Elmászó szelephézag

2006.10.24. 11:14
Az lenne a problémám, hogy a 1988-as GSX 750F-emen elállítódnak a szelephézagok, ha egy kicsit jobban megterhelem, de nem értem, hogy lehet ez az egyik pillanatról a másikra. Érdekelnének a gyári adatok erre vonatkozóan, hogy mennyinek kell lennie a hézagnak, meg az is, hogy mitől lehet ez?

Kedves István!

Sajnos túl sok jót nem tudok mondani, mert a folytonosan változó szelephézag valami műszaki problémára utal, amelynek kijavítása nem olcsó és nem is egyszerű. A motor gyári szelephézaga a kipufogó szelepnél 0,18-0,23 mm-ig megfelelő, a szívó oldalon pedig 0,08-0,15 mm-ig.

Ha a hézag rövid idő alatt elmegy, akkor vagy a szelepülék verődik be, és emiatt a szeleptányér egyre mélyebbre ül a hengerfejben kialakított szelepfészekben, vagy a szelepszár kezdett nyúlni a fáradás hatására. Sajnos az előbbi tömítetlenséghez, csökkenő kompresszióhoz vezet, az utóbbi meg akár egy szelepszakadáshoz, ami komoly kárt okoz a motorban, akár a henger és dugattyú is megsínyli.

Ha tényleg egyik pillanatról a másikra elmegy a hézag, akkor ne kockáztasd meg a nagyobb motorkárt. Ha azért nem ilyen gyors a változás, akkor javaslatom, hogy állítsd a szelepeket a legnagyobb elfogadható hézagra, és motorozz vele óvatosan és ellenőrizd gyakran. Érzésem szerint a hengerfej felújítása sajnos nincs messze.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.