Streetfighter házilag
Hello. Szentes Péter vagyok, és tulajdonosa egy Yamaha Tdr 125-ös 93-as évjáratú motornak. Azzal a kéréssel fordulnék hozzád, hogy szeretném kicsit átépíteni a motoromat. Lényegében az lenne a legfőbb, hogy a hátsó féket szeretném felvezetni a kormányra mint a streetfighter motorokon. Hogyan lehetne ezt megoldani, hogy a lábfék megmaradjon és a bal oldalon is legyen fékkar? Nagyon szépen köszönöm előre is a segitségedet...
Üdv : Szentes Péter
Kedves Péter!
Elvonatkoztatva attól, hogy ezt az átalakítást nem javasolom,
mert a streetfighter motor nem utcára való, továbbá a fékrendszer
átalakítása akár közvetlen balesetet, de balesetveszélyt mindenképpen
okozhat, műszakilag szívesen segítek kérdésedben.
Amikor két főhengert kötnek egy munkahengerre (féknyeregre) azt
kétféleképpen szokták megoldani: az egyik, hogy a féknyereghez tartozó
üreges (furatolt vagy banjo) csavart egy hosszabra cserélik és ide
csatlakoztatják a másik főhenger (kézi) fékcsövét is, a másik pedig
amikor T elágazást gyártanak vagy vásárolnak a fékcsőbe és ide
csatlakoztatják.
Nagyon kell figyelni arra, hogy amikor az egyik főfékhengerrel
(akár kézi, akár a lábbal működtethető) fékezünk, a másik ne eresszen,
mert akkor a fékhatás nulla lesz. Bizonyos főhegerek alapállapotban
(amikor nincs behúzva vagy megnyomja a fékkar) áteresztenek a tartály
felé, ezek természetesen nem alkalmasak erre a feladatra, mert itt a
nyomás el fog veszni.
Továbbá nagyon jó minőségű fékcsövet (fémszövésű) kell használni,
mert a hosszú fékcsövek rugalmassága nagyobb, a fék nyúlós lesz.
Helyesbítés
Sok levél érkezett a szerkesztőségbe a házi streetfighter
fék-duplázással kapcsolatban, mert a válaszban félreérthetően
fogalmaztam meg, hogy ha párhuzamosan kötünk hosszított furatolt
csavarok segítségével be két főfékhengert munkahengerre (tulajdonképpen
féknyeregre) akkor az egyik visszapumpálja a fékfolyadékot a másik
tartályába és a nyomás minimális mértékben fog csak emelkedni, fékhatás
nem lesz.
Olvasóink helyesen állapították ezt meg, arra irányuló
megjegyzésem, hogy „bizonyos főhengerek alapállapotban áteresztenek a
tartály felé” úgy pontos, hogy minden széria főhenger alapállapotban
átereszt a tartály felé, ezért ilyen módon alkalmatlanak a
felszerelésre. A pontatlanságért elnézést és kiegészítéseket
köszönettel vettem.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.