Hol a harmadik?

2001.05.30. 14:33
Kapcsolódó cikkek (1)
Szegény ETZ-s vagyok. Van egy 250-esem, aminek mostanában igencsak rendetlenkedik a váltója. Nevezetesen a harmadik fokozat.
A tünet: gyorsításkor ki-kiugrál a fokozatból, de rögtön vissza is ugrik. Úgy hallottam, hogy ez a típus jellemző hibája.
Kérdésem: tényleg az? És ha igen, hogyan lehetne orvosolni?
Köszi segítségedet! (ja: az ETZ-nek tényleg lelke van )

Motoros üdvözlettel: Bíró Gábor!

 
   
   

Sajnos meg kell erősítenem az információdat, miszerint ez a típus jellemző hibája. Ismerős a jelenség, magam is találkoztam már vele. Az ilyenkor alkalmazandó gyógymód függ a betegség stádiumától, ezért első lépésben fel kell nyitni a beteget.
Amennyiben heveny, kezdeti stádiumban lévő betegségről van szó, akkor elég a fogaskerékpárt kicserélni, ha viszont akut esettel állunk szembe, akkor szükséges a léptetővilla (010-es) cseréje is.

Egy biztos, nem elég csak a léptetővillát kicserélni! Ez a megoldás kb. úgy 30-40 km-en keresztül biztosítaná újra a zökkenőmentes váltásokat. Első ránézésre azt gondolhatnánk, hogy üdvözítő megoldás lehet a léptetővilla csere, mivel az elkopott és ezért nem tolja be kellő mélységbe a fogaskerék kapcsolókörmeit. A valóságban viszont előbb a körmök koptak el és a harmadik fokozat sorozatos kidobálása, valamint visszatételének esetleges erőltetése teszi tönkre (koptatja el) a léptetővillát.

Mint ahogy patikában is vannak drágább és olcsóbb gyógyszerek, esetünkben is alkalmazható különböző költségvonzatú gyógymód. Legegyszerűbb és költségkímélőbb a természetes gyógymód, mostantól együtt élünk vele, hogy motorunk sebességi fokozatainak száma négyre csökkent.
A következő a magyar virtus, léptetővilla elkopott része felhegesztve majd méretre köszörülve, fogaskerék kapcsoló körmei aláköszörülve és arrébb hézagolva.
Harmadik megoldás pedig az új alkatrészek megvásárlása és kicserélése. Szerintem ez a legcélravezetőbb megoldás, bár úgy hallottam a többi is járható.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.