A chopper feltűnik a kambodzsai falvakban is, itt a Pol Pot-ot túlélt khmerek szerint különösen praktikus, mert a hosszan előrenyúló kerekes orr-rész aknára futás esetén megkímélheti az utasokat, és talán a sofőrt is a sérüléstől.
Aki Kelet-Ázsiát nem egy légkondicionált luxusút keretében
próbálja megismerni, menthetetlenül kapcsolatba kerül egy semmivel
sem összetéveszthető, jellegzetes háromkerekű járművel. Az ázsiai
tömegközlekedés titkos fegyvere: a tuk-tuk.
1991-ben, az afganisztáni Jalalabadban találkoztam először a
szerkezet megkapó látványával - első pillantásra meg voltam róla
győződve, hogy egyedi konstrukció. Aztán néhány nappal később az
alvó fronton és a Kyber-hágón történt kalandos és sikeres átkelés
után a pakisztáni Peshavarban meglepetten kénytelen voltam
konstatálni, hogy ezt bizony valakik sorozatban gyártják.
Nézzük valójában mi is a tuk-tuk: a tuk-tuk az egy olcsó taxi. A James Bond rajongók az Octupussy című epizódban láthatták kedvencüket tuk-tukon menekülni, ez a motívum tűnik fel egy, az interneten is megtalálható Bond alapú bankkártya reklámfilmben .
Alapváltozata egy háromkerekű vázra szerelt kb. 125-250 köbcentis
erőgéppel meghajtott személyszállításra konstruált, fedett
motor-tricikli. A tuk-tuknak persze vannak különböző alfajai és
vadhajtásai.
Az alfajok a motor elhelyezése alapján különböztethetők meg.
Az indiai -pakisztáni-bangkoki változatban a motor rejtve marad az
alváz alá beépítve, a "járműszekrény" zárt és egybeépített. A
thai-laoszi határon és Laoszban gyakoribb a leginkább rendőrmotorra
emlékeztető szélvédővel felszerelt klasszikus
motorkerékpár-szerkezetű fejtor, kissé szűkebb deszant-terű
potrohhal.
Sebességváltást illetően láttam botváltós, kormányváltós és lábváltós változatot is. A lao változat még felismerhető a tárcsafékes első kerékről, rozsdától rohadó tárcsával. Laosz és Kambodzsa különlegesen ötletes tuk-tuk-téren: többnyire Laoszban található a bővített és fedett oldalkocsis P20-as mintájú Yamaha motorkerékpár, amelyben a tuk-tuk sofőr védtelenül marad.
Ez elmondhatjuk az utasrról is, mert telibe kapja a menetszelet,
amely egy 10-15 fokos lao reggelen nem kellemes élmény, ha valaki
csak pólóban indult el.
Laoszi vadhajtás a kerti traktorból átalakított chopper, ami
szinte "korlátlan" férőhelyű. Inkább csak a helyiek használják, de
valószínű néhány elvetemült turista is kipróbálta már. A chopper
feltűnik a kambodzsai falvakban is, itt a Pol Pot-ot túlélt khmerek
szerint különösen praktikus, mert a hosszan előrenyúló kerekes
orr-rész aknára futás esetén megkímélheti az utasokat, és talán a
sofőrt is a sérüléstől.
Kambodzsai - főleg Angkor környéki - változat a kínai kismotor után erősített hintó, amely megfelelő alkudozás után 3 utast is képes szállítani. Ilyenkor ketten a kényelmes fotelban, egyvalaki a kevésbé komfortos favázon kénytelen ülni. A jobban felszerelt hintókon villanyvilágítás is található.
A tuk-tuk régiók szerint megkülönböztethető a sebessége alapján,
de ez útminőség-függő is.
Az indiai-pakisztáni-nepáli motoriksákban nem kell félni,
hogy kiszédül az utas a kanyarban - az alacsony sebesség a
legelképzelhetetlenebb helyekről előszédelgő teheneknek is
betudható.
A Bangkokokban viszont találkoztunk sapkanyűvő tuk-tukkal is. Indiai sebességen szocializálódott útitársamnak pillanatok alatt lekapta a fejéről a menetszél sokat megélt kedvenc baseball-sapkáját, a trendin rábiggyesztett napszemüveggel együtt. A gázmeghajtású speedy tuk-tuk hátsó ülése komoly próbatétel a gyorsforgalmi úton. A motorzajon átütött a szerencsétlen szemüveg reccsenése, ahogy áthajtott rajta a nyomunkban loholó Toyota pickup.