Elfogy az erő

2005.03.01. 13:26
1986-os Aprilia ETX 125 Tuaregem van, és az a problémám vele, hogy nem bírja a 6-ik sebességet. Minden sebességi fokozatban felpörög szépen 9ezerig, de 5-6-ban már nem olyan intenzitással. Sőt hatodikban lassan esik vissza a fordulat, hiába húzom a gázt. Talán csak az 5-ben elért sebességet tudja tartani. Új a dugó, a hajtókar, a kipufogó nem dugult. Egy nyitott dob van hátul. Power-szelep működik. Lehet, hogy a nyitott dobot nem szereti, vagy esetleg nagyobb fúvóka kellene?

Ha nyitott kipufogórendszer van a motoron, akkor természetes módon megváltozik a motor karakterisztikája. Hogy ez milyen mértékben és milyen irányban történik, alapvetően a kipufogó méretezésétől függ. Természetesen befolyásoló tényező a motor beállítása is, mivel ennek teljesen összhangban kell lennie a motoron lévő rendszerrel.

Minden belsőégésű motor teljesítményében fontos szerepet játszik a kipufogórendszer, de ez hatványozottan vonatkozik a kétüteműekre, mivel ott az a lelke a motornak. Igaz kipufogó és kipufogó között is rengeteg különbség van, mivel nem mindegy, hogy az a cső nyomatékos, vagy forgós. Elképzelhető, hogy egy nagyon forgós cső került a motorodra, ami viszont nem ad kellőnyomatékot, a teljesítményt, csak magas fordulaton képes leadni a motor, viszont ezt a fordulatot nem tudja elérni a nagyobb fokozatokban.

Ennek orvoslása történhet az áttétel megváltoztatásával. Egy rövidebb áttétel segítségével (elől kisebb, vagy hátul nagyobb lánckerék) elérhetjük, hogy a motor könnyebben vegye ezt az akadályt és ezáltal képes lesz elérni az ideális fordulatszámot. Hiába teszünk fel egy olyan kipufogót, amivel a motor képes lenne forogni 13 000-at percenként, ha az áttétel miatt ezt kizárólag 1-es, 2-es fokozatban tudja elérni, tehát az áttételt is szinkronba kell hozni. Említetted, hogy új a dugattyú, a hajtókar, stb.

Ettől függetlenül javaslom, mérd meg a motor kompresszióját! A kopott, rosszul illesztett motoroknál szokott még hasonló jelenség előfordulni, mikor az erőtlenség nem az áttétel hosszából, hanem a motorban uralkodó nyomás gyengeségéből fakad.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.