Nem indul a Gilera

2006.02.23. 09:56
Most, hogy újra fellendülőben a motor doki rovat, írok megint, hátha ezúttal kapok választ az én problémámra is.

Adott egy Gilera RC 600-as motor, 91-es évjárat, amit átépítettem/felújítottam teljesen. Az átépítés a supermotósításon kivül a blokkot annyiban érintette, hogy kapott egy önindító motort is (teljesen gyárit). Ám nem fenékig tejfel a dolog, ugyanis az önindítóról nagyon nehezen indul, mintha az akksi le lenne merülve. Csak küzd, alig forgatja, holott már párhuzamosan volt rákötve 2 db csontra töltött 72 Ah-s aksi. Szétszedtem az önindító motort, teljesen hibátlanak tünt a csapágyazás és a bolygó műve, elvittem elektronikai laborba, hogy kimérjék, van-e szakadás benne, de semmi, teljesen hibátlan. A motor blokk szintúgy. Ha már jár, akkor könnyen veszi a fordulatot, és nincs súrlódó hangja sem. A bendixet is néztem de nekem semmi rendellenes nem tűnt szembe. A motor újra lett szinterezve, és elöször azt hittem nem kap elég testet. Vezettem neki az akksitól közvetlen negatívot is, de így sem javult a helyzet. A dolog pikantériája, hogy iszonyatosan forrósodnak a kábelek és az önindítómotor, míg küzd. Tehát sokat vesz fel nagyon.

Hallottam olyat is, hogy ennek nem is kell jobban forgatnia, mert egy fordulásra röffennie kellene, és lehet a karburátorom van elállítva, amiben lehet valami, mert a gyertya elég fekete. Dekompresszor csak berugáshoz van (az is automata), szivatóval sem könyebb a helyzet, se anélkül, a legjobban fél szivatóval hajlandó indulni.

Próbáltam az általad megadott képeket megnézni, hátha segítenek rájönni a hiba forrására, de mivel ez nem sikerült, ezért picit bosszúsan elképzeltem, hogy a jobbos combod egy laza tíz centivel izmosabb, a sok rugdosástól. De félretéve a viccet, egyszer már én is találkoztam hasonló problémával, szintén egy olasz motorkerékpárnál. Annál a modellnél az generálta a katasztrofális indítást, hogy a motor gazdája az általam is kedvelt köbcenti tuninggal szerzett néhány ajándék lóerőt. (Nagyobb köbcentis hengert szerelt a motorra). Ebben az esetben, sajnos az önindító teljesítménye már nem volt elegendő a megváltozott paraméterekhez, volt egy gyenge próbálkozás, egy nagyobb teljesítményű akkumulátorral, de az önindító elfüstölése, végérvényesen megoldotta az önindítási problémákat, így maradt a berúgó.

Említetted, hogy a blokkot felújítottad, ezért felmerült bennem a kérdés, hogy a hengerfej síkoláskor esetleg egy picivel többet sikerült levenni belőle, így a kompresszió viszony változása okozhatja ezt a problémát. Viszont ha abból indulunk ki, hogy minden maradt az eredeti, akkor máshol kell keresni a hibát. Jó lenne tudni, hogy az önindító vizsgálatakor a szakműhely végzett-e teljesítmény mérést próbapadon, vagy a szakvélemény, csak az általános vizsgálatok eredményét tükrözte (menetzárlat kizárva, szénkefék megfelelő érintkezése, mérete)stb...

Ha biztosan kizárhatjuk az önindító hibáját, akkor jönnek, a specifikusan típusra vonatkozó tennivalók. Ennél a típusnál, az önindító pajzsa, négy csavarral van lehúzatva a forgattyúsházra, ezért, ha túlságosan meghúzod a pajzs csavarjait, akkor, az önindító fogazott tengelye, és a hajtott fogaskerék között a foghézag nullára csökken, így a mechanikus ellenállás többszörösére nő, melyet az önindító képtelen legyőzni. Egyszerű megoldás lehet, ha egy vastagabb tömítést vágsz, a pajzs alá, ezzel megnöveled a foghézagot. Szerintem részletesen átvettük az önindítás témakörét, de ha, valami csoda folytán, ezek után sem tudnál indítani, javasolnám (végső megoldásként), szerelj egy manuális dekompresszor kart a kormányra (pl.Yamaha WR450 széria felszereltség), így kis ráfordítással nagy segítséget kaphatsz indításkor. Sok sikert!

Üdv: Castor

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.