Típushiba a kuplung

2002.02.07. 11:15
Szia eddig még nem írtam neked, de most hogy olvastam a MOTORDOKI rovatot meg próbálok néhány kérdésre választ kapni. Ha tudsz, válaszolj! Szóval, vettem a napokban egy Yamaha FZR 1000-ret, 93-as 40-e km-rel. Azt szeretném tudni: fojtott-e (3gm-es), zajos a motorja- "olyan csörgős", olaj fogyasztás/km, szelep hézag állítás mikor időszerű, mik az előjelek?
 
   
   

Gratulálok, szerintem jó választás volt! Nekem mindig is nagy kedvencem volt az FZR-sorozat és a gyártás megkezdése óta eltelt időszak is azt igazolja, megbízható, strapabíró gépet hozott létre a Yamaha. Nem állítom, hogy tökéletes a gép, természetesen az FZR sem mentes, az úgynevezett típushibától, amiből általában minden modellnek ki jut.

Az FZR Yamaha gyenge pontjai között említhetjük, a kuplung kosarát és váltójának második fokozatát. Ha valaki durván bánik a váltóval, hamar megbosszulja magát. Először csak néha kidobálja a fokozatot, mint egy figyelmeztetésképpen, majd be sem hajlandó venni azt. (Nekem speciel soha semmi bajom nem volt a váltóval.)

Az érzékelt zaj forrása lehet a kuplung, a vezérműlánc, vagy pedig az önindító (+ generátor) szabadonfutójának meghajtó lánca, melynek nincs külön feszítése, ezáltal az évek során bekövetkezett nyúlást, nincs ami korrigálja. A szerviz intervallum 6000 km, ekkor kell cserélni olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt.

Sportmotoroknál az olajfogyasztás hangsúlyosabb, mint az egyéb kategóriákba tartozóknál, főleg a magas üzemi fordulatszám miatt. Természetesen az olajfogyasztás függ a motor állapotától (gyűrűk, szelepszár szimmeringek) és a használattól is. Egy ilyen futásteljesítményű motornál, intenzív használat mellett 1000 km-en ½ liter olaj elfogadható szint lehet.

A szelephézag állítás, illetve ellenőrzés intervalluma 10-15 ezer km között van. Javaslom, minden második olajcserénél ellenőrizni. A nem megfelelő szelephézag jelei lehetnek a nehézkes indulás (amennyiben nincs, vagy nagyon kicsi), illetve a csörgő-zörgő szelephang (amennyiben túl nagy).

Sajnos a 3GM alvázszám kódból nem tudom megmondani, hogy fojtott e a bicikli, ez a Yamaha Hungária asztala. Ott biztosan készségesen segítenek ennek kiderítésében. Annyit tudok ezzel kapcsolatban mondani, hogy a gyújtásdoboz kódjából derül ki, ugyanis azon keresztül van lefojtva a motor. Tudtommal, a gyújtásdoboz bemeneti kábelkötegében egy vezetékkel kevesebb van a fojtott modellen, a hiányzó vezetéket pótolni kell, és utána testre kötni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.