Téli sztrájk

2006.11.03. 13:37
GSX 750E motorral olyan gond van, hogy hidegen nem indul. Még melegek voltak a reggelek, nem is volt vele ilyen gond. Most, hogy bejött a hidegebb idő, azóta van. Huzamosabb indítózás után, mikor kiveszem a gyertyákat, tök szárazak. A karburátorok csészéjében van benzin. A gyertyákon van szikra. Lemértük a kompressziót, és mindegyikben hat bar van (hidegmotor). Tehát nekem úgy tűnik, hogy valami oknál fogva a motor nem szívja fel a karbikból a benzint. Egyikből sem.

Ezzel a problémával sokan szembesülnek a hideg reggeleken. Általában oda mindenki eljut, hogy az akkumulátor állapota és töltöttsége megfelelő, benzin van benne és a gyújtógyertyán (vagy gyertyákon) is van szikra. De hiába a hosszú indítózás a motor nem indul és a gyertyák szárazak. Ez a probléma a japán belpiacos motorokra még inkább jellemző, de nem ritka az európai piacra gyártott modelleknél sem. A hiba a megváltozott hőmérsékletben keresendő.

Ezeken a motorokon a karburátoron lévő szivató (dúsító) berendezés alapvetően arra van tervezve, hogy melegben a hideg motort elindítsa, és amikor elindult, akkor se dúsuljon annyira túl, hogy ne lehessen vele közlekedni addig, amíg eléri vagy megközelíti az üzemi hőfokot, és a szivatót teljesen vagy félig vissza lehessen nyomni. Ennek feltétele az, hogy ne dúsítson túl, ami egy hideg reggelen még a beinduláshoz sem elegendő.

Amikor a szívócső (bármilyen rövid is) és a hengerfejben lévő szívócsatorna is nagyon hideg, a tüzelőanyag lecsapódik a falán, és valóban nem jut be az égéstérbe, vagy nem annyi jut be, ami gyulladóképes keveréket alkot. További probléma lehet az is, hogy a karburátorok torka a párolgás miatt jegesedik, noha ez inkább a beindult motornál jelent problémát, ugyanis nem lesz üresjárat, lefullad a motor.

A hidegindítási probléma megoldása típusonként eltérő lehet, de általánosságban az alapjárati (idle jet) fúvóka eggyel nagyobbra cserélése ( (pl. 45-ös helyett 50-es), illetve ahol van, ott az indítófúvóka (starter jet) nagyobbra cserélése megoldást jelenthet. Azonban ahogy visszajönnek a melegek, ezt ismét vissza kell cserélni, mert az indítást, pláne nyári kánikulában, meleg motornál megnehezíti.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.