Türelem és kitartás

2003.10.09. 13:34
Üdvözlöm Motordoki. Örülök, hogy megtaláltam ezt az oldalt, mert van egy nagy problémám. Van egy 1971-es Simson Starom. Pár éve menet közben fogta magát és leállt. Elhatároztam, hogy felújítok rajta mindent, amit csak tudok. Új festése lett, és új alkatrészeket vettem hozzá. Összeraktam a csodagépet. Viszont a szikrám nagyon gyenge és ritkás. Magyarul nem indul. Kérdésem tehát, miért gyenge és ritkás a szikra? Esetleg új kondi, gyújtás tekercs vagy komplett gyújtás kellene?

Nagyra tartom, hogy ilyen gondoskodással viseltetsz motorod iránt, és be kell vallanom, nekem egyik kedvenc kismotorom a Star. A probléma megoldása és kíváncsiságom kielégítése szempontjából érdekelt volna, hogy mik voltak az új alkatrészek, amiket a felújításnál kicseréltél.

A nem indulásnak több oka is lehet, de fogadjuk el, hogy kizárólag a gyenge és ritkás szikra okozza a problémát. Amennyiben az eredeti gyújtásrendszer van a motoron, akkor nincs külön gyújtótrafója a motornak, egybe van építve a gyújtótekerccsel. Itt meg kell jegyeznem, meghibásodása gyakori az öreg Star és Schwalbe modelleknél, ezért ezt az alkatrészt érdemes alaposan megvizsgálni.

Ehhez egy ellenállásmérőre lesz szükség. Amennyiben hibás a gyújtótekercs, kizárólag a cseréje oldhatja meg a problémát. Mivel elég nehéz beszerezni manapság ezt az egybeépített tekercs-trafó kombinációt, ezért érdemesebb kicserélni külön korszerűbb gyújtótekercsre és külön gyújtótrafóra.

Ezenkívül javaslom, ellenőrizd a gyújtókábel végeit, mert az elöregedett, oxidálódott kábelvégek is előidézhetik a fent említett problémát. A kondenzátor meghibásodása szintén okozhatja a szikra gyengeségét, de ez a hiba inkább meleg motornál szokott előjönni. A beégett megszakító-érintkezők miatt szintén ki-kimaradozhat a szikra. Ennek a hibának kiküszöbölése kétféle képen történhet, az érintkezők megtisztításával vagy a megszakító cseréjével. Mint láthatjuk a gyújtás aprólékos, mindenre kiterjedő vizsgálata türelmet és kitartást igényel. Én is ezeket kívánom neked hozzá.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.