B-s vagy N-es

2005.02.22. 10:49
Egy 1990-es Simsonom van. Nagyon szép megkímélt, és a következőket szeretném kérdezni. Szépen megy, erős is, de 50-nél jobban nem igazán megy. A beállítások jók, van kompresszió-mérőm, 4-5 berúgás után 12,5 bar nyomást mutat.

Úgy hallottam, hogy az NDK-ban gyártottak olyan Szimókat Magyarországra, amik nem is mentek 50-nél jobban. Igaz ez? Az én mocim S 51 1C1H. És állítólag a H jelenti ezt, hogy ide készült. A másik kérdésem az, hogy menet közben kicsit zörög a motor, nincs az a szép puha Simson hangja, amit kívülről szoktam hallani néhány Szimónál. 11ezer km van benne, érdemes-e ezért felújítani, ilyen kompresszió mellett?

A képről ítélve a motor S51B típusú, ami azt jelenti, hogy nincs benne fojtás. A fojtott modell az N jelzésű. A mért nyomásérték megfelelő, tehát ez önmagában nem indokolná a felújítást. Meg kell viszont vizsgálni a menetközben hallható, csörgő - zörgő hangok forrását és mértékét, ami lehet főtengelycsapágy, csapszeg, váltócsapágy, a kuplungot meghajtó fogaskerékpár. Amennyiben ezek a hangok nagyon erősek, javaslom az említett alkatrészek vizsgálatát és esetleges cseréjét! Ez esetben viszont célszerű elvégezni a motorfelújítást is, figyelembe véve a futásteljesítményt és azt, hogy a motorblokkot úgy is szét kell szedni.

A végsebesség-csökkenés oka lehet a lerakódott égéstermékek következtében eltömődött kipufogórendszer, ami komoly fojtást képezhet. Javaslom, tisztítsd ki, vagy cseréld le a komplett kipufogó rendszert, ez mindenképp javítja a motor teljesítményét és a végsebességét is! A kipufogó vége eltávolítható, annak levétele után egyből látszik, milyen mennyiségű lerakódás van a kipufogódob hátsó szakaszának belsejében, valamint árulkodó jel lehet a kipufogó súlya is.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.