A Cagiva Raptorom nem indul. Rossz vagy csak olasz?

2021.06.19. 06:51

Kedves Motordoktor!

Abban kérném a segítséged, hogy adott egy Cagiva Raptor 125 kétütemű motor (szerintem kategóriájában a legszebb :) ), s valamiért nem akar indulni. Az önindító forgatja a főtengelyt, benzint kap és szikra is van, de mégsem akar indulni. Szerintem kompresszió is van. Legalábbis önindítózásnál úgy érzékelem a kipufogónál.

Úgy sejtem, hogy valami "kis" hiba lehet, mert pár nappal korábban gond nélkül, szinte azonnal indult, és jól is ment, nem érzékeltem semmi gyanúsat. Próbáltam szívatóval és nélküle is. Mikor kivettem a gyertyát, hogy ellenőrizem a szikrát, akkor egy kevés benzint is nyomott ki a gyertya helyén önindítózás közben. Ezért úgy gondolom, hogy nem a karburátor körül lehet a gond.

Milyen hibalehetőség merülhet fel, ami miatt nem indulhat?

Előre is köszönöm!

üdv,

Csaba

Kedves Csaba!

Egy dolgot ígérhetek, azon nem fogunk összeveszni, hogy a Raptor 125 valóban eszméletlenül jól néz ki. Bár hozzám a Mito közelebb áll. :)

A lényegre térve: alapvetően fontos az ilyen kihegyezett műszereknél, mint a te motorod is, hogy nem elegendő, hogy benzin van, szikra van, kompresszió van. Mindháromnál fontos az is, hogy mennyi. Illetve a szikránál még az sem mindegy, hogy mikor.

Ha én állnék most neki a motorodnak, akkor az alábbi sorrendben haladnék:

1.) Ha féktisztítót fújok a karbiba, beindul-e? Teli gázzal érdemes próbálkozni. Ha beindul, egy adott gázálláson, esetleg alapjáraton tud járni? Ha a válasz igen, akkor valószínűleg a karburátorban van a hiba, és érdemes alaposan megtisztítani.

2.) Ha nem indult féktisztítóra, érdemes megnézni, mit mutat a gyertya. Ha tocsog a benzinben, akkor szintén lehet karburátorgond, mégpedig hogy nem zár a tűszelep, és megfolyik.

3.) A gyújtás ellenőrzését én kétféleképpen szoktam végrehajtani: először letekerem a gyertyapipát a gyújtókábelről és a motorblokktól két centire tartva (szigetelt nyelű fogóval! nagyot tud csípni...) megnézem, hogy van-e szikra indítózásra. Ha nincs, akkor addig közelítem, hogy legyen. 1,5-1 centit át kellene, hogy húzzon szép kék / lila színben. Ha ez jó, akkor úgy is ellenőrzöm, hogy a pipa a kábelen van és benne a gyertya. Itt meg szoktam nézni, hogy valóban ott szikrázik-e a gyertya, ahol kell. Egy rossz gyertya / gyertyapipa simán okoz olyat, hogy van valami szikrácska, de nem indul a motor.

4.) A te motorodon nem szokott elmászni az előgyújtás, de meg lehet azt is nézni. Ha gond van ezzel, azt esetleg egy elnyíródott ék okozhatja a forgattyús tengelyben, de ez nem jellemző.

5.) Érdemes megvizsgálni a tömítettséget a karbi után, nevezetesen: szívócsonk, membrán tömítés, forgattyús tengely szimeringek.

6.) Esetleg egy eltömődött kipufogó is okozhat ilyet.

7.) Ha a fentiek mind jók, akkor szinte csak kompresszióprobléma lehet, de féktisztítóra a szervizhatárnál jóval kisebb kompresszió esetén is szoktak ezek indulni.

Remélem tudtam segíteni,

Üdv:

Siposgeri

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.