Téli motorozás

2004.12.07. 12:59
Ismerőseim közül többen nem tartanak normálisnak, mert télen is motorozni szeretnék. Lehet, hogy igazuk van, de én nem tudok meglenni motorozás nélkül. Viszont van most egy problémám.

Tavaly vettem egy 96-os Kawasaki ZZR 400-as japán belpiaci gépet. Eddig nagyon meg vagyok elégedve vele, viszont most, hogy bejöttek a mínuszok, több probléma is előjött:
Könnyen indul, és rövid járatás után a szivatót visszatolva felveszi a kellő fordulatszámot is (ez még nem baj). Viszont mivel vidékről járok fel pestre dolgozni minden munkanap, mire beérek pestre, annyira visszahűl, hogy ha megállok (pl. a pirosnál), akkor leáll a gép. Az alapjáratot felemeltem kb. 2200-ra, de nem segített. A nyári 95-ös benzin helyett 98-ast tankolva kicsit jobb lett, de így is le szokott állni.

Azt nem tudom, hogy van-e termosztát a hűtőrendszerben, mert ha van, akkor szerintem nem szabadna ennyire visszahűlnie. A kereskedőnél, ahol vettem azt mondták, hogy mivel sportmotorról van szó csoda, hogy egyáltalán beindul, mert nem a mínuszokra van kitalálva.

Azt érdemes kipróbálni, hogy letakarom a hűtőt a menetszéltől? Ha túlmelegedne úgy is van egy hűtőventilátor a túloldalon, vagy csak kárt okozok vele? Esetleg a porlasztónál a benzin-levegő arányt kéne módosítani? Kérlek, ha van valami megoldás, vagy plusz ötleted írd meg.

Öröm olvasni egy ilyen elszánt motoros levelét és remélem, segítségedre lehetek abban, hogy a téli motorozásod minél zökkenő mentesebb lehessen! Szóval olyan nincs, hogy egy sportmotor ne indulna be azért, mert hideg van. Az tény, hogy a sportmotorok hűtője úgy van méretezve, hogy a nagy nyári melegben intenzív igénybevételnél és a városi töcögésnél is biztosítani tudja a kellő hűtést. Ebből következik, hogy a téli hidegekben előfordulhat a motor túlhűtött állapota.

Mivel nem vagy 100%-ig biztos abban, van-e termosztát a motorban ezért javaslom ezt ellenőrizd elsőként! Amennyiben nincs, vagy nem zár, pótold, vagy cseréld ki, ez enyhíteni fog a problémán!

A versenymotorokon nincs hűtőventillátor (az is súly és hibaforrás), hanem a hűtő van úgy méretezve, hogy az a legmelegebb időben is biztosítsa a motor megfelelő hűtését. Ha viszont nincs olyan meleg, akkor a nagy hűtőfelület miatt túlhűtött lesz a motor. Pontosabban túlhűtött lenne, de ezt megelőzendő leragasztják a hűtőfelület egy részét.

Le szokták takarni a hűtőt autóknál is, hogy hamarabb elérjék az üzemi hőfokot és ezáltal hamarabb fűtsön. Ezt tudom javasolni neked is, a "Duck Tape" szalag kibírja az időjárás viszontagságait, csak tavasszal ne felejtsd majd el levenni! A benzin - levegő keveréket ne állítsd el, és az alapjáratot is nyugodtan vedd vissza, maximum a shubertűt emeld feljebb egy fokkal, amennyiben úgy érzed a motor nem dolgozik olyan szépen középtartományban.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.