Szívás a köbön az első futóművel

2007.06.02. 10:06
Kedves „Doki”!
Egy 95-ös Honda Magnát vettem, melynek az első csillapítása szinte semmi, Így ugyan kényelmesen lehet motorozni mindaddig, amíg jó az út, de hol van itthon ilyen? Megszereztem a gyári szerelési utasítást, szétszedtük, de nem találtunk semmi rendellenességet, minimális a kopás (28 ezer mérföld lehet benne), ezért egy javító szakember tanácsára P32-es hidraulika olajjal töltöttem fel, semmi eredménnyel. Ezután következett a P68, majd az általad javasolt 20 mm-es távtartó, mely nem akart belemenni, ezért 15-öset tettem bele, és az előbbi olajat felesben kevertem Hykomol 80-90-essel. Az eredmény valamivel stabilabb futás, de mivel a motor eleje a saját súlyával terhelve 18 mm-t megemelkedett, így gödörbe hajtva felkoppan (kirugózik). Szerinted sűrítsem tovább az olajat, cseréljem 10mm-re a távtartót, vagy mégiscsak kopott lehet az alsó villaszár (fekete volt az alumíniumtól az olaj) és nagyok a részveszteségek? Lehet, hogy ezt a vasat a Kaliforniai jó utakra tervezték?
Várom válaszodat,üdvözöllek: Dudovits László (dudó)

Kedves László!

Leírásod alapján mindenképpen valami hibára gyanakodnék. Amennyiben fémszennyeződés van a teleszkóp belsejében, az a csillapítást már azonnal tönkreteszi, mert a szelepelés lemezei alá beragadva az átfolyási keresztmetszetet megsokszorozza így a csillapítás akár nullára csökken. Én semmilyen körülmények között nem raknék bele másmilyen olajat, mint amit a gyár javasol. Amennyiben azzal nem jó, akkor a hibát máshol kell keresni.
Azt javasolom, hogy értő műhellyel szedesd szét a szárakat, tisztíttasd ki, mérjék, illetve nézzék meg a kopásokat, mert egy elkopott dugattyút, egy elgörbült szelep-lemezelést nem lehet kompenzálni sűrűbb olajjal.
Ami pedig a távtartót illeti, az előfeszítést mindig úgy kell megválasztani, hogy a motor saját súlyától összenyomva legyen legalább 3 cm-es összeülés, ha pedig te is ráülsz, akkor legyen legalább öt centiméter, ellenkező esetben a teljes kirugózáskor a végállásban koppanás tönkre fog valami tenni. A motort tényleg jobb utakra tervezték, mint amilyenek itthon vannak, azonban ez nem lehet magyarázat arra, hogy a teleszkóp nem csillapít…

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.