Az örök szerelem

2003.08.07. 09:34
Megértem elkeseredését, hiszen 13 év nagy idő. Másfelől viszont újabb bizonyítékát láthatjuk annak a nagyszerű dolognak, hogy létezik az örök szerelem. A helyében már biztos sokan feladták volna a küzdelmet, és új partner után néztek volna, de ön nem.

 
   
   

Sűrűn olvasom a rovatot és a sok jó tanácson felbuzdulva úgy döntöttem, én is tollat ragadok. A problémám tárgya egy 1990-es évjáratú Simson S51-es motor (nem az enduró kivitel). 1990-ben újonnan vettem a motort, és kb. fél év elteltével jelentkeztek azok a problémák, amelyekre tulajdonképpen máig sem sikerült megoldást találni. (Semmilyen extrém használatnak nem volt kitéve, rendesen bejárattam, vigyáztam rá.)

A motor egyszer csak nehezen kezdett indulni, volt amikor csak tolásra, és még arra is nehezen, és ha nagy nehezen be is indult, furcsa tüneteket produkált: a szívatóval játszadozni kellett álló helyben, mert folyton le akart állni. Ha elindultam vele nem reagált a gázadásra egyből, hanem először mély búgó hangja volt, majd lassan-lassan kezdett csak gyorsulni (minden sebességben ugyanez volt a tünet). Aztán ha visszaengedtem a gázt, mondjuk kereszteződésnél lassítottam vele, mindjárt le akart állni, szintén a szívatóval tudtam csak életben tartani, bár azzal sem mindig sikerült.

Volt olyan nap is amikor egyáltalán nem sikerült beindítanom sem, másnap pedig egy rúgásra indult, és két hétig semmilyen tünetet sem produkált, minden szuperül működött! Mikor meguntam a jólműködöm-rosszulműködöm-nemműködöm időszakok váltakozását elvittem a szervizbe (még garanciális volt a motor), ahol azt mondták, hogy a tirisztor volt hibás, azt cserélték ki. A motor 3-4 hétig jól működött, majd ismét a szokásos hibajelenségek. Mindez több mint tíz éve történt, azóta már próbálták autószerelők, autóvillamossági szerelők, barátok, ismerősök megkeresni a hiba okát, de semmi eredmény.

Sajnos a legközelebbi motorszerviz hozzánk 40 km-re van, de oda el sem merek indulni, mert már városon belül is megtörtént, hogy felpakoltuk a motort az utánfutóra, a villamossági szerelőnél levettük, majd hülyének nézett, amikor 20-25-ször is egymásután egy rúgásra indult a gép.

Tanácstalan vagyok, nem tudom, hogy a gyújtásnál, vagy az üzemanyag ellátásnál lehet a probléma, vagy esetleg egész más. Szikra van mindig, de általában nagyon halvány, még akkor is, amikor egyébként a "jól működöm" időszakban van a motor. A porlasztóban a szívatónál van egy kis gumi tömítés az alján, ami a szívató többszöri ráhúzására mindig kiesik, már próbáltam beragasztani, de egy idő után mindig megadja magát, ez közrejátszhat esetleg? Vagy kimondottan az elektromos gyújtás a ludas a dologban? Annak melyik része, esetleg megint a tirisztor (vagy már először sem azzal volt a hiba)?

Bármilyen segítséget, észrevételt, tanácsot nagyon szívesen fogadok, mert kb. 6-8 éve alig ülök rá a motorra, mert legszívesebben beborítanám az árokba, amikor elkezdi a döglődését. Kidobni sajnálom, mert nagyon jó állapotban van (gondolhatja, kb. 5000 km van a 13 éves motorban), eladni és használni pedig nem tudom.

Megértem elkeseredését, hiszen 13 év nagy idő. Másfelől viszont újabb bizonyítékát láthatjuk annak a nagyszerű dolognak, hogy létezik az örök szerelem. A helyében már biztos sokan feladták volna a küzdelmet, és új partner után néztek volna, de ön nem.

Rátérve a jelenségre, levele első részében a szivatóval való játszadozást említette, ami abszolút porlasztó problémára utaló jel. Ebből arra következtetnék, hogy el van dugulva a porlasztó alapjárati rendszere, tehát egy alapos porlasztó tisztítást javasolnék.

Ezt a véleményemet fenntartom, bár a probléma összetett kell, hogy legyen, mivel levele szerint a tirisztor cseréje, még ha ideiglenesen is, de megoldotta a problémát. A tirisztor képes érdekes jelenségeket produkálni, pl. csak alapjáraton működik, vagy csak ott nem. Viszont ezen nem segítene a szivató húzogatása.

A gyújtásrendszeren belül hibás lehet még a jeladó, a gyújtótekercs, sőt a lendkerék mágnes is. A jeladó és a gyújtótekercs állapotát ellenőrizni tudja egy ellenállás mérő segítségével. A gyújtótekercs ellenállása 500 - 700 Ohm, míg a jeladó ellenállása 30 Ohm kell, hogy legyen. Amennyiben egy darab le van törve, vagy pedig esetlegesen meg van repedve a lendkerék mágnese, az is előidézhet gyújtásproblémát.

Házilagos tesztként azt tudom javasolni, hogy egy másik, hasonló Simsonról rakják át a komplett gyújtást, vagy annak alkatrészeit és próbálják ki, hogy akkor tökéletesen működik-e a motor.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.