Motordoktor

Férfiasan vált a Bandit, jó ez így?

október 6., 12:25 Módosítva: 2021.10.09 17:15
9

Kedves Motordoki!

Abban szeretném a segítségedet kérni, hogy mitől lehet az, hogy a motorkerékpáron való sebességváltás olykor csattogó hangot ad (máshol férfiasnak nevezik), illetve amikor megállok, képtelen vagyok 1-esből üresbe váltani, vagy 2-esből üres, sőt 2-esből 1-be sem tudom rakni, kivéve ha már rosszul esően rátehénkedek a sebességváltó karra.

Próbálkoztam korábban a kuplung beállításain módosítani, de hol túlságosan kiemelt, hol egyáltalán nem emelt ki. Amikor mozgásban van a motor, illetve kisebb gázfröccsöket adok neki behúzott kuplungkarral, akkor viszonylag ki tudtam tapasztalni a módját, hogy üresbe tegyem, illetve egy érdekes jelenség, hogy "hidegen" nincs ez a probléma.

Forgalomban, piros lámpákhoz érve elég zavaró tud lenni a jelenség, többek között ezért is kérem a segítséged. Az említett motor egy Suzuki GSF400 belpiacos Bandit, a késői GK7AA alvázas modell.

Előre is köszönöm szépen a segítséget!

Üdvözlettel

Zoltán 

77986 250 EXC-F 2014 DDS CLUTCH 1024
Távolról sincs vége, olvasson még

Miért változik egyenetlenül a szelephézag a Guzzin?

szeptember 1., 10:09 Módosítva: 2021.09.02 13:34
15

Tisztelt Motordoktor!

Motorom szelepbeállításának időintervallumát a gyár 10 000 km-re határozta meg (Moto Guzzi Norge 1200 GT 8V, 2012.) 30 000 km-nél beállítottam a szelepeket, és a motor kifogástalanul működött 9500 km-en keresztül, amikoris jobb oldalról szelephangot hallottam. Megnéztem a szelepeket, hiszen úgy is közel vagyok a beállítási időhöz, és láttam, hogy a jobb oldalon a két kipufogó szelep hézaga az előírt 0,2 mm helyett 0,4 mm volt. A többi szelep hézaga a normális értéken volt, állítani nem kellett. A kérdésem az, hogy mi az oka annak, hogy a nyolc szelep közül hat értéke szinte hibátlan volt, kettő hézaga pedig nagyon rövid időn belül a duplájára nőtt?

Válaszát előre is köszönöm,

Tisztelettel: Gyula

IMG 7834
Távolról sincs vége, olvasson még

A nagy kérdés, amitől robbannak a fórumok: Milyen olajat használjak?

augusztus 31., 11:44 Módosítva: 2021.09.02 10:10
23

Tisztelt Motordoktor,

Szeretném megkérdezni, hogy Castrol 5W-30 használható-e mindenhez? Az összes autómban ezt használom, és majd a címben szereplő valamikori motorkerékpáromban is ezt gondoltam használni, de meglepődve láttam, hogy külön kategória a "motor" és a "személygépkocsi" olaj.

Motorkerékpárba milyen Castrol olajat javasol? Nem baj, ha csipegeti, inkább menjen be a résekbe a híg, mint hogy ne jusson el mindenhova.

Mi a véleménye az 5W-30-ról motorkerékpárba? Vagy inkább 5W-40 legyen?

Mintha divat lenne 30 helyett 40-eset választani.

Castrol Power1 Racing 4T 5W-40

Honda CBF600, Suzuki SV650

Miért kell Motult használni a motorokhoz, a Castrol vajon rosszabb? Vagy nagyon hamisítják a Castrolt, és megbízhatóbb ezért a Motul minősége?

Várom válaszát,

Tisztelettel

János

05210007
Távolról sincs vége, olvasson még

Vettem használtan egy új motort, hogyan járassam be?

augusztus 25., 15:43 Módosítva: 2021.09.03 09:00
66

Kedves Doki!

Nagy szerencsével sikerült vennem egy 2020. októberi 500-as Honda Rebelt. Az eladó hölgy a motor vásárlása után megijedt és végül 14 km-el adta el nekem a kis bobbert. Kérdésem a bejáratás mikéntje lenne.. Pro és kontra óvni vagy hajtani ?! Illetve a gyári motor olajat mikor hány km- nél illik először lecserélni?

Köszönettel szíves válaszát: Peter

img 3744
Távolról sincs vége, olvasson még

A törött fékfolyadékszint-ellenőrző ablak esete a GS500-zal

augusztus 5., 13:26 Módosítva: 2021.10.08 12:21
43

Tisztelt Motordoktor!

Van egy 2007-es gyártású, sokat futott, de amúgy jó egészségi állapotnak örvendő Suzuki GS500E motorom, amelyen tegnap az alábbi problémával szembesültem. Az AJP gyártmányú első főfékhengerem fékfolyadékszint-kémlelő ablaka szétmállott, erősen szivárog, cserélni kellene. Kerestem volna a neten hozzá gyári alkatrészt, de sehol nem találtam: csak komplett főfékhengert, brutális áron.

Tud-e valamilyen gazdaságosan kivitelezhető javítási megoldást, gyári vagy utángyártott, magyarországi pótalkatrész-forrást, vagy bármilyen (kulturált és biztonságos) javítási ötletet?

Hasonló öregedési problémám van ugyanezen motor tanksapkatömítésével is: elöregedett, szivárog, nem zár. Egészen speciális, rugós gyűrűs alakos gumitömítés az eredeti (betonkemény és repedezett), de külön szintén nem kapható, csak az egész betöltőnyílás-szerelvénnyel, zárral-mindennel együtt, 60 ezer forint körüli áron. Erre is van esetleg valami házilag kivitelezhető ötlete, tippje, alkatrészforrása?

A bontottaktól félek, hiszen azok legalább ennyire öregek, nem lehetnek számottevően jobb állapotúak - a problémát legfeljebb igen rövid időre lehetne elodázni velük.

Válaszát előre is köszönöm: Bogyó 'bá

Távolról sincs vége, olvasson még

Kormolja a gyertyát az FJR, pedig már minden ki lett cserélve, vagy mégsem?

július 30., 13:12 Módosítva: 2021.09.03 09:00
199

Tisztelt Uram!

Segítségét szeretném kérni a következőben: vásároltam egy 2004-es évjáratú Yamaha FJR1300-as motorkerékpárt. Sajnos hibás a működése, ami csak a vásárlás után derült ki, több helyre is elvittem már, de nem tudtak javítani rajta. A hiba leírása a következő: kormolja a negyedik henger a gyertyát, az alapjárat is egyenetlen, de ami a nagyobbik baj, hogy menet közben is érezni az egyenetlen hullámzó (rángató) járást. Mindezt kb. 4000-es fordulatszámig érezni, utána már a nagyobb fordulat miatt nem lehet érezni.

A motor egyébként jól indul, kisebb rezonanciáktól eltekintve szépen megy, nem füstöl, nem fogyaszt olajat, jól gyorsul. Amit már megnéztek a motoron, azok a következők:

- szelephézag

- kompresszió

- szinkronizálás

- gyújtótekercs, gyertyapipa és -kábel

- gyújtógyertya

- injektor csere

- TPS szenzor gyári visszahívás keretében cserélve lett, ha teheti, kérem adjon ötletet, merre vizsgálódjak még.

Köszönettel: György 

Távolról sincs vége, olvasson még

A Cagiva Raptorom nem indul. Rossz vagy csak olasz?

június 19., 06:51 Módosítva: 2021.09.02 14:48
0

Kedves Motordoktor!

Abban kérném a segítséged, hogy adott egy Cagiva Raptor 125 kétütemű motor (szerintem kategóriájában a legszebb :) ), s valamiért nem akar indulni. Az önindító forgatja a főtengelyt, benzint kap és szikra is van, de mégsem akar indulni. Szerintem kompresszió is van. Legalábbis önindítózásnál úgy érzékelem a kipufogónál.

Úgy sejtem, hogy valami "kis" hiba lehet, mert pár nappal korábban gond nélkül, szinte azonnal indult, és jól is ment, nem érzékeltem semmi gyanúsat. Próbáltam szívatóval és nélküle is. Mikor kivettem a gyertyát, hogy ellenőrizem a szikrát, akkor egy kevés benzint is nyomott ki a gyertya helyén önindítózás közben. Ezért úgy gondolom, hogy nem a karburátor körül lehet a gond.

Milyen hibalehetőség merülhet fel, ami miatt nem indulhat?

Előre is köszönöm!

üdv,

Csaba

Távolról sincs vége, olvasson még

Dadog a Husky ha melege van

június 17., 13:07 Módosítva: 2021.08.19 06:15
0

Tisztelt Motordoktor!

Van egy Husqvarna te 310 i motorom. Olyan gond van vele, hogy kb. 1-2 km után nekiáll dadogni meg durrogni, mikor már melegszik, de akkor is csak nagyobb fordulaton. Egész addig pörög rendesen. Mitől lehet? Szelephézag rendben, gyertya cserélve.

Előre is köszönöm!

Dani

Távolról sincs vége, olvasson még

Blokkcsere után motoroznék, de nincs meg a szikra

május 3., 08:10 Módosítva: 2021.06.22 06:15
0

Tisztelt Motordoktor!

Adott egy Honda CBR600F, 2003 évjáratú motorkerékpár, melyben blokkot cseréltem, mert az előző blokk törött volt. Minden csatlakozó az eredeti maradt. Biztosítékok jók. Kulcsot is újratanítottam. Viszont indításkor az AC pumpa szív, a motort forgatja, de szikra nincs és nem indul be. Próbáltam ECU-t is cserélni, ami az új blokkhoz tartozik, de azzal még az AC sem működik. Mit kellene még átnéznem? Mi lehet a hiba?

Előre is köszönöm segítségét.

Üdvözlettel:

János 

Távolról sincs vége, olvasson még

Olaj: lehetek okosabb a japán mérnöknél?

március 24., 15:01 Módosítva: 2021.06.22 06:15
21

Kedves Doki!

Tanácsodat kérem egy 1994-es Honba CB500-zal kapcsolatban. A gyártó 10W30 olajat ír elő a motorhoz. Nyári használat alatt okozhat gondot a 30-as érték, vagy érdemes 10W40 irányába emenni?

Üdv,

Gábor

CB50097
Távolról sincs vége, olvasson még

Zavar a kombinált fék, külön lehet választani őket?

március 23., 08:45 Módosítva: 2021.06.22 06:15
57

Kedves Motordoktor!

A motoromon kombinált fék van (150-es SH) és eléggé zavaró, amikor kanyarban országúton kicsit szűkíteni szeretném az ívet, akkor részlegesen behúzza az első féket is, emiatt egy kicsit instabillá válik a motor.

A nem kombi fékes 500-asomon nincs ilyen gond és nem gondolom, hogy futóműprobléma állna fenn (első villa felújítva, hátsó teleszkóp jó és a blokk szilentjei sincsenek oda).

Meg lehet szüntetni a két fékkar közötti kapcsolatot úgy, hogy a motor utána is biztonságos legyen?

Üdvözlettel:

Tamás 

P1110961
Távolról sincs vége, olvasson még

Miért nem forog ki a motorom?

február 22., 11:29 Módosítva: 2021.04.01 06:10
3

Kedves doktor!

Egy Suzuki TU 125x gazdájává váltam egy éve. Első motorként pénzt nem sajnálva betoltam a szervizbe az akkor még eléggé lerongyolt állapotú gépet és megbíztam a szerelőt, hogy szedjen szét mindent és teljes állapotfelmérést és felújítást kértem. Teljesen elégedetten használom az azóta megtett 4000 km óta a gépet (ámbár a blokkból kissé szivárog az olaj). Részint a költségek és a hobbifaktor miatt most már inkább magamnak szerelem és tartom karban a gépet. Mérnökként, szerelési gyakorlattal a szervizkönyvek birtokában ez gondot nem okoz. Az elmúlt héten felszereltem rá egy kínai fordulatszámmérőt (/üzemóra számlálót), ami a gyertyakábel köré tekert vezetékkel érzékel. Ez azóta be is döglött, de amíg mért, egész pontos volt (visszaszámolva a haladási sebességgel, kiadta). Az alapjárat pontos beállítása mellett egy apróságra és egy komolyabb problémára hívta fel a figyelmem: gázelvételnél motorfék üzemmódban kb. duplázza a kijelzett fordulatszámot. Tudom, hogy ez jöhet bármilyen a mérőeszközben jelentkező jelfeldolgozási hibából, mégis annyira szisztematikus, hogy inkább rákérdeznék, hátha van valami sajátossága a gyújtásrendszernek. A komolyabb probléma, hogy úgy 7000-7500 rpm fölé sosem pörög a motor. Úgy dadog, mint ha ez lenne a teteje, közben ahol találtam adatot, ott mind 10 000 rpm-et írnak. Nagyon ritkán (napi használat mellett is havi 1-2x) tudom tovább pörgetni csak a blokkot, amikor még épp nincs teljesen bemelegedve és a külső hőmérséklet is talán hatással van rá. Ilyenkor nagyon simán pörög tovább, és a dadogás is 9000 rpm fölött jelenik meg, szinte ugyanúgy. Amikor így működött, mintha picit simább is lett volna a járása. Nem elhanyagolható jellegzetesség, hogy nem a gyári karburátor van fenn a gépen, de egyébként problémamentesen üzemel (Exact PD26JS). Már beszereztem egy gyárit karburátort (még alapos átvizsgálásra szorul, az elnyalt csavarfejek sosem jó előjelek ilyenkor). A kérdéseim ezzel a hibával kapcsolatban: milyen lehetséges okokat ismer, ami egy egyébként panaszmentes gépnél ilyen tüneteket okozhatnak illetve, milyen jellegzetességekre figyelve tudok kizárni vagy megerősíteni lehetőségeket? Sejtem, hogy a karburálás és a gyújtás környékén kell keresgélnem első körben (esetleg a szelepek és vezérlés).

Köszönettel: KisViking

Távolról sincs vége, olvasson még

Szabad-e indítani a motort öt év állás után?

február 11., 14:53 Módosítva: 2021.03.25 10:37
410

Tisztelt Motordoktor,

Van egy Suzuki Bandit (GSF650), 2008-as évjáratú motorom, ami sajnos idestova 5 éve nem volt beindítva. Az lenne a kérdésem, hogy meg lehet-e kísérelni az indítást ennyi idő után, vagy érdemes lecserélni a benzint és/vagy olajat? Kell e valamire figyelni, hogy ne károsodjon a motor? A választ előre is köszönöm!

Jó munkát és üdv,

József

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyenge a fényszóró a TDM-en

február 2., 11:20 Módosítva: 2021.02.17 10:51
59

Kedves Motordoktor!

Egy 22 éves TDM850 4TX-em van, aminek a világítása igen csak gyenge. Gondoltam, hogy mivel projektoros a tompított, szükséges lehet a foncsort felújítani, de mielőtt hozzákezdtem, megmértem, hogy megérkezik-e a megfelelő feszültség az izzóra.

A mérésem szerint az akkumlátor és az izzó között mérve majd 2,5 volt a feszültségesés, a csatlakozókat ellenőriztem, nem tűnnek rossznak. Vajon a kábelek öregedtek el, vagy alul méretezték őket gyárilag?

Köszönöm válaszod!

Jani 

Távolról sincs vége, olvasson még

Csak másodjára indul a Honda

január 19., 14:00 Módosítva: 2021.02.26 06:25
0

Tisztelt Motordoktor!

Van nekem egy 2010-es Honda CBF1000 FA (SC64) típusú motorom, és hallottam, hogy ezeknél előfordul generátor és feszültségszabályozó hibája. Az lenne a kérdésem, hogy mivel előzhetem meg a bajt, mire figyeljek oda, esetleg milyen karbantartást ne hanyagoljak el. Ha mégsem jön össze a megelőzés, mik azok a jelek, amikre érdemes figyelni?

A másik kérdésem pedig az lenne hogy így téli időszakban is 1-2 hetente be szoktam indítani a mocit. Megnyomtam az indító gombot és az önindító forgott, de nem forgatta meg a főtengelyt. Rögtön elengedtem aztán megint indítottam és másodjára már jó volt. Azóta még kétszer megismételte, második indítózásra mindig jó volt. Egész nyáron és ősszel nem csinált ilyet. Mi lehet a probléma: gyenge akksi, önindító hibája?

A választ előre is köszönöm:

Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még

Elment nyaralni az X10-es úttartása

2020. november 30., 09:00 Módosítva: 2021.01.26 06:17
0

Kedves Motordoki!

Van egy új szerzeményem, egy Piaggio X10/330 (2014-es) nagyrobogó. A betegsége tünetei: egyenesfutás helyett kacsázik, állandóan korrigálni kell, valósággal félek rajta.

Kanyarban dőléskor ő még jobban akar dőlni, alig bírom tartani. Úthibákon, fekvőrendőrön dobja a farát és felüt a motornál valami. Érdeklődnék, hogy ezek a motortartó szilent hibájára utalnak? Azért gondolom ezt, mert robogóknál a motor-hajtás-hátsó kerék egy egységben van, és hiba esetén együtt lógnak.

Próbáltam sztenderen rángatni a hátsó kereket, de a motor 210 kiló és a sztender is a motorra van csavarozva. Sajnos a sok burkolat miatt nem látom a motorfelfüggesztés lógását. Ezelőtt egy Suzuki Burgmanom volt, az ehhez képest atomstabil anyahajó volt. Ha kicserélem az érintett szilent blokkokat, lesz egy normális, remekül megülhető, csodaszép gépem?

József

Piaggio X10 2
Távolról sincs vége, olvasson még

A 12-es karbit 17,5-ösre cseréltem a tuning robogón, de sehogy se jó

2020. szeptember 4., 14:48 Módosítva: 2021.01.05 06:12
1

Kedves Motordoki!

Érdeklődöm: van 1 Honda X8R-x robogóm, ami gyári 50-es volt, kopott hengerrel. Meg szerettük volna kicsit "tuningolni" így kapott egy 50-es Polini hengerszettet, egy Giannelli Extra V2 kipufogót, fojtásmenteset, Malossi variátorszíjat, és 4,5 gr Malossi görgőt, Polini külső szíjtárcsát. A gyári tiltott cdi tiltás mentesre cserélve.

Gyári légszűrőház új szűrővel. Dellorto PHVA 12 gyári karbi, 78 as főfuvóka 35 ös alapjárati. Javasolták, hogy vegyek egy 17,5 es karbit hozzá, azzal majd jobban ugrik. Így kapott egy utángyártott Dellorto utánzatot (újat). A lényeg: a 12-es karbival szépen indul, van alapjárat, és átlagosan gyorsul, akár 55-65-re is. A 17,5-ös karbival: van alapjárat, szépen indul, de gázadásra torpan, ha felpörög durrog dadog, és gyakorlatilag menni nem is lehet vele. A 17,5-ösben 72-78-82-86-90-100 ig főfúvókát cserélgettük szinte semmi eredménnyel, ebben is 35 az alapjárati fúvóka. A tű minden esetben az 5 rovátka közül középen.

Kérdezném, miért nem tudjuk a karbit hozzáállítani? És terhelés nélkül sztenderen sem megy a 17,5 össel, pörögni sem akar. Mit nem veszek észre? miért nem akar jó lenni? Szimmeringek is újak, membránszelep házzal együtt új, tömítések újak. Gyertyakép a 12 karbival kicsit világosabb barna, már-már szürkés, 17,5 össel nem tudjuk meg nézni, mert nem bír annyit menni, hogy lássuk. Az új karbiban az automata szivató is új, kipróbáltuk, teszi a dolgát.

Köszi előre is a segítséget,

Üdv: István

karbi
Távolról sincs vége, olvasson még

Felújítottam a motort, de elment az alapjárat

2020. augusztus 5., 17:42 Módosítva: 2021.01.20 06:10
0

Kedves doktor!

A kérdésem egy regi típusú Aprilia Etx 350-essel kapcsolatban lenne, ami 85-ös évjárat. Komplett dugó, gyűrű csere végrehajtására került sor, szelep hézag állítás megvolt, csak az alapjarat viszont megszűnt! Hidegen melegen egyaránt! Egyik pillanatról a másikra! Mi lehet vajon a hiba? Elrontottam valamit? Vagy csak meleg motorral ujra kell hangolnom az alapjáratot?? 4 ütemű a motor.

Válaszát köszönöm tisztelettel!

Távolról sincs vége, olvasson még

Úgy érzem eldugult a karbi, de a motor injektoros

2020. július 30., 10:43 Módosítva: 2020.09.05 07:06
32

Kedves Motordoktor!

A motor hibajelensége, mint a régi porlasztósoknál dugulás, állandó gázkar állásnál rendszertelenül változó fordulatszám, nem pörög fel. Légszűrő rendben kitisztítva, benzintank kiszerelve teljesen tiszta nincs lerakódás szennyeződés, AC pumpát kiszedtem gyári Suzuki-Mitsubishi felirattal, rajta a szívócsonkon, műanyag kosár belül valamilyen szétmállott anyaggal, leszedtem, helyette nagyon finom drótszövettel pótolva. Levegővel minden kifúvatva, összeszerelés után hibajelenség megmaradt, még romlott is.

Mit tudok még tenni?? Injektorokat lehet esetleg tisztítani? Hibajel FI feliratot nem jelez.

Köszönettel: Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem megy az Aerox, pedig mindent cseréltünk már

2020. május 11., 11:17 Módosítva: 2020.07.28 15:22
126

Szia!

Lassan második éve balesetveszélyes és használhatatlan a robogóm (Aerox QY 50 2004), se másik tulajt, se hozzáértőt nem találok azóta.

A hibajelenség: indulásnál mindegy meddig húzom a gázkart nem pörög fel, nagyon lassan indul el, mintha lábbal hajtanám. Kb. 20 km/h-t elérve elkezd rendesen működni, gyorsul ahogy kell, utazósebességet tartja, a 80-as órát leakasztja. A feújítás utáni próbakör alatt, kb. 10 km múlva a robogó egyszer csak lelassult kb. fél km alatt, utána nem indult be. Hazatoltam, indult. Nem mentem tavaly vele többet. Azóta mégtöbb munkaóra és lóvé égett el hasztalanul, kilométermentesen.

A robogót gyári állapotában vettem, a hiba akkor is fennált, csak nem ennyire érezhetően. Tavaly kapott ST6 Street Race hengerszettet ugyanilyen márkájú variátort, LeoVince ZX kipufogót, Malossi Delta kuplungot és 17,5-es karbit (és minden egyéb kopó-fogyó alkarész cserélve lett). A variátorban ötféle görgőszett volt 2,6g-tól 5,5g-ig, a kuplunghoz pedig hármas kisrugó szettet vettem (fekete-fehér-kék). A hiba miatt ezek kombinálásánál sem éreztem lényegi különbséget.

Az idei szezont elektronikacserével kezdtem (cigisdoboztól kisebb, fekete dobozka az ülés alatti tároló jobb oldalán 6 saruval) de ez sem segített. Egy alkatrész van, amit nem tudtam kicserélni, nem találtam alternatívát sem. Ducati feliratú kb. melba kocka méretű doboz kék-fekete vezetékpárral az olaj tartály betöltője mellett rögzítve. A kábelkorbácsból, jön ki kék fekete vezetékpár + egy papa dupla csatlakozó, ami nem kapcsolódik semmihez. Olyan mintha 2002 előtti és utáni CDI is lenne.

Válaszodat előre is köszönöm!

Zoli

Távolról sincs vége, olvasson még

Tuningkipufogó legalizálása utólag

2020. február 14., 16:23 Módosítva: 2020.03.17 06:18
32

Tisztelt Motordoktor!

Kérdéseim kisebb része technikai, többsége jogi, de talán ezekben is tudsz segíteni. Kawasaki ER5-ömet egy ismeretlen eredetű, jelöletlen kipufogóval vettem. Szeretném ezt szabályossá tenni, de nem csak a vizsga idejére: állandó megoldást keresek. Ez hogyan tud megfelelni az előírásoknak, vizsgakövetelményeknek?

1. Van-e rá lehetőség, hogy a most rajta lévő kipufogót hivatalosan elfogadtassam? Ez lenne a legjobb, mert a hangját nagyon szeretem.

2. Felszereltethetek-e rá más típusú motorhoz készült kipufogót? Bontott, de gyári darabot, nem ismeretlen, gány-tuning dolgot. Ha igen, milyet keressek? Mi alapján tudom eldönteni, hogy megfelelő és szabályos lesz-e az én motoromra?

3. Ha a fentiek nem járhatóak, keresnék egy bontott, ER5-höz készült eredetit. Viszont ennek a hangja nem igazán tetszik (bár csak internetes videókon hallottam még). Szóval, ezt hagynám utolsó lehetőségnek. Mivel egy 400 ezer Ft-os motorról beszélünk, az átalakítás költségei sem szállhatnak el...

Előre is köszönöm a válaszod.

Laci

Távolról sincs vége, olvasson még

Mennyi spén lehet az olajban

2019. november 25., 16:22 Módosítva: 2020.01.09 12:44
2

Kedves Iván!

A Suzuki GSX-R 600 K5 motoromban a minap olajat cseréltem, és a leeresztő csavar végén a mágnesen fémreszeléket vettem észre.

Clipboard01

Több helyen olvastam, hogy kisebb darabok elfogathatóak, de nemtudom mi számít kisebbnek. Tanácstalan vagyok, ez normális egy 14 éves motornál, vagy van okom aggodalomra?

Köszönettel: Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még

Motor használata rövid távon

2019. szeptember 3., 12:36 Módosítva: 2019.11.25 06:40
315

Kedves Motordoktor!

Vásároltam egy motort (CBR600f PC41), természetesen főképp hétvégére, kirándulni, szóval 'normál' motoros használatra. Ennek ellenére rendkívül nehéz megállnom, hogy ne járjak vele munkába, ha már ott áll a garázsban. A probléma, hogy ez a távolság kb. 3 km(5 perc). Olvasgattam kicsit a motorban hidegen lezajló folyamatokról, illetve tisztában vagyok vele, hogy hidegen a legnagyobb a kopás. Mégis, számszerűen, mondjuk egy 10-es skálán mit mondana egy ilyen használatra? Legyen mondjuk az '1' a 'teljesen rendben van, csak ne forgasd', a '10' pedig a 'ki fogod nyírni a motort, hagyd abba azonnal'.

Köszönöm, Tamás

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit kér a felújított krosszmotor?

2019. május 24., 13:07 Módosítva: 2019.07.11 07:24
31

Kedves MotorDoktor!

rendszeresen szoktam olvasni az oldalatokat, és látom, hogy mindig hasznos információval látod el a motoros „Kollégákat”. Nem tudom, hogy a kérdéseimmel jó helyen járok-e, de nagyon remélem. Mindig is szerettem volna második motornak egy pont ugyanolyan idős krosszgépet mint én, így az 1991-es évjáratot kerestem. Egy Yamaha YZ 250-re esett a választásom.

Előtte volt már krosszmotorom (RM125, CR250), az erőviszonyoknak tudatában vagyok. A sárkányt darabokban, szétszedve vettem, az utolsó csavarjáig (teljes motor generál, FMF rezó és dob, lánc, fogaskerekek, fékek, új idomszett, homokszórás, szinterezés, matricaszett, új gumik, stb.) gyári alkatrészekkel felújíttattam. A héten készül el, és kerül régi/új fényében hozzám. A kérdéseim csupán arra vonatkoznak, hogy a Te tapasztalataid alapján az ilyen idős gépeknél mire kell nagyon figyelni (hobbi szintű, hétvégi használatnál).

- Körülbelül hány üzemóránál érdemes generálra vinni?

- Milyen arányban ajánlod a benzin olajzását, és melyik olajat érdemes használni?

- Mi az, amire a legjobban figyelni kell ebben a kategóriában/évjáratban?

- Használat előtt/után mit érdemes megcsinálni?

Válaszaidat előre is nagyon köszönöm!

Jó munkát és üdvözlettel,

Attila

Kedves Attila!

Az üzemóra és a karbantartás természetesen az igénybevétel (terhelés) függvénye. A tapasztalat az, hogy a 250-es modelleket nagyjából 50-90 óra között szokták dugattyúcserére ítélni, amit azért nem érdemes tovább halogatni, mert a dugattyú rezonanciája miatt repedés és törés is lehetséges, ezzel az egyébként hibátlan hengert is tönkreteszi.

1989YZ250.png

Nagy felújítás, nagyjából 100-150 óra között, ebben a hajtórúdcsere is benne van a főtengelycsapágyakkal, de a henger még van, hogy bírja, amennyiben a levegőszűrő mindig rendben volt. A benzinkeveréknél a gyári előírást javasolom, mindenképpen szintetikus olajjal, de semmiképpen nem sűrűbbel, mint 1:40. A kokszolódás és a túlzott olaj nem tesz jót sok komponensnek, pláne, ha nincs a motor rendesen terhelve. És egy 250-est krosszpályán rendesen terhelni elég nehéz feladat.

Amire nagyon figyelni kell, az a levegőszűrő tisztítása és megfelelő kenése, valamint a karburátor jó beállítása, mert ha szegényre van karburálva, akkor hiába a jó olaj, nem lesz megfelelő a kenése, és túl is melegszik, detonációs égése lesz, stb. Motorozás előtt szűrőtisztítás, lánckenés és feltankolás megfelelő üzemanyaggal és olajjal, valamint csavarok ellenőrzése, utánhúzása. Rugóstagok megtisztítása, beállítás ellenőrzése.

Üdv:

Motordoktor

Kormol a motor, mi lehet az oka?

2019. április 18., 14:13 Módosítva: 2019.05.31 06:37
8

Kedves doktor!

Adott egy 2005-ös Honda CBR125R típusú motor, ami alapjáraton, ha húzok neki egy gázt, akkor fekete kormos füstöt ad ki a kipufogón. Ez a korom mitől keletkezik? Netán attól, hogy sokat kap benzinből, vagy kevés levegőt? Mivel lehet orvosolni, és gondot okozhat e a jövőben?

Köszönettel: Bálint

Távolról sincs vége, olvasson még