Alapjárat kétütemre

2007.04.17. 09:12
Elméletben érdekelne egyenlőre, hogy van-e lehetőség 2T krosszmotorra alapjáratot csinálni, ha igen, akkor milyenek. Nem értek hozzá, elképzelésem szerint csak karburátor cserével lenne megoldható. Egy enduró karburátor rászerelhető-e, hogy működjön is? (Ez elegendő?) Van-e más lehetőség?
Másik elvetemült elméleti kérdésem a motor élettartamának növelésére vonatkozik. Milyen módokon lehet csökkenteni egy 2T cross motor teljesítményét? Ha csökkentem a kompressziót, akkor kisebb terhelést kapnak a csapágyak, a főtengely, stb? Így növekedhet az alkatrészek és a motor élettartama? A vízhűtéses mocikon elképzelhető egyáltalán a hengerfej megemelése? (Gondolom így csökkenne a kompresszió.) Remélem, nem kérdeztem nagy sületlenségeket.

Kedves Dávid!

A kétütemű krosszmotoroknak is van alapjáratuk, amennyiben neked nincs, akkor ott valami nincs rendben. Idősebb motoroknál a karburátor (és a motor) kopottsága miatt már nem igazán lehet alapjáratot állítani, de az új testvéreiken bizony van alapjárat, és lenni is kell alapjáratnak. Ellenőrizd a karburátor tisztaságát, a tolattyú kopottságát, az állítócsavarok kúpjának állapotát, ha minden rendben, akkor lehetséges alapjáratot állítani.

A másik kérdésedre válaszolva, elméletben valóban lehetséges a kompresszió csökkentése, de a gyakorlatban azt is eredményezné, hogy a motor nehezebben lenne indítható, égése nem lenne olyan tökéletes és gyors, a kenőolajat sem égetné el maradéktalanul még fordulaton sem, hajlamos lenne a gyertyát beköpni. Az életteratam növelése valójában a megfelelő üzemeltetéssel, a jó minőségű olajjal és a mindig tiszta, jól illeszkedő levegőszűrővel lehetséges. A tapasztalat az, hogy 125 cm 3 krosszmotorokkal hobbi motorosok simán elmennek 100 üzemórát dugattyúcsere nélkül, a 250-es társaival akár a dupláját is, amennyiben megfelelően van karbantartva.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.