Postásmotor csökkentett gondozásigénnyel

2002.04.23. 09:39
Az SR 125 tényleg megbízható motor, nem véletlen rendszeresítette a Posta is ezt a modellt, és nem véletlen, hogy a motoros futárok egyik közkedvelt munkaeszköze.
 
   
   

Mindig olvasom a rovatot és látom, hogy mindenkinek tartalmasan válaszolsz. Nekem van egy 1988-as Yamaha SR-125-öm. Tavaly vettem a paripát, és csak annyit tudok róla, hogy megbízható. Többet nem, hiába keresek adatokat. 37000 km van benne, 2.7-et fogyaszt (általában 60-as tempó),és a vége úgy 85-90 km/h (70-80 utazó sebesség). Arra lennék kíváncsi, hogy jók-e ezek az adatok, mert nem tudtam másikkal összehasonlítani. Másik kérdésem pedig, hogy lehetne-e a motoron valahogy erősíteni (komolyabb belenyúlás nélkül), mert 60-tól már nem igazán gyorsul (teherautó előzés).

Az SR 125 tényleg megbízható motor, nem véletlen rendszeresítette a Posta is ezt a modellt és nem véletlen, hogy a motoros futárok egyik közkedvelt munkaeszköze. Strapabíró, kis fogyasztású és nyugodtan mondhatjuk, hogy csökkentett gondozásigényű. Ezen jó tulajdonságokat ellensúlyozandó, egy kisportolt 125-ös MZ simán lépést tart vele.

Az általad írt fogyasztási adat helytálló, bár ez természetesen függ a használattól. A motor teljesítménye 12 LE, a végsebesség pedig 110 km/h körülire tehető. A kilométeróra számlálója által mutatott 37,000 km nem kevés egy 125-ös motor életében.

A vázolt menettulajdonságok kissé elmaradnak az elvárhatótól, de ebben része lehet a megtett 37,000 km-nek. Teljesítménynövelés helyett a motorfelújítást javasolnám. Egy henger-hengerfej felújítás az elvárható értékre növelhetné a motor teljesítményét. Természetesen a felújítás alkalmával cserélni kell az egyéb elhasználódott alkatrészeket is.

 
   
   

Egy TZR 250 3XV '91-es motorom van. A probléma a következő: Kisebb sebességnél (70km/h) motor- vagy elsőfék használatakor a motor kígyózik, billeg. Nagyobb sebességnél ezt elengedett kormánnyal sem érezni. A billegés periódusa 2-4 mp, tehát nem kiegyensúlyozatlanság az oka. Kb. fél méter szélesen "szlalomozok".
Valami az első felfüggesztéssel lehet, mert a hátsó gumi és a lengőkar-csapágy vadiúj, csavarok, anyák meghúzva, nem lóg semmi. Nem érzem, hogy a kormánycsapágy lógna. Az első gumi kopott, de nem mondanám borzasztónak, talán határeset. Azért kellemetlen a dolog, mert kanyarodás közben is érzem. A kígyózás nem észlelhető gyorsításkor.


Az általad leírt "kígyózás" kiváltó oka lehet egy adott hiba, vagy több apróbb hiba összetett eredménye. Mivel azt írod, hogy mind a kormánycsapágy, mind a lengővilla csapágyazása kifogástalan (itt feltételezem nem csak nem lóg, de nem is szorulnak a csapágyak), ezért a legkézenfekvőbb hibaforrás a váz görbesége lehet.
Érdemes ellenőrizned még az első teleszkópok és a villahíd állapotát (egyenességét). Egyszerűbb részhibaforrásként pedig az, hogy a hátsó kerék nem fut spurban az elsővel, mely lehet egy rosszul sikerült láncfeszesség beállítás eredménye is. A kopott első gumi természetesen nem vitamin a nagytempóval való motorozáshoz, de önmagában nem produkál ilyen jelenséget.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.