatunk. Ez MZ? Ez az az MZ? Mekkora? Jól megy? Mennyibe kerül?

Az ezres MZ utópikus formája olyan jól sikerült, hogy három évvel a születése után is csodájára járnak. A gyár gondolt egy merészet, és követve a piac igényeit, ledobta a fölösleges ruhát, és a rovar fejet megtartva bemutatta a naked verziót, az MZ 1000 SuperFightert.

Egyenesen Miskolcról érkezett hozzánk a jelenleg egyetlen hazai darab. A forgalmazó előrelátóan néhány bukógombát szerelt a gépre, de ezen kívül minden alkatrésze széria volt.

Az első pár méter után felelevenedtek az emlékek. Az 1000S-hez képest történt némi változtatás a motorvezérléssel, de radikális különbséget nem éreztem. A 999 cm 3-es, soros két hengeres, vízhűtéses motor 86 kW-ot teljesít. Ilyen összeállítással a futó modellek közül párja nincsen. A hangja még mindig állat, alapjáraton úgy kelepel, mint egy V-kettes, pörgetve pedig a két félig nyitott dobból jellegzetes, a dízel kerregéshez hasonló mérges hang tör elő.

A motor viselkedése a V-kettes és a sornégyes között van. Viszonylag kis fordulaton, 3-4000 környékén is szépen húz, viszont 7000-től szinte meglódul, 9000 környékén aztán vége a dalnak, utána szigorúan tilt. Ha szépen, dinamikusan szeretnénk haladni, 7000 alá ne engedjük. A végsebességet nem tudtuk megmérni, óra szerint 240-nél még nem volt vége. Nem hiába választották a cég a reklámkampányához az "Only a fast German is a good German" szlogent.

A naked verzió a csutka botok helyett a KTM-ekről ismerős, vastag csőátmérőjű kormányt kapott, a Suzuki Burgmanról ismerős kormánykapcsolókkal. Az első teló 43 mm-es állítható csillapítású fordított Marzocchi. Ha a kellemetlen pesti utakhoz állítjuk, akkor bizony erős fékezésnél gyakran felüt. Többnyire a városban használtam, nem akartam elcsavargatni, pedig lehet, hogy érdemes lett volna. Ha egy kicsit körbenézünk az MV Agusta Brutale-ban találjuk meg ugyan ezt a csillapítást.

A szintén állítható Sachs központi hátsó teló alumínium villához csatlakozik. Az MZ 1000 impozáns váza króm-molibdén ötvözetből készült dupla csőváz. A fékek szépen adagolhatók, elöl két 320 mm-es tárcsát szorít a két négydugattyús Nissin munkahenger. Hátulra egy 243 mm-es tárcsa és kétdugattyús Nissin munkahenger jutott.

Hiába a becsapós naked külső, az MZ 1000SF minden tulajdonságában közelebb áll egy túragéphez. Az üres tömege 209 kg, ami nem olyan brutális, ennek ellenére a motort egy kicsit nehézkesnek találtam. A furcsán, a Trophy MZ hagyományait őrző vázhoz erősített fejidom egy kicsit orr nehézzé teszi a motort. A promóciós videón vidáman egykerekeznek és stopie-znak vele, ami egy földi halandónak nem egyszerű dolog.

A váltó pontosan kapcsol, bár a kuplungot mindig használni kell. Kuplung nélkül nem nehéz ürest kapcsolni az ötödik és a hatodik közé. A kihajtás jobb oldalon van, ami gyakorlatilag lényegtelen - illetve - úgy találtuk, hogy itt a lánc ápolása sokkal kényelmesebb. Ez is valami.

A túramotorokat megszégyenítő ülés számomra és utasom számára is kényelmes, bár az ülésmagasságon igazán faraghatnának. A lábtartó pozíciójával sem volt bajom, egyedül az oldaltámaszt nem tudtam megszokni. Mindig a sarkammal lökdöstem a kipufogót, mire rájöttem, hogy a lábtartó előtt kell lehajtani. Ez szokás kérdése, az én bénaságom, nem a motor hibája.

Sajnos csak két napig volt nálunk, és fájó szívvel adtam vissza. Nem azért mert olyan tökéletes, hanem mert jó és igazán stílusos motor. Nekem ez fontosabb, mint a tökéletesség. Az első generációs Buelleket juttatta eszembe. Kezdetnek nem rossz, ha pár év múlva akkorát változik, mint a Buell, egy szavam se lesz.

Ami döntő tényező lehet az MZ 1000 SF vásárlása estében az, amit az árcédulán látunk. Ez az összeg a 2004-es évhez képes jócskán csökkent. Amíg tavaly áprilisában az 1000S 3,3 millió volt addig az új 1000SF 2 599 000 Ft-ért elvihető, és ez az ezres kategóriában egy különlegességért nem rossz ár.

Konkurensek és árak (reg. adó nélkül)

Suzuki SV1000 1 992 000 Ft
Honda CB900 Hornet 1 999 000 Ft
Kawasaki Z1000 2 360 000 Ft
Buell XB9R 2 835 000 Ft
BMW K1200R 3 698 000 Ft
MV Agusta Brutale 4 187 000 Ft
Ducati Monster1000 2 794 000 Ft
Aprilia Tuono 2 493 400 Ft
MZ1000SF 2 599 000 Ft

Műszaki adatok:

MZ 1000 SuperFighter

Motor: folyadékhűtéses, négyütemű, soros kéthengeres
Vezérlés: DOHC, hengerenként négyszelepes, hidraulikus vezérműláncfeszítő
Lökettérfogat: 999 cm 3
Max. teljesítmény: 113 LE 9000 1/min-nél
Max. nyomaték: 98 Nm 7000 1/min-nél
Kompresszió-viszony: 11,5:1
Keverékképzés: elektronikus üzemanyag-befecskendező, 50 mm-es torokátmérő
Kipufogó: rozsdamentes acél, 2-1-2 rendszerű kipufogó, kétutas katalizátorral, Sebring végdobbal
Váltó: hatfokozatú, kazettás rendszerű
Kuplung: olajfürdős, többtárcsás, hidraulikus üzemeltetésű
Váz: króm-molibdén, duplacsöves hídváz, csavarozott hátsó váznyúlvány
Első futómű: 43 mm-es fordított MARZOCCHI teleszkóp, állítható húzó- és nyomócsillapítás, és rugó-előfeszítés
Hátsó futómű: alumínium lengővilla, SACHS központi rugóstag, állítható húzó- és nyomócsillapítás, és rugó-előfeszítés
Rugóút elöl/hátul: 120 mm / 120 mm
Kerekek: alumíniumöntvény elöl 3,50 x 17, hátul 5,50 x 17
Gumik: 120/70 ZR17 elöl, 180/55 ZR17 hátul
Első fék: 320 mm-es hidraulikus duplatárcsa, négydugattyús Nissin féknyergekkel
Hátsó fék: 243 mm-es szimpla tárcsafék, kétdugattyús Nissin féknyereggel
Méretek (hxszxm): 2050 x 965 x 1230 mm
Tengelytáv: 1445 mm
Hasmagasság: 100 mm
Ülésmagasság: 825 mm
Fordulókör átmérője: 6 m
Száraz tömeg: 209 kg
Üzemanyagtank térfogata: 20 liter
Gyorsulás 0-100 km/h: 3,4 s
Végsebesség: 200 km/h
Ára: 2 599 000 Ft

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.