Kilométerenként 1 Ft

2002.04.09. 13:13
Egy jó minőségű láncgarnitúrával, megfelelő ápolással és az extrém használat kizárásával akár 35-40,000 km-t is el lehet motorozni.
 
   
   

Vettem egy 92-es évjáratú Honda CBR 1000F-et. A kérdésem a következő a láncnak milyen feszesnek kell lennie, mert szerintem már utánállítást igényelne.
Másik kérdésem, hogy milyen láncot javasolsz, ha le kellene cserélni, és körülbelül mennyibe kerülne a lánc, első-hátsó lánckerék. Azért kérdezem, mert már egy-két helyen megérdeklődtem az árakat és nagyon nagyok az eltérések.


Nagyon pozitív, mint a leveledből kiderült, hogy nem is gondolsz a megnyúlt lánc magában való cseréjére, hanem a lánc lánckerékszett együttes cseréjét fontolgatod. Ennek helyességét és szükségességét már több írásomban is kifejtettem. A lánc-lánckerék szett olyan alkatrészei a motornak, melyen lehet spórolni, de véleményem szerint nem érdemes.

Lehet csináltatni lánckerekeket és vásárolni olcsóbb -tegyük hozzá általában ezzel arányosan gyengébb minőségű- láncot, de ennek egyetlen elfogadható magyarázata a pénzhiány lehet. Ha teheted, inkább vásárolj jó minőségű láncot és lánckerék szettet, noha ez természetesen drágább lesz. Egy jó minőségű szettel, megfelelő ápolással és az extrém használat kizárásával akár 35-40,000 km-t is el lehet motorozni. Egy ilyen jó minőségű láncszett ára kb. kilométerenként 1 Ft.

Gyártók közül az általad is felsoroltakat ajánlanám (D.I.D, RK). A hazai forgalomban leginkább elterjedt motorkerékpár gyertyák az NGK és a Nippon-Denso. Természetesen a többi gyújtógyertya gyártó cég (BERU, Champion, BOSCH, stb) is szerepelteti palettáján a motorkerékpárokhoz való gyertyákat, de én mégis az NGK-t ajánlanám. A Honda CBR 1000F-hez a BPR9EA-9 gyertya való.

A vezérműlánc zörgését nyugodtan nevezhetjük a típus hibájának. A zörgést természetesen a lánc produkálja, de önhibáján kívül. Ugyanis az automata vezérműlánc-feszítő mondja fel a szolgálatot. Ez egy egyedi megoldású feszítő, ahol a feszítést rugó, dugattyú és olaj együttesen végzi. A megkopott dugattyú elengedi az olajnyomást, és ez által meghiúsul a feszítés. A lánc pedig egyre jobban zörög. Én hallottam már borzasztóan csörgő vezérműláncú CBR 1000-et, ami ment, de azért jegyezzük meg ez nem vitamin a motornak. Tanácsom, ha teheted, cseréld ki minél előbb!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.