Nem fut a Run

2005.04.12. 09:58
Két hónapja vásároltam egy 15 éves Suzuki Run robogót. Az eladó azt mondta, hogy most lett felújítva. Hengerfúrás, új dugó stb. A főtengelyhez nem nyúltak. Keveset mentem vele, kb 120 km-t, és megszorult a motorja.

Valószínüleg nem kapott elég olajat. Természetesen az olajtartály tele volt. Kérdésem: milyen elven működik az automata olajozás, hol van az olajszivattyú, az milyen elven működik, hogy jut bele az olaj a motorba, és végül mi történik, ha kiiktatom a szivattyút és az olajat a benzinbe öntöm?
A másik kérdésem a benzincsappal kapcsolatos. A csap és az úszóház közti csövet lehúztam az úszóházról és a benzin szabadon kifolyt a tankból. Ez üzemszerű? Szerintem sokat fogyasztott a 120 km alatt. Milyen elven működik az automata benzincsap?

Ez valóban kellemetlen, és nem is biztos, hogy a kenés az oka a motor megragadásának. Az tény, hogy a gyári különolajzás nem ad lehetőséget a keverési arány megváltoztatására és ez nem mindig előnyös. A bejáratás alatt érdemes sűrűbb (1:30) keveréket használni a jobb kenés érdekében. A kölönolajzás - mely egy szivattyú segítségével a szívócsőbe, vagy a porlasztóba juttatja a kenőolajat - könnyen kiiktatható. Elég, ha kifogyasztod a rendszerből az olajat, vagy ledugózod a kenőcső helyét és ezután keveréket tankolsz a motorba.

De térjünk vissza a megragadásra! Ennek, a kenésen kívül oka lehet a túl szoros illesztés, a rossz minőségű utángyártott dugattyú (természetesen nem minden utángyártott dugattyú minősége rossz), a nem megfelelő bemelegítés, a kevés üzemanyag, stb. A bejáratás ideje alatt érdemes a porlasztóbeállításon is módosítani. Feljebb emelni a tűt és egy kicsit rányitni a keverékcsavarra.

A vákuumos benzincsap működése roppant egyszerű. A szívócsőben működés közben fellépő vákuum nyitja ki a benzincsap membránját, és ezáltal tud lefolyni az üzemanyag a porlasztóba. Amennyiben álló motornál is folyik a benzincsap, akkor az nem működik rendesen, javítani, vagy cserélni kell!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.