Jet kittet a motorba!

2005.02.03. 09:50
Feltettem egy Yoshimura kipufogó rendszert, valamint egy sportlégszűrőt, melytől természetesen megváltoztak a motor paraméterei. Alsó fordulatszám tartományban erősebb lett, fent viszont kifogy a szuflából. Közben megjött a Dyno szett, melynek a leírásában a következők szerepelnek a légszűrőház fedél levétele, membrán rugó csere után a főfúvókára vonatkozóan: 3000 alatt 150, 3000-6000 között 146, 6000 felett 142.

A gyári 130-as. A fúvókatűt 5000 alatt felülről a harmadik, 5000 felett a második rovátkába kell tenni. Kérdésem az, hogy hol kezdjem a fúvókázást, melyik fúvókát alkalmazzam, melyikkel lesz optimális a keverék, valamint magasabb fordulathoz valóban a kisebb főfúvóka kell? Érdekes, hogy ha a légszűrő fedél a helyén maradna, a fúvókák fenti sorrendje a következő lenne:124, 120, 116, az eredeti 130-as. Hogy van ez?

A kipufogó és a levegőszűrő megváltoztatása természetszerűleg maga után vonja a porlasztó állítást. Az említett Dyno jetkitt hasznos és egyben érdekes dolog. Ennek vannak különböző fokozatai, Stage 1; Stage 2; Stage 3; attól függően, hogy mi lett a motoron változtatva. Kipufogó végdob, vagy komplett rendszer, levegőszűrő betét, vagy komplett sportlégszűrő.

A Dyno jetkitt remek alapot biztosít, de ha belegondolunk teljesen elképzelhetetlen, hogy ugyanaz a beállítás kelljen egy Yoshimura, egy Supertrapp, vagy egy Akrapovic rendszerhez, ezért nem kerülhetjük el a motorhoz történő finom beállítást. Leveled elején sportlégszűrőt említesz, majd a levegőszűrő fedelének levételét, tehát feltételezhetjük, hogy levegőszűrő betétet cseréltél. Kicsit értetlenül állok a " főfúvúkára vonatkozó leírás" előtt mivel abból egyet választhatsz.

Eleve soknak tűnik számomra az említett fúvókák száma. Ennyi fúvókát adtak volna a kitthez??? (150; 146; 142; 124; 120; 116;) Az "utcára árusított kittek egyik legfontosabb tulajdonsága a gyors és házilag elvégezhető installálás lenne, anélkül, hogy nekünk kelljen választanunk a lehetséges 6 fúvóka közül. A főfúvóka méretének meghatározása függ a levegőszűrőtől (az időjárástól) és az elérni kívánt fordulatszámtól. Minél magasabb a fordulatszám, annál nagyobb a beáramló levegő sebessége és minél nagyobb a levegő sebessége, annál több üzemanyagot képes kirántani a fúvókán keresztül.

Természetesen ennek határt szab a fúvóka keresztmetszete, viszont a levegő sebességét befolyásolja a levegőszűrő fojtása. Több ízben találkoztam olyan esettel, hogy a sportlégszűrő felhelyezése után kisebb főfúvókát kellett tenni a motorba. Feltételezhetően a felgyorsult levegő túl sok üzemanyagot szállított, az eredeti fúvókával viszont a fordulatszám nem emelkedett meg. Ha megemelkedett volna és a végfordulatszámnál el tudta volna égetni ezt a megnövekedett mennyiséget (teljesen nyitott fojtószelep és tű), akkor a középtartományban lehetett volna javítani a súbertű pozicionálásával. A főfúvóka méretét a legnagyobb fordulathoz és a teljesen nyitott állapothoz kell beállítani!

Az maximális teljesítménynövekedés érdekében javaslom szakműhely felkeresését, mivel komoly áldozatokat hozol a motor teljesítményének növekedéséért és a siker záloga a tökéletes beállítás! Ezt pedig 100%-osan csak fékpadon lehet elérni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.