Két henger, két gyertya - de miért különböző?

2004.04.29. 11:02
Az a nagy bajom, hogy vettem egy 1981-es Yamaha RD 125 DX-et 22 400 km-rel. A gép kéthengeres, két kipufogós, két karburátoros kis gyorsasági. Power szelepes, 5 sebességes, elöl tárcsa hátul pedig dobfékes. Ez így látván nem gond, de a vásárlás után 3 nappal (ahogy szokott lenni) tömegével jöttek a gondok.

Elsőnek azt vettem észre, hogy a bal oldali henger sokkal később melegszik be, mint a jobb és a bal kipufogó gyönyörű, tömör fehér füstöt nyom. Később észre vettem, hogy a gyertyák sem voltak egyformák(NGK, Isolator) sem a vélhető használati idejük.

Persze az aksi teljesen kuka volt, de a gép rúgásra indult! Menet közben észre vettem, hogy első indulásnál nem dolgozik rendesen a power szelep, majd mostanra valami elszállhatott a gyújtásnál, mert 1500-as fordulatnál nagyobbra nem képes (alapjárat), le akar fulladni. Remélem, tudsz segíteni, hogy ezek a bajok mitől lehetnek?

A motor életkora, futásteljesítménye, műszaki állapota (felemás gyertyák) alapján javasolnék egy teljes átvizsgálást, akár szakműhely igénybevételével is! Elsőként egy általános szervizt, amit minden motorvásárlás után javasolni szoktam. Esetünkben (2T) váltóolaj-csere, gyertyacsere, légszűrő tisztítás vagy csere. Ezt kiegészíteném egy kompresszió méréssel, mely sok mindent elárul a motor állapotáról.

A megtett 22400 km egy kétütemű (sport)motor életében azt jelentheti, eljött a motorgenerál ideje. Természetesen ez függ a használattól és az eddig végzett állapotjavító beavatkozásoktól. Amennyiben viszont a nyomásmérő 10 bar alatti értékeket mutat, akkor el kell kezdeni barátkozni a motorfelújítás gondolatával.

Nézzük a konkrét problémákat:
A bal oldali henger későbbi melegedésének oka szerintem az, hogy a bal oldali henger később indul be. Ez visszavezethető a hidegindító rendszer hibájára, illetve a hengerben uralkodó nyomáshiányra. A "gyönyörű tömör fehér füst" oka pedig az elégő olaj, mely nagy valószínűséggel a főtengely szimmeringen keresztül kerül a forgattyúsházba.

(Amennyiben nem keveréket kell a motorba tankolni, hanem külön olajpumpa gondoskodik a keverékképzésről, elképzelhető, hogy az elkoszolódott porlasztó miatt kevés benzint kap a motor, viszont az olajpumpa nyomja a megfelelő mennyiségű olajat, tehát jóval sűrűbb keverék kerül abba a hengerbe, és ez okozza a füstölést.) A gyertyákat, mint már említettem, azonnal ki kell cserélni egyformákra.

Az, ha a motor fordulatszáma nem képes 1500 RPM fölé emelkedni és le akar fulladni, valóban lehet a gyújtás hibája, de emellett legalább annyira - ha nem jobban - lehet porlasztó probléma is, illetve én gyanakodnék a teljesen kikészült és funkciójukat ellátni nem képes főtengely szimmeringekre is. A Power szelep teljesen zárt állapotában is magasabb fordulatszám elérésére képes a motor, mint 1500, tehát nem erre gyanakodnék elsőként.

Esetünkben célravezetőnek tartanám egy szakműhely felkeresését, legalább egy állapotfelmérés céljából, mivel nekik rendelkezésükre állnak olyan műszerek, melyek segítségével gyorsan meg tudják állapítani a hiba okát! Amennyiben az otthoni, saját kezű feltárás mellett döntesz, javaslom a fenti általános szervizt, egészítsd ki egy nagyon alapos porlasztó tisztítással!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.