Férfiasan vált a Bandit, jó ez így?

2021.10.06. 12:25

Kedves Motordoki!

Abban szeretném a segítségedet kérni, hogy mitől lehet az, hogy a motorkerékpáron való sebességváltás olykor csattogó hangot ad (máshol férfiasnak nevezik), illetve amikor megállok, képtelen vagyok 1-esből üresbe váltani, vagy 2-esből üres, sőt 2-esből 1-be sem tudom rakni, kivéve ha már rosszul esően rátehénkedek a sebességváltó karra.

Próbálkoztam korábban a kuplung beállításain módosítani, de hol túlságosan kiemelt, hol egyáltalán nem emelt ki. Amikor mozgásban van a motor, illetve kisebb gázfröccsöket adok neki behúzott kuplungkarral, akkor viszonylag ki tudtam tapasztalni a módját, hogy üresbe tegyem, illetve egy érdekes jelenség, hogy "hidegen" nincs ez a probléma.

Forgalomban, piros lámpákhoz érve elég zavaró tud lenni a jelenség, többek között ezért is kérem a segítséged. Az említett motor egy Suzuki GSF400 belpiacos Bandit, a késői GK7AA alvázas modell.

Előre is köszönöm szépen a segítséget!

Üdvözlettel

Zoltán 

77986 250 EXC-F 2014 DDS CLUTCH 1024

Kedves Zoltán!

Ezt a jelenséget nagy eséllyel a tengelykapcsoló hibája okozza. Alapvetően a beállítással nem lehet rajta javítani, azzal csak a holtjátékot szabad állítani, ami annyit jelent, hogy a kuplungkarnak 1-3 centiméter mozgása lehet anélkül, hogy elkezdené húzni a kuplungot. Így megfelelően ki kellene emelnie, ha nem, akkor nem jó a kuplung.

A kuplungnak különböző hibái lehetnek, és valószínűleg itt egyszerre többel is találkozol. Alapvető gond, hogy elkopnak a kuplunglamellák, de ez normális, hiszen kopó alkatrészek. Viszont a fém lamellákkal is lehet gond, amelyek a kopó-lamellák között laknak. Ezeknél nem a kopás a probléma általában, viszont a hőterhelés hatására hullámos lehet a felületük, ezért folyamatosan kontaktban maradhatnak.

DSC 0033

Ezen felül nagyon gyakori probléma, hogy a kuplungkosárnak azon felületei, ahol futnak a lamellák, beverődnek.

Na és hogy mi a megoldás? A teljes kuplungfelújítás. Nyilván új kosarakkal lenne optimális, de ennek óriási a költsége. A nagyon rossz kuplungkosárnál jobb egy kevésbé rossz bontott, de általában a beverődés síkba reszelése segít a legtöbbet. Ezen felül a kopó lamellák cseréje szinte biztosan szükséges, de valószínűleg a fémlamelláké is, és ha már arra jársz, a kuplungrugókat is illik újítani. Ez a művelet természetesen a motorolaj cseréjével is jár, és kuplungfedél-tömítéssel is érdemes készülni.

Remélem, tudtam segíteni,

Üdv:

Siposgeri



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.