Egy haver szerint

2006.10.05. 10:21

Remélem, tudsz nekem segíteni. Több kérdésem is lenne. Először is mi az, hogy RVFC? Miért jobb ez, mint a többi XL? A másik kérdés egy kicsit összetettebb, ugyanis egyik barátommal már régóta tervezgetjük, hogy veszünk valami 500/600/650-es endurót hobbi célra. De sajnos a környéken nem sokan értenek az ilyen gépekhez, ezért tőled szeretném megkérdezni, hogy mit érdemes venni. Egy haver szerint az XL 500/600 gyenge, hibás konstrukció, a vezérműtengely csak az aluházban forog olajnyomás nélkül. KLR 600/650 van az egyik haveromnak, de nem érzem, hogy szétszakítaná az erő. Az XT 600 olyan, mintha krumplin ülnél. (Szintén a haver szerint.) Szerinte a DR 600/650 az egyetlen megbízható gép ebben az árkategóriában. Melyik van fojtva a vezérlésben és melyik a kipufogóban? Melyik típusnál mire kell figyelni vásárláskor?

Kedves István!

Az RFVC a Honda egyhengeresein a radiálisan elhelyezett négyszelepű égéstér marketing elnevezése. ( Radial Four Valve Combustion Chamber) A négyszelepes hengerfejnek jobbak az áramlástani viszonyai, a töltéscsere jobban, gyorsabban tud lejátszódni. Összességében a motor erősebb lehet.

Nagyon sokan keresnek meg ilyen jellegű levelekkel, hogy melyiket válasszam. Én nem tudom megmondani, hogy te milyen motoron ülnél szívesen és biztos vagyok benne, hogy a haverod, akire olyan sokszor hivatkozol sem tudja. A legfontosabb, hogy te fogsz a motoroddal motorozni, te fogod használni, tehát neked kell kipróbálni, és lehet, hogy teljesen más véleményen leszel, mint a barátod, mert más szempontok alapján ítélsz. Ha elmondanám az én javaslatomat, akkor az az én szempontjaim szerint lenne optimális motor, de lehet, hogy az én szempontjaim, motoros tudásom, motorozási szokásaim köszönő viszonyban sincsenek a tieddel, hiába kényelmes nekem a 45-ös cipő, a te 43-as lábadra nem lesz az.

A felsorolt motorok kb. egy (két?) évtizeddel ezelőtt voltak a kor motorjai, ezek alapján kell megítélni őket. Ha egy mai modellhez vagy egy igazi versenyenduróhoz hasonlítjuk őket, akkor mindegyik elavult, nehéz és gyenge. Ha egymáshoz hasonlítjuk őket, akkor pedig egyik ebben jobb, másik abban. A DR-nek jobb a futóműve, hosszabb a rugóútja és progresszívebb, mint egy XT-nek, de az XT komfortosabb, túrázni jobb, motorja kiforrott, megbízható konstrukció. Az XL, annak ellenére, hogy a vezérműtengely csak szóróolajozást kap (ez nem ritka ezekben a konstrukciójú motorokban, én nem nevezném semmiképpen hibás konstrukciónak), sokat bizonyított és megbízható motor, a megbízhatóságot nem az 50 ezer km-nél is többet futott, szakszerűtlenül javított és karban nem tartott motorokon kell lemérni.

Én azt javasolom, hogy próbálj meg ismeretségi körödben, fórumokon beszélgetni tulajdonosokkal, esetleg próbautat menni ilyen motorokkal. Azt próbáld meg eldönteni, hogy neked melyik lenne megfelelő, neked melyik illik legjobban a stílusodhoz és azokhoz a terepekhez, utakhoz, ahol használni akarod. Azt azonban előre megmondom, hogy olyan motor, ami könnyű, bivalyerős versenyenduró, de igénytelen túramotort is egyben, na olyan nincs. Ahogy olyan sincs, ami mindenkinek megfelel, a haverodnak és neked is. Ha terepre van kiélezve, akkor az aszfalton kell kompromisszumot kötni, ha túramotor, akkor pedig terepen fogsz vele megszenvedni. Mindenki saját maga döntse el, hogy neki mi a fontos. Ha a privát véleményemre vagy kíváncsi a felsorolt motorok közül én az XT-re voksolnék, mert számomra az egy jó kompromisszum. Az ára jó, található sok a piacon, megbízható. De ez nem azt jelenti, hogy neked is ez az ideális.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.