Eliminátor zörgések
Először is gratulálok a rovathoz, mert nagyon korrekt és nagyon ritka, hogy valaki ebben az országban a tudását, megtapasztalásait nem féltve őrzi, hanem közkinccsé teszi. Én ez év elejétől olvasgatom (többször végigmenve a cikkarchívumon is) az összes itt megjelent írásokat, válaszaidat. A fontosabbakat txt file-ba kimentve tanulgatom. Most érkezett el az a pillanat, amikor én is megkérdeznék néhány dolgot.
A motorvas: 1988-as gyártású, 2000-ben behozott Kawasaki Eliminátor EL 250. 250 cm 3-es, 21500 km óra állással. Egy hónapja sikerült megvennem egy jó nevű motorkereskedésben, nevezetesen a Red-Baron törökbálinti üzletében. A motorral nagyon meg vagyok elégedve, eddig semmi baj nincs vele, minden jól működik rajta, de engem zavar egy állandó lánccsörgés szerű hang, ami mindig hallható.
Nekem olyan, mintha vezérműlánc lenne. Eddig hozzáértő fülek azt mondták, hogy ez semmi, ez Kawa hang, ne foglalkozzak vele. De tegnap egy hivatásos motorkerékpárszerelő (nem is kértem hogy hallgassa) mellékesen megjegyezte, hogy csörög a himbasorom. Nem veszélyes, szerinte is elmegy még sokáig. Egyben felajánlott olcsón megvételre 2 db eredeti Kawasaki vezérműtengelyt és himbákat, amely alkatrészek neki éppen vannak. Azt szeretném megtudakolni, hogy érdemes-e megvennem az alkatrészeket, még ha most nem is nyúlnánk a motorhoz, de egy későbbi alkalomra, esetleg a majdani motorgenerálra gondolván elfér otthon ? A motort hosszú távra akarom megtartani.
Azt olvastam több dokumentumban, hogy ez a motor 6000 fordulat fölött adja igazán magát. Nos kb. 1000 km-t tettem bele egy hónap alatt, de még alig forgattam e fölé a fordulattartomány fölé. Szinte 4-5000-es fordulattal járok. Nem vagyok már fiatal, én nem szeretem pörgetni a motorokat.
Kérdésem: Nem káros-e az állandó 6000 alatti fordulatszám, esetleg időnként iktassak be egy-egy rövidebb távot 8-9000-rel, vagy többel?
Az óra által mutatott 21500 km nem tűnik nagyon soknak, de ezt egy messze földről érkezett jármű esetében értelemszerűen nem szabad készpénznek venni. Józan paraszti ésszel átgondolva ez évi 3,600 km, ami valljuk be, elég kevésnek tűnik. Ehhez hozzájön a kisköbcentiből adódó kényszer, mármint hogy magasabb fordulatszámon megy igazán jól a gép, amennyiben teljesítményt, vagy elfogadható utazósebességet szeretnénk előcsalni a motorból.
Fentieket figyelembe véve, azt mondom, természetes egy kis csörgő-zörgő lánchang. A zörejeket természetesen hallani kellene, hogy 100%-osan be lehessen azonosítani a zajforrást, de látatlanban, pontosabban hallatlanban azt mondanám, vezérműlánc, vezetősín, szelephézag, esetleg túlzottan megkopott vezérműtengely. Bevallom férfiasan, speciel 250 - es Eliminatort nem szedtem szét, de szerintem ugyan az a blokk van benne, mint a ZZR 250-ben. Abban pedig nincs himbasor, hanem a vezérműtengely direktbe nyomja a szelepet, egy szeleptőke közbeiktatásával. Tehát, saját információimra támaszkodva azt mondom, ne vedd meg a himbasort, mivel azt az életbe nem tudod beépíteni a motorba.
A vásárlás helyett javasolnék egy szelephézag ellenőrzést és szükség szerinti állítást! Egy füst alatt elvégezhető a vezérműtengelyek állapotának ellenőrzése, a vezetősínek állapotának ellenőrzése és egy vezérműlánc-feszítés is.
Az állandó 6,000 alatti motorozás abszolút nem káros a motornak, sőt megnöveli az élettartamot. Egyetlen negatív hatása, hogy a kipufogóban intenzívebben rakódnak le az égéstermékek, de ezt a problémát kiiktathatod, ha néha természetes körülmények között (autópálya, teligáz kb: 5-10 km-ig) kiégeted a kipufogórendszert.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.