Elfáradt a négyütemű

2007.06.07. 00:29
Helló!

Nekem olyan kérdésem lenne ami nem kapcsolódik egy meghatározott motorhoz de remélem kaphatok választ rá. Az egyik válaszodban volt szó arról, hogy ha egy motorral folyamatosan csak "tötyörögnek" ellustulhat. A kétüteműeknél értem ezt a dolgot . Elkokszosodik a kipufogó hengerfej...stb. De az lenne a kérdésem, hogy a négyütemű gépeknél miből adódik ez az "ellustulás"? És lehet-e orvosolni valamivel?
Előre is köszi válaszod!

Üdv Gábor.

Kedves Gábor!

Igen, a négyüteműeknél is valós az „ellustulás” érzése, ha nem is olyan jellemző és határozott, mint kétütemű társainál. A négyüteműeknél is a lerakódások miatt van ez, akár a hengerfej kipufogó csatornájában képződő karbon lerakódások, akár a kipufogóban képződő lerakódások, valamint a gyűrűk nehézkesebb mozgása, esetenként megszorulása egyaránt okozzák ezt. Itt azonban ezek a lerakódások az áramlási keresztmetszetet nem csökkentik számottevően, mint kétütemű társainál, hanem az áramlás sebességét csökkentik, turbulenciát okoznak, így végső soron a töltéscsere rosszabb lesz.
Az „orvosolása” elég egyszerű. Autópálya tempóval menni kell párszáz kilométert, a folyamatos nagy sebességű áramlás és a magasabb hő együttes hatására a motor kitisztul, hangja megváltozik, kompressziógyűrűje ismét szabadon kezd mozogni, visszanyeri rugalmasságát.
Van még egy kisebb hatással bíró, de nem elhanyagolható körülmény is. Mégpedig, hogy a csapágyak (akár a sikló, akár a golyós vagy hengergörgős) felülete nagy fordulaton jobban „kitükrösödik”, forgásuk kisebb energiát emészt fel, mint a kis fordulaton, lökésszerű terhelésekkel üzemelő csapágyak esetében, ahol a felület mikroszkopikusan egyenetlenné válik és csak hosszabb, nagy fordulatú üzem „simítja” vissza őket. Ez az egyik oka, hogy ha jól meghajtunk egy belsőégésű motort, akkor az utána általában csendesebben és könnyedebben fog járni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.