Magyarországon minden javítható
Induljunk ki abból, hogy Magyarországon minden javítható. Természetesen a repedést meg lehet hegeszteni, a szimmeringházat újra lehet marni...
Egy Cagiva W8 125 ccm enduro '94-es motort szeretnék
megvenni. Elég jó áron kínálják, de van egy apróbb hibája, nos
erre lennék kíváncsi, valóban apró-e ez a hiba.
Állítólag elszakadt a lánc és röptében kicsit eldeformálta a blokkot, ami elrepedt, és mivel ez tartotta a szimmeringet, most folyik belőle az olaj. Az eladó állítja, hogy ezt csak meg kell hegeszteni és kutya baja. Mi erről a véleménye? Tényleg orvosolható, vagy inkább felejtsem el az egész motort?
Természetesen látni kellene a konkrét problémát, de induljunk ki abból, hogy Magyarországon minden javítható. Természetesen a repedést meg lehet hegeszteni, a szimmeringházat újra lehet marni. Esetünkben leginkább befolyásoló tényező az ár lehet, mivel ezek a javítások munkaigényesek. A hegesztéshez szét kell szedni a blokkot, el kell vinni az alumíniumhegesztőhöz, utána esetleg a gépműhelybe. Ezenkívül, amennyiben nem lett kicserélve, akkor még hozzájön a lánc-lánckerékszett ára. Összefoglalva: amennyiben úgy ítéled meg, hogy a kalkulált javítási költségekkel együtt is megéri a vétel, akkor természetesen vágj bele! Remek szakemberek vannak a hazai piacon, szinte biztos, hogy meg tudnak küzdeni a problémával.
Van egy '91-es ETZ 251-em. Ezt nagy körültekintéssel,
számolgatással (tekintettel az időkeresztmetszetre és a
gázlengésekre is) próbálom tuningolgatni. Igyekszem nem
gányolni, és elolvasni minden elérhető forrást. Az
időkeresztmetszeteket MacDizzy szerint állítottam be, tehát a
rések nincsenek "agyonreszelve". A kipufogónyílás
szögkeresztmetszete 5,2 fok*cm2/cm3, a beömlőé 5,3 fok*cm2/cm3
az átömlőkét gyári állapotban hagytam. Össz. nyitás
kipufogó:189 fok, beömlő: 165 fok. 30 LE-t szeretnék elérni
6200-as fordulaton. Számításaim szerint a gyári
kipufogórendszer a megnövelt vezérlési szöggel pontosan a várt
fordulaton eredményezné a legjobb lengést.
De az eredmény mindig ugyanaz. Megsült dugók kosárszámra, a teljesítmény pedig érezhetően csökken. Ráadásul 4000-nél akkora "lyuk" van, hogy ötödikben ki sem forog belőle a motor. Pedig 2-3 E km-en keresztül járattam be, és olajat (spéci MOTUL) is rendesen locsoltam a benzinhez (kb1:40). Talán a forgattyúház túl nagy térfogata okozza a problémát és a gyenge minőségű dugók? A hengerfúrós szaki már röhög, amikor meglát. "Mé' nem raksz belé Trabi dugót? Avval mén, mint az állat" Én erre azt szoktam mondani hogy: "Azt minden hülye meg tudja csinálni" . Mire Ő: " Mer' ez nem hülyeség?"
Kérdésedre azt kell válaszoljam, "nehezet kérsz pajtás". Régebben, mikor nagyon fiatal voltam, én is próbálkoztam a motor tuningolással, kisebb-nagyobb sikerekkel. De rá kellett jönnöm, ezt jobb, illetve egész pontosan olcsóbb szakemberre bízni. Természetesen a sikerélmény pótolhatatlan és a kitartó próbálkozások általában eredményt hoznak, de ennek általában nagy ára van. Gondolok itt a ráfordított időre és természetesen a pénzre, melyet a sorozatosan tönkrement, félresikerült, elrontott alkatrészekre kell költeni.
Én azt tanácsolnám neked, hogy vagy válaszd a legolcsóbb és az egyik legcélravezetőbb megoldást, a köbcenti tuningot, vagy pedig fordulj szakemberhez, aki vagy megcsinálja neked, vagy pedig ellát megfelelő tanácsokkal.
Adok néhány tippet, hogy kihez érdemes fordulni: Zsilják
Lajos:06-23-356-860
Dobos Zoli: Ő nagyon ügyes, de sajnos nem tudom a telefonszámát.
A címe: Bp.II.ker. Noémi utca ...?
Dobos Zoli telefonszáma: 397-0625 Köszi Jocó!
Ágoston Iván: Neki sem tudom a telefonszámát, de a műhelye a Visi
Imre utcában van.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.