Szelepbeégés nyitott dob miatt?
Üdvözlöm! Érdeklődnék,hogy szelep beverődés-illetve szelep égés mitől következik be? Esetleg a nyitott kipufogótól? Mi okozza ezeket a hibákat és hogy kerülhető el? Jani
Kedves Jani!
A szelepbeégés általában attól van, hogy az égés lángfrontja behatol a szeleptányér és a szelepülék közé, ott a zárófelületet túlmelegíti, károsítja, így a szelep már nem zár rendesen: minden egyes munkaütemnél a lángfront ismételten errodálja a szeleptányért és a szelepüléket. Mivel a szeleptányér hőelvezetése rosszabb, az hamarabb beég vagy szétég. A lángfront behatolását okozhatja az eleve rosszul záró szelep, a túl kicsi szelephézag -hiszen nem zár fel a szelepülékre - vagy az elnyúló égés.
Ez utóbbi például akkor következik be, ha a keverék szegény és az égése lassabban zajlik le, elnyúlik még a kipufogó fázisban is. Hasonló a helyzet, ha nyitott kipufogót használunk, hisz a vezérlési idők számításánál, a töltéscsere kalkulálásánál beleszámították a kipufogó oldali fojtást, amit ha drasztikusan megváltoztatunk, az égés kitolódhat a kipufogó csatornába és akár a kipufogó csőbe is, erősen melegítve a szelepeket. Ekkor teljesítményt is vesztünk, hiszen a terjeszkedés nem a dugattyút nyomja lefelé, hanem a kipufogóba megy.
Nem kell azonban megijedni, a korszerű, nagy szelepösszenyitású, nagy fordulatú motorok nem annyira érzékenyek a kis fojtású kipufogóra, mert eleve nem kalkulálnak túl nagy fojtással, ez inkább a régi, kisebb fordulatú, kevésbé sportos vezérlési időkkel rendelkező motorokon volt probléma.
A szelep beverődésnek sok oka lehet, az egyik leggyakoribb a nagy szelephézaggal való üzem, amikor a szelep zárását a szelepvezérlő bütyök nem követi le rendesen és a zárás kontrol nélkül, a rugó által valósul meg. Ehhez persze nagy fordulat is kell, esetleg túlhevült szeleptányér. Manapság a korszerű, ólmozatlan benzinre méretezett erős szelepek és pontos szelepülékeknél ez a betegség nem gyakori.
Üdv.
Motordoktor
Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Guminyomás is lefújhat a dobogórólMotoGP Katar – 2025.
Vinales megszívta Katarban, Jorge Martín visszatért, de ismét zakózott, Marc Márquez törött motorral is óriásit ment. MotoGP összefoglaló.
- Hírek
Mi ez a pusztító CGI videó az R 1300 R-hez?
Az R 1300 R természetesen erősebb és mindenebb elődjénél. Könnyebbnek mondjuk nem könnyebb.
- Hírek
Meghallgattam a motoros propagandát, és igazuk van
Szombaton indul a kampány, aminek célja a motorozás népszerűsítése.
- Tesztek
Nyerj vasárnap, adj el hétfőnTeszt: Yamaha YZF-R9
Yamaha R9: nem feltétlenül szükséges kétszáz lőerő ahhoz, hogy jól érezd magad.