Litium-Ion vagy klasszikus ólom-savas akku?

2016.08.31. 17:24

Hali!

A dilemma: litium-iont vagy klasszikus ólom-savas akkut tegyek a Yamahámba? A JMT gyártó HJT9B-FP-SI akkumulátorára cserélnem a jó öreg, halott ólmos YT9B-BS akkut.

Elérkezett a lítiumos akkuk ideje? Árban drágább valamivel, de vajon szabad-e bizalmat szavazni neki?

Üdvözlettel:

Tida

Szia!

Pontosan a napokban cseréltem én is akkumulátort, és én is elgondolkodtam ezen a kérdésen. Korábban már versenymotorokban találkoztam Li-ion akkumulátorral, ott a kisebb tömeg miatt használták. A helyzet az, hogy mindkettőnek van előnye a másikkal szemben, a hagyományosnak tekinthető savas akkuk például kevésbé vesztik a kapacitásukat hidegben, és nincs is szükségük előmelegítésre egy hideg őszi napon, míg a Li-ion gyakran kéri.

Li-ion akkumulátor: kisebb és könnyebb, mint a klasszikus ólom-savas telepek
Li-ion akkumulátor: kisebb és könnyebb, mint a klasszikus ólom-savas telepek

Azonkívül egy rajtahagyott fogyasztó, vagy egy bármilyen kis zárat esetén ha a Li-ion akksi teljesen lemerül, akkor jó eséllyel nem használható újra. A töltésre is érzékeny, nagyon jó feszültségszabályzó kell a motorba, és az otthoni töltőnek is egy jól szabályzott okostöltőnek kell lennie. És még ott van az ár is, valamint a nehezebb beszerezhetőség - úgyhogy én a AGM (Absorbing Glass Mat) rendszerű, savat csak felszívott, átitatott formában tartó akkumulátorra s(z)avaztam, ez bevált, jól bírja a rezonanciát és elérhető árú. Ráadásul méretpontos és jól rögzíthető.

Üdv.

Motordoktor

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Kezdje az évet egzotikus körutazással!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.