Füstös Katana

2002.09.05. 08:52
A 32 000 km - mondjuk úgy - jelentős futásteljesítmény egy pörgős 400-as motornak főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a legritkább esetben vásárolnak ilyen motorokat nyugdíjas taták, illetve kimondottan a táj szépségét élvezni akaró bikerek.
 
   
   

Nagyon tetszik ez a javítási tanácsadó. Már régóta (25-éve) motorozom, de mindig olvasok benne új és érdekes dolgokat, főleg a végre "begyűrűzött" csúcstechnikáról (japán, olasz stb. gépek). Tavasszal vettem egy igen szép állapotú, 1992-es (japán belpiacos) 400-as Katanát. Érdeklődnék a motor műszaki paraméterei után, tudsz-e ebben segíteni, mert a neten nem találtam ilyen adatokat. A másik kérdésem, hogy az igen szívós lég-olaj hűtéses GSX (GSXR?) 400-as motor meddig futható még nagyobb műtét nélkül?

Jelenleg 32.000 km van a kicsikében, és az állapotából, csavarfejek érintetlenségéből, tömítésekből ítélve a blokk nem volt megbontva, vagy azt szakszerűen (esetleg még a szigeten) végezték el. A motor szépen szól, kivéve a 6. fokozatban hallat sivító, nyüszítő (valószínű csapágy) hangot, de ez nagyobb fordulatnál elmarad. A motor megy rendesen, nem szaggat, nem gondolkodik gázra + személlyel sem, jól indul hidegen és melegen is.

A fogyasztása vegyes felhasználás és ~120-körüli tempó mellett, dinamikusan gyorsítva, 2 személlyel 7.5-8 liter körül van. Ha "tatásan" döcögök (80-90km/h), akkor sem akar 7 l alá csökkenni. Nem sok ez egy kicsit? Olajfogyást a megtett ~2.500 km alatt nem tapasztaltam, bár néha a jobb oldali puffancsból kicsit füstöl, főképp, ha nagyon megzavarom (vélhetően a szelepszár szimmeringek kopottak). A motoros cimbik többsége azt mondta, hogy nyugodtan hajtsam tovább, de volt aki azt javasolta, hogy a 400-as motornak rengeteg ez a 32.000 km, és adjak rajta túl mielőtt végleg kifekszik. Mi a véleményed?

Hengerek száma: 4
Szelepek száma hengerenként: 4
Hengertérfogat: 399 ccm
Kompresszió viszony: 11.8
Furatxlöket: 52x47 mm
Teljesítmény: 53 LE
Nyomaték: 37,2 Nm
Karburátor: 4 db, 32 mm átmérőjű
Váltó: 6 sebességes
Fék: elöl-hátul tárcsafék Hossz: 2060 mm
Ülésmagasság: 750 mm
Tengelytáv: 1430 mm
Első kerék méret: 100/80-18
Hátsó kerék méret:140/70-17
Száraz tömeg:182 kg
Üzemanyagtartály: 17 l

A 32 000 km - mondjuk úgy - jelentős futásteljesítmény egy pörgős 400-as motornak főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a legritkább esetben vásárolnak ilyen motorokat nyugdíjas taták, illetve kimondottan a táj szépségét élvezni akaró bikerek. (Természetesen anyagi és gazdaságossági szempontokat figyelembe véve előfordulhat ez is.) Másrészről pedig, kíméletes utcai használat mellett kétszer ennyit is el kell mennyen egy ilyen motor. Összegezve, abszolút a használattól, szervizeléstől, tehát az eddigi tulajdonosoktól függ, hogy mikor jön el a rettegett motorgenerál ideje.

Mindenképp pozitívum a kívülről makulátlannak tűnő blokk, viszont számodra megnyugtató lehetne egy kompresszió mérés, mely némiképp rámutatna a belső állapotokra. Nagyjából a következőkre számíthatsz: 8 alatt motorgenerál, 8-10 ajaj, 10-12 közepesen jó, 12 fölött minden rendben.

A motor fogyasztását kicsit sokallom. A 80-90-es utazósebességnél legalább 1,5-2 literrel kevesebbel is be kéne, hogy érje. Ezeknek a magas fordulaton dolgozó motoroknak van egy természetes olajfogyasztásuk. Az, hogy 2500 km alatt nem tapasztaltál komolyabb olajfogyasztást, a motor jó állapotára utaló jel, viszont ezt összevetve a "magas" fogyasztással és bal oldali kipufogó néha füstölésével arra gyanakszom, hogy sok üzemanyagot kap a motor és ennek a füstje látható a kipufogónál. Ez kiderül a füst színéből, amennyiben fekete akkor üzemanyag, ha kék, akkor olaj. Ha a gyanú beigazolódik, akkor javaslom a porlasztó tisztítását (különös gonddal a tűszelepekre), és beállítását.

 
   
   

Pár hónapja vásároltam egy 1997-es Honda Gyro X-et. Én vagyok az első Magyarországi tulaja, ezért sok mindent sajnos nem tudok az előéletéről. Annyit láttam, hogy a motor körüli csavarok ugyancsak be vannak "száradva" ezért gondolom nem volt manapság hozzányúlva. Az órája 22000 km-t mutat. Ezidáig nem volt vele semmi dolgom a tankoláson és az olajtöltögetésen túl.

Az utóbbi időben azonban mintha visszaesett volna a teljesítménye. A korábbi egész barátságos gyorsulásához képest mostanság rettentő lomha lett. Egy rolleres kisgyerek is legyorsul álló helyzetből. És az eddigi kb 55km/h-ás végsebességem is visszaesett 40-45-re. Persze tudom, hogy ez a moci nem egy versenygép hisz nem is erre lett kitalálva, azonban a különbség nagyon szembetűnő lett.

Nem tudom, hogy összefügg-e fenti gonddal de hidegen elsőre indul, azonban ha már meleg és megállítom utána nehezen szokott bepöccenni. A teljesítmény csökkent, a fogyasztás viszont maradt a megszokott 4l/100km. Ja és a kipufogómból minta olaj jönne, mert a a cső szájánál végződő műanyag motorburkolat peremén mindig olajcseppek jelennek meg. Érdeklődnék, hogy szerinted mi lehet esetleg a gondja.

Az óra által mutatott 22,000 km futásteljesítmény nem kevés egy robogó életében. Ilyen "korukra" általában megérnek a generálra, lehet, itt is ez lenne a legcélravezetőbb megoldás a hiányolt lóerők visszaszerzésére. Első körben ajánlanék egy költségkímélő gyors elsősegélyt, mely magában foglal egy levegőszűrő tisztítást, egy porlasztó tisztítás-ellenőrzés-beállítást, valamint a kipufogó kiégetését.

Az előzőekben felsoroltak mindegyike indokolt, mivel azt írtad, a kipufogó végén szinte csöpög az olaj, hidegen pöccre indul, melegen viszont nem. Ez mind azt mutatja, hogy túl dús és túl sok keveréket kap a motor. Fontos ellenőrizni az automata szivatót! Ez robogókon gyakran meghibásodik és rögzül valamelyik állapotában, esetünkben valószínűsíthető, hogy állandóan szivatón megy a motor. Amennyiben ezek után sem érnéd el a kívánt eredményt, úgy nem marad más hátra, mint a motorgenerál.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.