SR 125 kánikula üzemmódban

2003.09.18. 13:06
Van egy 1991-es évjáratú Yamaha SR 125-ösöm. A problémám az, hogy sokszor leáll a motor alapjáraton, amikor épp megállok valahol (pl. piros lámpánál)de nem mindig csinálja ezt.

 
   
   

Van, amikor már elindulás után pár perccel is jelentkezik, valamikor pedig túlmelegedett motornál (nemrég gyűrűcserés volt, de már be kellett járatódnia). Ja és néha durran is a kipufogó, miután leállt. Minden átmenet nélkül áll le, nem úgy, hogy elkezd lassulni az alapjárat, és előbb-utóbb leáll, hanem ahogy megállok, azonnal leáll a motor is. (általában még mielőtt kiveszem a sebességből).

Mennyire hajlamos az SR a túlmelegedésre? (tapasztalatom szerint 30 fok körül már nem bírja a hosszabb távot). Hűvösben úgy érzem, sokkal jobban bírja a tempót.

Az akkumulátor egyébként már elég gyenge, ettől előfordulhat-e a hirtelen leállás? 1 hét garázsban állás után egyébként már nem is nagyon akar beindulni.

A mostanában tapasztalható nyári nagy melegben nem csak az SR, hanem minden levegőhűtésű motor hajlamos a túlmelegedésre, főleg a városi araszolásban. Sőt, ha egész pontosan akarunk fogalmazni, akkor a vízhűtéses motorok is túlmelegednek ebben a nagy melegben, csak a jobb hatásfokú hűtés miatt nem annyira számottevő ez a túlmelegedés. A gyenge akkumulátornak nincs köze a leállásokhoz, viszont véleményem szerint a porlasztónak annál több.

A nagy meleg és a forró levegő hatására dúsabb lesz a keverék, tehát túl sok üzemanyagot kap a motor, melyet alacsony fordulaton nem tud elégetni, ezért leáll. Az SR - nél, illetve egyhengeres társainál hangsúlyosabban jelentkezik ez a probléma, mint a több hengeres motoroknál, mivel azok a kiegyensúlyozottabb járás miatt könnyebben legyőzik ezt a problémát. Megoldást jelenthet a problémára a porlasztó átállítása "kánikula üzemmódba", vagyis kicsit el kell szegényíteni a benzin-levegő keveréket.

A másik megoldás kicsit balesetveszélyesebb, gyorsabban kell száguldozni, hogy a menetszél kellő hűtést biztosíthasson a motornak. Feltűnt leveledben, hogy azt írtad, leáll a motor, mielőtt kivennéd sebességből. Ebből akár arra is következtethetnénk, hogy kicsi a motor kuplungjának holtjátéka és nagy melegben a hőtágulás miatt egyszerűen nem emelnek ki a lamellák. Ez is a motor leállásához vezethet.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.