Hallottam már olyan történetet, hogy a gépsorokat kárpótlásként kapták a németektől, vagy egyszerűen csak hadisarc volt az egész. Arról is beszélnek, hogy elkoboztak vagy vásároltak néhány BMW-t és azt másolták le az oroszok. Ha egy kicsit odafigyelünk az évszámokra, akkor a legendák felét kizárhatjuk, és a történet még érdekesebb lesz. Hogy az Uralnak igazából mi köze a BMW-hez, talán sohasem derül ki.
![]() |
Az biztos, hogy a harmincas években az oroszok szemet vetettek a német hadsereg megbízható BMW R-71-es modelljére. Úgy gondolták, ha a németeknek bevált, náluk sem teljesít majd rosszabbul. Ez be is igazolódott, a mai Ural modellek is jócskán az ősök alapjaira épülnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
BMW R71 |
De ne rohanjunk ennyire előre.
Az egyik legenda azt tartja, hogy az oroszok közvetítőkkel
BMW motorokat vásároltattak Svédországból. A svédek politikai
semlegességük révén nagyszerű üzleteket kötöttek mindkét táborral,
és így elég jól jöttek ki a második világháborúból. Így kerülhetett
teljesen legális úton öt vadonatúj P-71 - könnyű elemzésre - az
orosz mérnökök birtokába.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ural M72 |
A történetnek ez a szakasza megint homályba burkolódzik. Elvileg
előfordulhatott, hogy a szétszedett motorokat lemásolva egy
tökéletes klónt gyártottak. Láttunk már ilyet a világban, csakhogy
ne menjünk messzire, megemlíthetjük a Dongót és a Pannónia P20-ast.
De valószínűleg sokkal egyszerűbb dolog történt:
egyszerűen megvásárolták a licencet.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az irbiti Ural-gyár múzeumigazgatója szerint Lengyelország
39-es lerohanásával egy időben - amikor Lengyelország egy része
orosz megszállás alatt volt - a németek beszüntették elavultnak
ítélt motorkerékpár-modelljük gyártását. A kifutó modellre pont
volt egy érdeklődő, az oroszok, így valószínűleg egyszerűen közös
megegyezés alapján elüzletelték a technológiát. Mi sem bizonyítja
ezt jobban, mint hogy az akkori BMW-gyár orosz származású főmérnöke
a később az Ural-gyár igazgatója lett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Akár hogy is volt,
az első Ural motorkerékpár 1941 tavaszán M-72 névvel útjára
indult Moszkvában. A moszkvai gyár a háború miatt nem volt
biztonságban, ezért 1941 novemberében, kellemes mínusz harminc
fokban az Urál hegységben - tőlünk jó 4500 km-re - lévő Irbit város
sörfőzdéjébe költözött. Ne gondoljunk túl nagy üzemre, akkoriban
két lánctalpas traktor és hat darab szerszámgép képezte a gyár
gerincét.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A háború alatt 9799 darab motort gyártottak, ami az ötvenes évekre
évi 30 000-re,
a nyolcvanas évek közepéig pedig évi 130 000 db-ra ugrott. A
nagy fellendülés hatására - a hruscsovi időkben - a gyár saját
szállodát is épített.
A tervgazdálkodás idején nem volt lehetőség a fejlesztésre. A hidegháború minden pénzt felemésztett. Az M-72 mellett ugyan az évek során több modell is készült a belső piacnak (M-61, M-62, M-63, cross-650), de fődarabokra ható, lényeges fejlesztések nem voltak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Manapság sem sokkal könnyebb a helyzet.
Készült egy 1000-es széria ötsebességes váltóval. Az üzem az
orosz államnak évente 20 000 000 rubelt termelt, ezzel szemben a
fejlesztéshez mindössze 5 000 000-t kellett volna visszakapniuk,
hogy megindulhasson a szériagyártás, de az állam nem fektette be
ezt a pénzt. Sajnos, ma már nem működik teljes kapacitással, a kb.
1600 dolgozót foglalkoztató gyárban mindössze 3-5000 db motor
készül évente.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az orosz piac nagyon megcsappant. Általában az Uralt inkább csak a
katonaság és a közületek vásárolják, hiszen
egy jó állapotú használt Zsigulit vagy Moszkvicsot lehet kapni
az áráért.
Magyarországon a szocialista időkben az Uralok voltak a legnagyobb motorkerékpárok. A hetvenes években a vas-edény boltokban vagy Budapesten a Kálvin téri műszakicikk-áruház emeletén árultak Uralokat, alkatrészt pedig a Liszt Ferenc téren lehetett kapni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Viszonylag olcsó áruk miatt a mai napig találkozunk gyönyörű
átépítésekkel, és természetesen ez a leggyakrabban alkalmazott
BMW-pótló. Filmforgatásokon - mint például az Evita magyarországi
forgatása -
a német veterán motorok helyett szinte kivétel nélkül Uralokat
használtak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nemrégiben megtudtuk, hogy
ismét kapható az Ural Magyarországon. Amint lehetett hát
lóra kaptunk, és irány Székesfehérvár, a hazai forgalmazó
telephelye.
Az Ural újbóli felbukkanása legalább olyan kalandos, mint a motor története. Akad egy nagyon szép és kedves orosz hölgy és két üzletember, aki békés Belorusz traktorforgalmazással tölti napjait. Egyszer csak beállít egy egyébként rendes traktorvásárló, hogy ugyan már, szeretne ő a fiának a traktor mellé egy Uralt is, ha meg tudnák oldani. Lelkiismeretes kereskedő előtt nincs akadály, pár hónap múlva ott a faláda a traktorok mellett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az import nem volt egyszerű, de ma már naponta érkezik egy-két
érdeklődő Székesfehérvárra, hogy kipróbálja az Uralokat. A
nosztalgiahullámnak hála az Uralok ismét egyre népszerűbbek.
Nemcsak Európába, hanem a tengerentúlra is szállítják a klasszikus
modelleket. Az európai Ural-központ Ausztriában van. Onnan
villámgyorsan beszerezhető minden alkatrész, és lehet, hogy a
motorok is onnan fognak érkezni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A nyugati kereskedők
a vadkeleti romantikáért rajongóknak külön kalandtúrát indítanak
a megvásárolt Ural átvételéért. Kiutaztatják a vevőt a gyárhoz
Irbitbe, és gyárlátogatással egybekötve a helyszínen vehetik át a
megvásárolt Uralt. Egyúttal, ha már ott vannak, szerveznek nekik
egy három-négy napos túrát Nyugat-Szibériába is, majd indulhat a
rövid út, lábon haza az új motorral. Rendes esetben első szerviz
500 km után esedékes, amikor olajcsere és szelepállítás is illik.
Hogy ne keljen útközbe ilyennel foglalkozni, a kalandtúrásoknak
speciálisan felkészített motor jár.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mi jóval egyszerűbb megoldást választva, Fehérvárott két
Ural-modellt is kipróbáltunk. Első nekifutásra nézzük az Ural gyári
chopperét, a Wolfot.
A motor természetesen önindítós, de erőfitogtatásra használhatjuk a berúgókart is. Gombnyomásra vagy akár egy rúgásra azonnal kellemes boxerhang tört elő a jócskán tompított csövekből, így a lakótelepi indulások sem váltanak ki nagyobb utálatot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor gyönyörűen jár a teljesen elektronikus gyújtásnak és a
japán Keihin karburátornak köszönhetően.
Szériafelszerelés az ülés alatti testkapcsoló, ami hosszabb
leállításkor lehet hasznos. Az akkumulátor 36 Ah-ás kapacitású. A
régi dinamó helyett a modern Uralokon már 12 voltos generátor van.
A kormánykapcsoló a kor elvárásainak megfelelő, olasz gyártmány.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az egyes helyeken kicsit csúnyán hegesztett duplex csővázban 745,5
cm
3-es, 2 hengeres boxermotor van. A teljesítmény maximuma
30 kW (40 LE) 5600 fordulaton. A négysebességes váltóból elöl-hátul
kettős kereszttel kombinált kardántengely hajtja a 16 colos hátsó
kereket, és tárcsafék fékezi.
Elöl 18 colos kerék és egy tárcsafék - szinté Brembo - négydugattyús nyereggel. Az első teleszkóp Paioli, Olaszországból érkezik, de kapható orosz országúti teleszkóppal is. Hátul hagyományos lengővilla, olajos rugókkal. A hasmagasság 173 mm. Az országúti lábtartóra felrakott lábbal az üléspozíció klasszikusan chopperes. A steppelt, gombos bőrülés elöl kényelmes volt. Hátul elfelejtettük kipróbálni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor a külföldi beszállítók ellenére tagadhatatlanul
orosz. Gyönyörű, csillogó, cirill betűs feliratok jelzik,
milyen márkáról is van szó. A fényezés szép, bár a már említett
csúnya hegesztési varratokat nem tudja leplezni. Két motort
összehasonlítva láthatóan a hegesztő hozzáállásától függ a varratok
minősége. Örömteli viszont, hogy szinte alig találunk műanyag
alkatrészeket. Az akkumulátort takaró dekli is szigorúan acélból
készül. Az indítókulcs is vitathatatlanul orosz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A váltó nyersen, hangos kattanásokkal ugrott a fokozatokba. A
motorban nagyon kevés kilométer volt, gondolom, idővel bekopik és
javul a helyzet. A hátsó fékre az összeszereléskor egy kicsit
ráállítottak, és megégett, így a teszt során nem volt túl hatásos.
De ez a hiba is kiküszöbölhető.
A motor haladás közben érezhetően nyomatékos, és dinamikus
közlekedésben is megállja helyét. A végsebessége a gyári adatok
szerint 120 km/h.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ami negatívumként említhető, az a letámasztási rendszer.
Központi és oldalsztendert is kapott a Wolf, de mind a kettő
működtetése rendkívül körülményes. A központi támasztó a
kipufogó mögött bújik meg, így egy kézzel a motort tartva a motor
mellé guggolva kell kipiszkálni a meleg kipufogó mögül a támasztót,
és ha még nem borítottuk magunkra a gépet, próbát tehetünk a
felállítására.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az oldalsztender magától felcsukódik, amint nem támaszkodik rá a
motor. Ez az elvileg biztonsági megoldás azt eredményezi, hogy
a letámasztásnál lábbal folyamatosan lent kell tartani a
támasztékot, úgy hogy egy másodpercre sem lankadhat a figyelmünk,
mert akkor könnyedén a semmire támasztjuk a 231 kilós motort. Én is
így jártam, és csak a szerencsén és egy belorusz traktor kerekén
múlt, hogy nem borult fel a tesztmotor.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Természetesen az Ural a manapság kapható japán és európai
high-tech motorkerékpárokkal nem tud versenybe szállni, de aki
kedveli a klasszikus felépítésű choppereket igazán elégedett lehet.
Igaz hogy nem 45 fokban állnak a dugók, hanem 180-ban de ez az
apróság nem lehet mérvadó.
Olyan gépet vásárolhatunk 1 450 000 Ft-ért, amit garantáltan
megcsodálnak a világ bármely pontján. A kritikus alkatrészeket
megbízhatóbbra cserélték, így remélhetőleg a minőséggel sem lesznek
gondok. Uralra fel!
MŰSZAKI ADATOK
Motor: kéthengeres, OHV vezérlésű, léghűtéses bowermotor
Lökettérfogat: 745,4 cm
3
Furat x löket: 78 x 78 mm
Kompresszióviszony: 8,64:1
Max. teljesítmény: 40 LE (30 kW) 5600 1/min-nél
Max. nyomaték: 52 Nm 4000 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: L 22 AA Keihin porlasztó
Váltó: 4 sebességes
Kuplung: száraz, kéttárcsás
Váz: duplabölcső, acélcsőváz
Fékek: elöl 1296 mm-es átmérőjű féktárcsa, négydugattyús
féknyereggel, hátul 276 mm-es féktárcsa, egydugattyús fékmunkahengerrel
Kerekek: 2,15x18" és 3,5x16"
Tengelytáv: 1690 mm
Hossz: 2310 mm
Magasság: 880 mm
Szélesség: 1150 mm
Hasmagasság: 143 mm
Maximális segesség: 120 km/h
Üzemanyag-fogyasztás: 7,0 l
Tömeg: 231,5 kg
Ára: 1 450 000 Ft
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A szuperbrutál Harley-Davidson, amiről az Euro5+ miatt lemaradunk
A Harley-Davidson CVO Road Glide RR-ben nem vicc a két "R" betű. Csak éppen nekünk nem lesz hozzá semmi közünk.
- Tesztek
Hölgyeim és uraim, itt a városok új rövidtávfutó bajnoka!Teszt: BMW CE 02
Ha nyélgázon is tudná tartani azt a hatótávot amit ígér, holnap mennék megvenni.
- Hírek
Sorhármas Benelli? Jöhet! Automata? Hááát...
Jó, igazából a QJ Motor szabadalmaztatott sorhármas motort, de a Benelli hagyományokat nyilván hülyére fogják lovagolni vele.
- Hírek
A Pirelli lesz a MotoGP gumibeszállítója 2027-től
A Michelin pedig 2026 végén távozik, pedig annyira bíztak a folytatásban, hogy még a fejlesztést is megkezdték 2027-re.
- Hírek
Sportos cruisergumi a nagytestűekhez
A Pirelli Diablo Powercruiser pontosan az, ami: nagy tömeghez és a világ összes nyomatékához tervezett, de hegyes profilú gumi.