Csak a lakásban indul

2002.02.05. 10:57
Tavaly nyáron vettem egy 1988-as ETZ250-et, ami hamar nagy meglepetéseket okozott, de lehet, hogy ezek csak nekem voltak újak. A motor jó állapotára utal, hogy két személlyel is képes a 140 feletti teljesítményre, ezek mellett a fogyasztása sem nagyon haladja meg a 3,5 litert.
 
   
   

Az idő mostani enyhülésével ismét üzembe szeretném helyezni, ezzel kapcsolatban lenne pár kérdésem. A napokban megpróbáltam beindítani, de megdöbbenve tapasztaltam, hogy a motort sem a berúgókar, sem a kerék által nem lehet megforgatni. A hidegre gyanakodva bevittem a lakásba. Pár óra elteltével a motor (3 hónap totál állás után) az első rúgásra indult. Okoz-e ilyet csupán a hideg, vagy olajcserére vár a megoldás?

Lassan hátsó gumit kell cserélnem, jelenleg egy 130/80-as van fent, ami némi biztonságérzetet ad számomra, mivel általában 120-130 körül mozgok az utakon. Érdemes-e hasonló méretűt vennem, vagy kisebb ajánlott-e? Az első gumi a szokásos méretű, de elég silány gyártmány. Nem is szoktam túl keményre fújni, ugyanis úgy néz ki, mintha az első kerékben 8-as lenne. Amikor keményre fújva jártam vele, a motor eleje már 80-90 körül rázott. Lehet ez a gumi hibája? Segíthet egy új, szélesebb gumi?

A kormány drasztikus letörésével sikerült még stabilabbá tenni motorom elejét, így már 130 körül is kicsit bátrabban veszem a kanyarokat. Mivel tudnám fokozni a gép stabilitását?

Nyárra igen hosszú, külföldi túrákat tervezek, ezért szeretném kicsit gyorsabbá tenni, még ha ez kicsit a nyomatékosság vagy a gyorsulás rovására menne is. Lehetséges-e ez az első lánckerék cseréjével és érdemes-e ezzel foglalkozni?

Utolsó kérdésem: Számomra nagyon fontos motorom megjelenése, külsejével már elégedett vagyok. A kipufogón szeretnék még változtatni a dob teljes cseréjével. A sportmotorokéhoz hasonló rövid, henger alakú dobra gondoltam, akár egy autó hangtompítója is szóba jöhet. Megvalósítható-e ez a motor jelentős teljesítményvesztése nélkül és milyen dobot lehetne felszerelni rá nagyobb szerkezeti átalakítás nélkül?

 
   
   

Valóban egy régi jó ismerős az ETZ 250. Biztos vagyok benne, hogy motoros társadalmunk jó néhány tagjának fűződnek kellemes emlékei ehhez a modellhez. (Természetesen néhány kellemetlen is.) Örülök, hogy neked pozitív élményeid vannak motorod menettulajdonságaival és fogyasztásával kapcsolatban!

Amit a hidegben való állás után tapasztaltál az egy elég érdekes jelenség. Egészen pontos magyarázatot sajnos nem tudok rá adni, csak feltételezéseim vannak ezzel kapcsolatban. A esetlegesen ledermedt olaj, véleményem szerint önmagában nem lett volna képes ezt produkálni. Amennyiben ez a nagyon nagy hidegek idején volt elképzelhetőnek tartom, hogy a hideg miatt összehúzódó alkatrészek miatt eleve szorosabb lett a motor illesztése, valamint ha a dugattyú a leállításkor olyan pozícióban állt meg, hogy nyitva maradt mondjuk a kipufogó nyílás, akkor az azon keresztül beáramló párás levegő lecsapódhat a gyűrűk és a henger fala között és nagyon nagy mínuszokban ez oda is fagyhat.

A hátsó gumival kapcsolatosan az a véleményem, ha ez ad biztonságérzetet, akkor hagyd ezt a méretet. Az első gumi esetében javasolnám a szélesség növelését. Ezáltal növelhető a motor stabilitása, főleg a féktávokon. Amennyiben van rá energiád, javasolnám az első felni vastagabbra cserélését, ezáltal jobban kiterül a szélesebb első gumi. Az, hogy 80-90km/h körül ráz az első kerék, természetesen lehet a gumi hibája is. Általában a szálszakadt gumik viselkednek így.

A stabilitás fokozására sajnos nincs ötletem, egész pontosan, szerintem sokkal stabilabbá nem lehet tenni. Amire érdemes odafigyelni, az a futóművek állapota. Ne szivárogjon a teleszkóp olaj, ne lógjon a lengővilla szilentje, a kormánycsapágy stb.

A motor gyorsabbá tételét, amennyiben ez a végsebesség növelését jelenti, legegyszerűbben az áttétel módosításával lehet elérni. Ez nem igényel komolyabb beavatkozást, mindössze az első lánckereket kell nagyobbra cserélni. Javaslom, maximum egy foggal növeld az áttételt, mert a túlzott növelés a nyomaték rovására mehet. Ettől eltérő megoldások, már a teljesítménynövelés kategóriájába tartoznak, és komolyabb beavatkozást igényelnek. Ide tartozna egyébként a kipufogó, rezonátorcsőre való cseréje is. Ez önmagában kevés is lenne, legalább át kellene karburálni a motort, más gyújtásértéket használni, valamint egy-két apróságot módosítani a motor belsejében.

Ezért azt javaslom, cseréld inkább le a komplett kipufogórendszert egy vadonatújra, amely nincs tele lerakódott égéstermékekkel, vagy pedig égesd ki a régit!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.