Streetfighter házilag

2007.06.03. 09:37

Hello. Szentes Péter vagyok, és tulajdonosa egy Yamaha Tdr 125-ös 93-as évjáratú motornak. Azzal a kéréssel fordulnék hozzád, hogy szeretném kicsit átépíteni a motoromat. Lényegében az lenne a legfőbb, hogy a hátsó féket szeretném felvezetni a kormányra mint a streetfighter motorokon. Hogyan lehetne ezt megoldani, hogy a lábfék megmaradjon és a bal oldalon is legyen fékkar? Nagyon szépen köszönöm előre is a segitségedet...
Üdv : Szentes Péter

Kedves Péter!

Elvonatkoztatva attól, hogy ezt az átalakítást nem javasolom, mert a streetfighter motor nem utcára való, továbbá a fékrendszer átalakítása akár közvetlen balesetet, de balesetveszélyt mindenképpen okozhat, műszakilag szívesen segítek kérdésedben.
Amikor két főhengert kötnek egy munkahengerre (féknyeregre) azt kétféleképpen szokták megoldani: az egyik, hogy a féknyereghez tartozó üreges (furatolt vagy banjo) csavart egy hosszabra cserélik és ide csatlakoztatják a másik főhenger (kézi) fékcsövét is, a másik pedig amikor T elágazást gyártanak vagy vásárolnak a fékcsőbe és ide csatlakoztatják.
Nagyon kell figyelni arra, hogy amikor az egyik főfékhengerrel (akár kézi, akár a lábbal működtethető) fékezünk, a másik ne eresszen, mert akkor a fékhatás nulla lesz. Bizonyos főhegerek alapállapotban (amikor nincs behúzva vagy megnyomja a fékkar) áteresztenek a tartály felé, ezek természetesen nem alkalmasak erre a feladatra, mert itt a nyomás el fog veszni.
Továbbá nagyon jó minőségű fékcsövet (fémszövésű) kell használni, mert a hosszú fékcsövek rugalmassága nagyobb, a fék nyúlós lesz.

Helyesbítés

Sok levél érkezett a szerkesztőségbe a házi streetfighter fék-duplázással kapcsolatban, mert a válaszban félreérthetően fogalmaztam meg, hogy ha párhuzamosan kötünk hosszított furatolt csavarok segítségével be két főfékhengert munkahengerre (tulajdonképpen féknyeregre) akkor az egyik visszapumpálja a fékfolyadékot a másik tartályába és a nyomás minimális mértékben fog csak emelkedni, fékhatás nem lesz.
Olvasóink helyesen állapították ezt meg, arra irányuló megjegyzésem, hogy „bizonyos főhengerek alapállapotban áteresztenek a tartály felé” úgy pontos, hogy minden széria főhenger alapállapotban átereszt a tartály felé, ezért ilyen módon alkalmatlanak a felszerelésre. A pontatlanságért elnézést és kiegészítéseket köszönettel vettem.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.